CNC begrundanden

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
hawkan

Re: CNC begrundanden

Inlägg av hawkan »

Det stora problemet med kulskruv och linjärlager är att huvudet åker ner i bordet av sin vikt när strömmen stängs av.
Jag har en servomotor med broms som hindrar det. Om gasfjädrarna lägger av, ja det är inte så viktigt men nåt jag lagar på sikt.
malman

Inlägg av malman »

H.O skrev: 31 december 2025, 07:36:58 Med kedja infäst i huvudet kan du inte längre vrida på det. Nu är det ju inte ofta man vill det, tvärt om men det är en feature du bygger bort om du gör som ritat.
Nackdelen med motvikt kontra gasfjäder är, förutom att det tar mycket plats, att den rörliga massan och därmed tröghetsmomentet ökar.

Ett alternativ kan ju vara ditt system med kedjor men istället för en hängande motvikt ha gasfjädrar som drar i kedjorna bakom pelaren.

Jag har även sett denna lösning, bra, dålig, vet ej - allt är en kompromiss:

Copy of DSC02135.JPG
Vridning av huvudet utgår iom cnc konverteringen… (finns annan fräs som kan ta sen typen av jobb)

Hur man än gör hittar man alltid nya issues med sina åtgärder.. ;). Får kanske titta på alternativet med gasfjädrar å kedjor… huvudsaken som jag ser det är att z-plattan avlastas från det brytande momentet som huvudets vikt genererar… div alternativ där folk sätter gasfjädrarna på z-plattan hjälper ju inte med det problemet…

Fokuset på detta moment i z-plattan är aktuellt så länge man vill rädda dove-tail lagringen i orginalkonstruktionen.
Hawkans linjärlagerlösning är kanske inte lika kritisk för dessa moment…
Min tanke var att slippa bygga om till linjärlager, men det blir en avvägning på vad som är enklast/bäst.

Frågan är hur stort problem ökad massa/tröghet är i det stora hela… okej lägre acceleration mm. Men rent praktiskt…. Hmm…
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag har flyttat kulskruven till att sitta framför/mellan linjärlagren.
Orginal sitter skruven inne i pelaren. Klart den sliter på lagringen då.
Jag vet inte riktigt vad jag ska vara rädd för i utförandet jag har.
Att huvudet är tungt det vet, lagren tar upp asymmetrin.
Att pelaren ska svikta/böja se framåt är det vad du ser som risk?
malman

Inlägg av malman »

Nej jag tror att ditt utförande klarar sig ganska bra från de krafter jag är rädd för i original lösningen…

Min magkänsla säger mig att dove-tail lösningen kommer må dåligt pga de två punkt laster som uppstår, en tryckande i nederkant av z-plattan, och en dragande i överkant. Den nedre är kanske relativt ok med smörjning, men den övre blir ju en dragkraft på de vinklade dove-tail ytorna, och får således ganska taskig utväxling… och troligen ganska taskig smörjning.
Kan tänka mig att man kan få denna lagring att låsa sig o trassla vid dålig smörjning mm. Misstänker att gib-funktionen kommer vara strulig i sammanhanget…

De kullagrade linjärlagren i ombygget hanterar nog dessa laster mycket bättre då de inte skall glida utan rulla.

Geometrin med orginal trapetsstångens position bakom dove-tail underlättar nog inte lastfallen…

Så din lösning med linjärlager mm är nog mkt mer fördelaktig… som jag ser det…
Men kräver ju också utbyte av den veka z-plattan…

Min tes var att den veka z-plattan skulle klara sig mkt bättre om den inte behövde ta hela huvudets vikt… och att det kanske var mindre jobb med den lösningen… men som sagt… då tillkom andra utmaningar….
En tanke var att servot skulle få mindre statisk last på sig och klara sig bättre….(mer symetrisk last), men som h.o. sa, då ökar totala massan och därmed trögheten i systemet, med acceleration som begränsande servoparameter istället…

Så det är två aspekter flexet i z-plattan respektive servobelastning….
Edit… tre aspekter… livslängden på dove-tal också….
malman

Inlägg av malman »

Maskinen har till slut anländit…. Efter typ två veckors väntan på dhl’s anläggning i örebro… (pga helgerna)
Nu står den i brors lada väntar på att få komma in i värmen o packas upp… blir till helgen är tanken… men plogen måste plockas av traktorn för att pallgafflarna skall kunna användas osv…. Var inte läge för den manövern mitt under snöstormarna.. ;)

Anskaffade också en biltema 2t motorlyft för att förenkla hanteringen…

Men en helt annan fundering…
Noterade att det fanns atc grippers för att dra i pull studs, att köpa lösa på ali, ebay mm…. 500:- för en ’BT30’ dito.
Men det jag inte lyckas hitta på är hur själva spindeln måste vara bearbetad intent (ovan konan) för att en dylik gripper skall passa och fungera. Använder grippern div stödytor som måste vara noggrannt utformade för att det skall funger osv…
IMG_1429.jpeg
Någon som sett någon som lyckats modifiera en iso30 spindel med dragstång, till att medge användande av en gripper och pullstud’s på verktygshållarna… (steg 1 i atc bygge)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O

Inlägg av H.O »

Det kan nog skilja beroende på typ av dragtapp/gripper men här är en bra början:
https://www.ott-jakob.de/en/steep_taper/

Och här, med start på sidan 28 finns alla detaljer.
Nu är ovanstående för och från OTT men jag skulle TRO att den nedre delen, där själva grippern huserar är samma eller väldigt likt. Resten, ovanför grippern är ju specifikt för OTT's "dragstångspaket". Men köp en gripper och 3D-printa motsvarande del av spindel för att verifiera.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Tittade på det och tyckte då att det inte fanns plats för det inne i spindeln.
Plus en anordning för att dra och släppa på dragstången.
Och inte bara släppa, man får ofta ge den en hård smekning med
nittons nyckel för konan att släppa.
Men nya friska tankar kanske får ordning på det.
H.O

Inlägg av H.O »

Grippern är utformad så att den ger hållaren en knuff när dragstången "trycks ner" och fingrarna fjädrat ut, man ser det på sidan 29 i pdf'en jag länkade ovan. Men om spindelröret har för liten diameter för att husera nödvändig profil så hjälper ju inte det.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag tänkte mest att det måste fortfarande slås på ändan eller något liknande.
Om man vill automatisera verktygsbytet vill säga, trodde det var syftet.
Eller om det räcker att bara dra utan att dra med skruv så inte konan fastnar.
Det får ni reda ut, jag har accepeterat den manuella vägen.
Största problemet är att jag lägger nittons nyckel på olika ställen varje gång.
Så verktygsbyte inleds alltid med en stunds letande efter nittons nyckel.
H.O

Inlägg av H.O »

Grippern är gjord för dras rakt uppåt, vanligen av en trave med tallriksfjädrar som komprimeras av en luft- eller hydraulcylinder.
Skärmbild 2026-01-16 092251.png
Nedre halvan av bilden visar dragstången/grippern med verktyget "låst". Dragstången drar upp hållaren i konan som då, precis som du säger, oftast fastnar och behöver en "knuff" för att lossna.
Övre halvan av bilden visar dragstången komprimerad, fingrarna har "fjädrat" ut i för ändamålet tillgänglig utrymme och insidan på grippern (den röd/bruna delen) trycker på ovansidan av dragtappen för att få konan att släppa - samma som när du slår till den gängade dragstång med 19's nyckel.

(På min Abene är övre delen av dragstången axiellt fångad i spindeln så när man lossar dragsången med nyckeln tvingar gängan ut hållaren ur konan - inget behov av att knacka till på dragsången.)
bobobo

Inlägg av bobobo »

Denna lösning finns:
https://www.gnosjomaskin.se/en/tool-acc ... -52150051c

Det är en mutterdragare placerad över dragstången och en liten cylinder som trycker ner mutterdragare på dragstångens sexkant.
malman

Inlägg av malman »

Tack för länken H.O

Hmm verkar lite trassligt att få till… inte minst att de vill ha den interna klacken härdad…
Får nog ligga på is ett tag….

Noterade också att hawkans spindellager var 33007 och 33009, som har 35 och 45mm id. Pela maskinen har enligt manualen 30206 och 30207 lager, vilka har 30 och 35mm innerdiameter. Så om detta stämmer är min spindel mindre än din Hawkan, å tyckte du att det var ont om plats verkar det vara än värre med denna spindel.

Gripper ritningarna i H.O’s länkar verkar kräva bearbetning ut till 27mm i diameter. Så nja…..

Maskinen är nu iaf uppackad….och ställd på sin bas....
Så nu får vi se vad vi skall ta tag i, och i vilken ordning…

En första åtgärd var att fixa basen som inte var färdigtillverkad... Saknades svetsar på en av insatserna som håller maskinfötterna... Fick svtsas o skarvas i lite extra schims... Så just stativet var kanske ingen höjdare....
Skriv svar