Tack för svaren!
Vi har väl lösningen på vad som hänt, men inte riktigt 100% varför. Så jag kompletterar lite
MiaM skrev: ↑15 januari 2026, 05:04:32Ett "fel" här är väl att apparaten som använder batterierna uppenbarligen fungerar även om spänningen är lägre än 4,5V trots att den är specad att gå på 6V. Det kan kanske bero på att den också är tänkt att kunna köras på laddningsbara batterier (och dumt nog inte har plats för ett till batteri i det läget), som ger 4,8V nominell spänning med fyra i serie. Då måste den såklart fungera till åtminstone knappt 4V eller liknande.
Låset skall enl spec ha alkaliska.
Det fungerar med fulladdade NiMh batterier, men det ger mycket snart varningar för att batterierna bör bytas. Det fungerar ändå som det skall förutom varningen. Så uppenbarligen klarar det ganska låg spänning. Hur låg vet jag inte, för jag har inte brytt mig om att testa det. Men att det funkar neråt 4V är rimligt att anta.
MiaM skrev: ↑15 januari 2026, 05:04:32Om det är en mikroprocessorstyrd burk och den har nån avkänning av batterispänning så skulle en strategi kunna vara att känna av att den sett klart över 5V och spänningen inte brutits sen dess, och därför utgå från att det är engångsbatterier, och stänga av när spänningen går under 4,5V. Men då tar användaren ur nåt batteri och stoppar tillbaka det och då tror apparaten att det är laddningsbara batterier baserat på spänningen, och backladdar något batteri.
Min känsla är att mikroprocessorn inte är så smart utan att den endast mäter spänningen och varnar under en viss nivå. Gissningsvis kring 4,6V.
Jag har testat med NiMh batterier men återgått till alkaliska. Det har gett mig lite mer kunskaper. /Mr.O skrev:Det fungerar att ta ut och sätta i NiMh batterier och svara "ja" när låset frågar om man bytt batterierna. Efter en kort tid återkommer varningen för lågt batteri. Detta kan göras flera gånger. Men om man helt struntar i varningen och tänker "jag vet att batterierna har energi nog att driva låset och jag bestämmer mig att inte byta" så fungerar det länge. (månader - vad som är länge beror ju på användningen, men "länge").
Det man kan tänka sig är att låset är designat att aldrig stänga av utan att det försöker oberoende av batterispänningen
Men i praktiken innebär det att det inte fungerar med laddbara batterier. För man kan ju inte lita på ett lås som nästan alltid varnar för att batterierna bör bytas. Även om man "vet bättre" än låset. Det är ett känt problem med dessa lås att de inte är designade att klara laddbara batterier. För övrigt är Yale Linus en fantastiskt fiffig pryl som jag gärna rekommenderar.
Jämfört med en ficklampa, cykellampa, pannlampa eller vilken annan dum pryl som helst är det väl ingen skillnad hur låset drar ut batterierna. Och jag har aldrig tidigare råkat ut för backladdade batterier. Trots att lampor då och då har laddats med väldigt olika laddade batterier för att försöka få ut det sista.
Så jag vidhåller att "felet" fanns hos de två batterierna.