Det stora problemet med kulskruv och linjärlager är att huvudet åker ner i bordet av sin vikt när strömmen stängs av.
Jag har en servomotor med broms som hindrar det. Om gasfjädrarna lägger av, ja det är inte så viktigt men nåt jag lagar på sikt.
CNC begrundanden
Re: CNC begrundanden
Vridning av huvudet utgår iom cnc konverteringen… (finns annan fräs som kan ta sen typen av jobb)H.O skrev: ↑31 december 2025, 07:36:58 Med kedja infäst i huvudet kan du inte längre vrida på det. Nu är det ju inte ofta man vill det, tvärt om men det är en feature du bygger bort om du gör som ritat.
Nackdelen med motvikt kontra gasfjäder är, förutom att det tar mycket plats, att den rörliga massan och därmed tröghetsmomentet ökar.
Ett alternativ kan ju vara ditt system med kedjor men istället för en hängande motvikt ha gasfjädrar som drar i kedjorna bakom pelaren.
Jag har även sett denna lösning, bra, dålig, vet ej - allt är en kompromiss:
Copy of DSC02135.JPG
Hur man än gör hittar man alltid nya issues med sina åtgärder..
Fokuset på detta moment i z-plattan är aktuellt så länge man vill rädda dove-tail lagringen i orginalkonstruktionen.
Hawkans linjärlagerlösning är kanske inte lika kritisk för dessa moment…
Min tanke var att slippa bygga om till linjärlager, men det blir en avvägning på vad som är enklast/bäst.
Frågan är hur stort problem ökad massa/tröghet är i det stora hela… okej lägre acceleration mm. Men rent praktiskt…. Hmm…
Jag har flyttat kulskruven till att sitta framför/mellan linjärlagren.
Orginal sitter skruven inne i pelaren. Klart den sliter på lagringen då.
Jag vet inte riktigt vad jag ska vara rädd för i utförandet jag har.
Att huvudet är tungt det vet, lagren tar upp asymmetrin.
Att pelaren ska svikta/böja se framåt är det vad du ser som risk?
Orginal sitter skruven inne i pelaren. Klart den sliter på lagringen då.
Jag vet inte riktigt vad jag ska vara rädd för i utförandet jag har.
Att huvudet är tungt det vet, lagren tar upp asymmetrin.
Att pelaren ska svikta/böja se framåt är det vad du ser som risk?
Nej jag tror att ditt utförande klarar sig ganska bra från de krafter jag är rädd för i original lösningen…
Min magkänsla säger mig att dove-tail lösningen kommer må dåligt pga de två punkt laster som uppstår, en tryckande i nederkant av z-plattan, och en dragande i överkant. Den nedre är kanske relativt ok med smörjning, men den övre blir ju en dragkraft på de vinklade dove-tail ytorna, och får således ganska taskig utväxling… och troligen ganska taskig smörjning.
Kan tänka mig att man kan få denna lagring att låsa sig o trassla vid dålig smörjning mm. Misstänker att gib-funktionen kommer vara strulig i sammanhanget…
De kullagrade linjärlagren i ombygget hanterar nog dessa laster mycket bättre då de inte skall glida utan rulla.
Geometrin med orginal trapetsstångens position bakom dove-tail underlättar nog inte lastfallen…
Så din lösning med linjärlager mm är nog mkt mer fördelaktig… som jag ser det…
Men kräver ju också utbyte av den veka z-plattan…
Min tes var att den veka z-plattan skulle klara sig mkt bättre om den inte behövde ta hela huvudets vikt… och att det kanske var mindre jobb med den lösningen… men som sagt… då tillkom andra utmaningar….
En tanke var att servot skulle få mindre statisk last på sig och klara sig bättre….(mer symetrisk last), men som h.o. sa, då ökar totala massan och därmed trögheten i systemet, med acceleration som begränsande servoparameter istället…
Så det är två aspekter flexet i z-plattan respektive servobelastning….
Edit… tre aspekter… livslängden på dove-tal också….
Min magkänsla säger mig att dove-tail lösningen kommer må dåligt pga de två punkt laster som uppstår, en tryckande i nederkant av z-plattan, och en dragande i överkant. Den nedre är kanske relativt ok med smörjning, men den övre blir ju en dragkraft på de vinklade dove-tail ytorna, och får således ganska taskig utväxling… och troligen ganska taskig smörjning.
Kan tänka mig att man kan få denna lagring att låsa sig o trassla vid dålig smörjning mm. Misstänker att gib-funktionen kommer vara strulig i sammanhanget…
De kullagrade linjärlagren i ombygget hanterar nog dessa laster mycket bättre då de inte skall glida utan rulla.
Geometrin med orginal trapetsstångens position bakom dove-tail underlättar nog inte lastfallen…
Så din lösning med linjärlager mm är nog mkt mer fördelaktig… som jag ser det…
Men kräver ju också utbyte av den veka z-plattan…
Min tes var att den veka z-plattan skulle klara sig mkt bättre om den inte behövde ta hela huvudets vikt… och att det kanske var mindre jobb med den lösningen… men som sagt… då tillkom andra utmaningar….
En tanke var att servot skulle få mindre statisk last på sig och klara sig bättre….(mer symetrisk last), men som h.o. sa, då ökar totala massan och därmed trögheten i systemet, med acceleration som begränsande servoparameter istället…
Så det är två aspekter flexet i z-plattan respektive servobelastning….
Edit… tre aspekter… livslängden på dove-tal också….