Jo det är det ju, men vad hade du tänkt dej själv? Om du redan från början tänkt använda CAD är det inget nytt.
Men nån tanke hade du väl från början hur du ska få tag i modellerna?
Jo det är det ju, men vad hade du tänkt dej själv? Om du redan från början tänkt använda CAD är det inget nytt.
Så kan man göra men det vill man ju undvika om man kan det.jfri skrev: ↑27 januari 2026, 16:56:48 Den är uppemot 1000 kr dyrare än Flashforge 5M. Dock finns det tungt vägande fördelar kan jag tänka mig att gå upp i pris lite. Likaså om det finns tungt vägande nackdelar med de tänkta billiga alternativen. När det gäller A1 mini har jag läst att man skulle kunna dela upp en utskrift i två delar och sedan limma ihop dom.
Det låter som dom är sponsrade med skrivare och filament från någon tillverkareHar läst en artikel i PC Hemma om 3D skrivare där man ger rådet att inte köpa billiga filament utan hellre skrivartillverkarens eget märke. I samma artikel listar man olika filament och användningsområde hållare för elektronik för ABS. Detta står inte för PLA vilket får mig att undra om PLA duger för mina syften. Artikeln rekommenderar A1 mini för nybörjare samt Flashforge 5M för den vana. Är A1 mini enklare att använda ?
Under utskrift, måste jag tillägga. När den är färdigutskriven är det givetvis inga problem.ABS har fördelar, men desto större nackdelar, framförallt avger det riktigt elaka gaser vilket gör att du inte bär använda det utan att ha ett utsug.
Jag hade ju räknat med att i ett program rita upp lådan med de mått och hål samt skruvhål jag behöverhawkan skrev: ↑27 januari 2026, 17:30:10Jo det är det ju, men vad hade du tänkt dej själv? Om du redan från början tänkt använda CAD är det inget nytt.
Men nån tanke hade du väl från början hur du ska få tag i modellerna?
Ja max storlek på A1 mini är en stor nackdel. En av de lådor jag skulle vilja göra är större än 18 cm.Glenn skrev: ↑27 januari 2026, 08:11:28Klarar du dej verkligen på 180x180x180 för att printa dina lådor ? i.e, får din största del du behöver plats på den ytan ? ..En A1 mini skulle jag aldrig ens titta på av den anledningen.jfri skrev: ↑26 januari 2026, 23:01:44 Jag har funderat på en lågpris 3D skrivare för att göra inbyggnadslådor till mina elektronikbyggen. Dessa består av lösa kort och sladdar displayer etc. Skulle i så fall PLA filament fungera eller behövs något bättre. Hur lätt eller svårt skulle det bli att realisera detta ? Kan man förvänta sig oväntade problem ? Har aldrig använt en 3D skrivare förut.
Efter mina efterforskningar har jag fastnat för två alternativ
1) Bambu Lab A1 mini
2) Flashforger Adventurer 5M
Flashforgen klarar 220x220 vilket inte heller är så stort men lite mer normalt.
Fabrikat och modell av skrivare beror mycket på personliga preferenser förutom rena specs som är enklare att kolla.Är dessa bra alternativ för mina syften ? Vilken vore bäst ? Finns något bättre alternativ i ungefär samma prisklass ? Har förstått att utöver skrivaren behöver filament köpas till. Finns något annat som man i praktiken kommer att behöva köpa till
Jag gillar min Anycubic kobra 3 v2, den har en skrivyta på 255x255x260 och är nog billigare än båda de ovan.
Här i comboversionen, alltså med fyrfärgsmagasin (med inbyggd filamenttork) https://eu.anycubic.com/products/kobra-3-v2-combo
Vill man snåla lite så finns även nya Kobra X: https://eu.anycubic.com/products/kobra-x som klarar 260x260x260.
Nåt du VILL ha är automatisk bed leveling, men det har nog de flesta idag..
Filament behöver du ja, lämpligen köper man inte original eftersom det oftast är mycket överprissatt.
Det är rätt otäckt med elektronikbränder i kombination med plast. Vissa typer av 3D filament brinner bokstavligen som tomtebloss, andra brinner lite långsammare och droppar mindre hett.