AA-batteri med fel polaritet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sinumerik

AA-batteri med fel polaritet?

Inlägg av Sinumerik »

Jag har en ljusslinga som tar tre AA, den kan köra ner batterierna till noll innan ljuset slocknar, den har nånslags joulefälla antar jag, jag gör slut på risiga batterier i den innan batteriholk, men ett batteri ville inte fungera trots runt 1V, den visade sig ha omvänd polaritet, idag har spänningen sjunkit till mV men fortfarande fel polaritet, är det ens möjligt eller är det instrumentet som spökar?
IMG_1532.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Re: AA-batteri med fel polaritet?

Inlägg av mrfrenzy »

Ett batteri kan laddas med fel polaritet, om du sätter i två friska och ett tomt batteri kommer de friska tömmas ned till noll och det tomma laddas till negativ spänning.

Det kommer dock innehålla väldigt lite energi.
Användarvisningsbild
Sinumerik

Inlägg av Sinumerik »

Ja det verkar rimligt, ett batteri tog slut och började ladda åt fel håll från de andra två. Jag har alltid trott att batteriets kemi/fysik inuti gav polariteten men så var det inte.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Kemin är designad för en viss polaritet, men i många fall kan kemin laddas baklänges.

När batteriet blir tomt går det ju inte i avbrott (eller kortslutning), och strömmen som går genom det då orsakar ju en omvänd kemisk reaktion. Den reaktionen blir dock relativt begränsad just eftersom kemin inte är designad för att fungera år det hållet.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Nicd batterier har en förmåga att få omvänd polatitet
när dom urladdas till noll volt
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Der var inte så att de laddades baklänges? Det är normalt att ladda ur dem till noll volt. Det får de inte omvänd polaritet av.
Användarvisningsbild
breflabb

Inlägg av breflabb »

Jag har upplevt fenomenet några gånger själv
så det är inget påhitt, o det är just Nicd
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

danei skrev: 1 maj 2025, 00:24:32 Der var inte så att de laddades baklänges? Det är normalt att ladda ur dem till noll volt. Det får de inte omvänd polaritet av.
Tänk (flera) seriekopplade celler av ojämn kvalitet. Vid användning går strömmen i andra riktningen än vid laddning och svagaste länken kan börja bakladdas före de övriga tömts.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

speciellt om man laddar och laddar ur NiCd eller NiMh med flera celler i serie så är det väl risk att skillnader mellan cellerna förstärks, så att man till slut råkar backladda vissa celler ifall man t.ex. glömmer en apparat påslagen om det är något som drar ström ända ner till (nära) 0V.

Dvs lär inte hända med t.ex. en mobiltelefon på den tiden de hade NiCd/NiMh, och gissar att t.ex. en CD-spelare också stänger av innan spänningen blir alltför låg. Men för t.ex. en enkel transistorradio, bandspelare med motor, ficklampa med vanlig glödlampa eller liknande så finns absolut denna risk.

Idag har ju de litiumbaserade batterierna helt vunnit över NiCd och NiMh, men om man ändå använder dessa äldre laddningsbara batterier så rekommenderar jag starkt+++ att skaffa en laddare som kan ladda varje cell separat, och som också kan köra flera laddning-urladdning-cykler i rad till det antingen körts 10 gånger i rad eller kapaciteten inte ökar nämnvärt jämfört med förra cykeln.

Vet inte vilka modeller som är bra idag. Jag har en jag köpte på Clas Ohlsom för typ 15+ år sen som varit utmärkt. Enda nackdelen är att ifall man väcker liv i diverse batteripack så får man pyssla med krokodilkablar till batterihållaren och man kan såklart bara köra en cell i taget i varje batteripack eftersom cellerna sitter i serie i batteripackar. Men har man tid så är dessa bra.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det är väl också vanligare när man snabbladdar och avbryter mha delta-V eller liknande. För då avbryter man kanske när den första (bästa) cellen är full, och de andra ligger inte på 100% laddning. Då kommer skillnaden att öka från laddning till laddning. Laddar man långsamt (max 10C) och låter laddningen pågå längre så ökar sannolikheten att alla celler är fulla när man avslutar laddningen (om man kör lite längre än vad som behövs).

Med litiumpackar idag har väl oftast en BMS som kopplar förbi de celler som blivit fulla istället, för att se till att de inte överladdas och att alla celler blir fulla.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nerre skrev: 1 maj 2025, 07:29:32 långsamt (max 10C)
Hehe vid 10C tar det väl ca 8 minuter att ladda fullt. Men visst, har man riktigt bråttom kan det kännas långsamt. :lol:
Jag tror det kanske ska stå 0,1C. :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

rvl skrev: 1 maj 2025, 05:16:51
danei skrev: 1 maj 2025, 00:24:32 Der var inte så att de laddades baklänges? Det är normalt att ladda ur dem till noll volt. Det får de inte omvänd polaritet av.
Tänk (flera) seriekopplade celler av ojämn kvalitet. Vid användning går strömmen i andra riktningen än vid laddning och svagaste länken kan börja bakladdas före de övriga tömts.
Ja, då laddas de inte ur till noll, utan laddas baklänges.
Nerre

Inlägg av Nerre »

MadModder skrev: 1 maj 2025, 08:45:21 Jag tror det kanske ska stå 0,1C. :D
Ja, det var lite tidigt på morgonen och hjärnan hade inte vaknat ännu :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om jag minns rätt så tål NiCd och tror även NiMh i stort sett "halvbra" att överladdas rätt rejält med 0.1C.

En fulvariant på laddning jag sett har varit bara seriemotstånd från ostabiliserad nätdel, så att strömmen minskar när spänningen ökar.

Dock är ju inget av detta jättebra...

Kanske det bästa med att det blir katastrof ifall man gör fel med litiumbaserade batterier är att även de enklaste prylarna har en vettig laddkrets, så vi slipper sånt.

Väst var väl de laddare som laddade NiCd och NiMh snabbt utan att ha stoppkrets, så att man var tvungen att hålla reda på tiden själv. T.ex. min portabla CD-spelare från början av 90-talet är sådan, laddar på nån timme och glömmer man att stänga av så steker den batterierna... :/

En annan inte särskilt bra metod var termostatladdning, som t.ex. Ericssons mobiler (iaf GH 198, 337, 388)
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Om jag minns rätt så tål NiCd och tror även NiMh i stort sett "halvbra" att överladdas rätt rejält med 0.1C.
Det är väl så att de inte överladdas utan att energin du matar in efter de är fulla blir till värme. Dock blir det inte så varmt att de förstörs vid 0,1C. Därför kan de stå med 0,1C "hur länge som helst".
Skriv svar