Induktionsvärmare?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Loial

Induktionsvärmare?

Inlägg av Loial »

Har en liten ide på ett projekt, men jag skulle behöva lite mer information innan jag sätter igång.
Jag skulle vilja göra en induktions"häll" för vår gjutjärnswok, då vår elspis inte klarar av att hålla värmen om man ska göra mer än en portion åt gången :-/
Jag vet hur en induktionsvärmare fungerar, men jag skulle behöva mer info om hur man dimensionerar den, och vilka olika tekniker som kan tänka användas?
Fyll gärna på med information och länkar =)
peter555

Inlägg av peter555 »

Intressant projekt.

Det här kanske kan vara något att börja med.
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Själv skulle jag rekommendera en gasspis då dessa är de bästa sett ur matlagningssynpunkt, men det är ju inte så mycket elektricitet involverat i det... :D

Skall bli intressant att följa utvecklingen i det här projektet.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag har inte lagat mat på vare sig induktions- eller gas-spis så jag vet inte vad som skiljer. Ska inte induktionsvarianten vara väldigt lik gas vad beträffar responstid etc ?
Loial

Inlägg av Loial »

peter555: där fanns en del matnyttigt, orkade inte plöja genom en del av teorin för tillfället, men det verkade lovande.

Jo, gasspis är ju självklart också bra, men som sagt, induktionsvärme är snarlikt gas. Du får värme när du vill ha det, direkt.
Men gasspisar är inte heller speciellt billiga, och därtill kommer sånt som gasflaska (ökad risk vid eventuell brand) m.m...
Och en gasspis bygger man inte själv (eller inte jag i alla fall :-) )
Tekko

Inlägg av Tekko »

Du menar en sån här ?
http://s136.photobucket.com/albums/q163 ... nd%20heat/

Jag tror iofs inte att en induktionsspis är lösningen, en wokpanna är väl rundad i botten ? Då behöver du en spisplatta med motsvarande rundning.
Loial

Inlägg av Loial »

Det var när jag såg din "i väntan på CNC-prylar" tråd som jag fick iden att kolla om det skulle fungera med en IH till våran wok :D

Och nej, våran wok är inte rund i botten, den är platt. Problemet som jag upplever det är att elspisen svalnar av för fort när man lägger i maten (en av hemligheterna med wok är att tillagningen ska gå riktigt snabbt och med hög värme) - efter en stund brukar sakerna börja puttra istället för att fräsa, resulterar i en riktigt tråkig wok... Därför har den inte blivit så använd som jag själv skulle önska :(
Bild
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

Har ingen lösning på problemet. Dock upplever jag samma problem med "puttrande" i stället för wokande!!! Kom på en lösning!!! :)
Användarvisningsbild
Stuggi
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Det jag kör med är en liten portabel gasolplatta, en större camping modell. Effekten är väl på ett par kW. Tror den kostade ca 30€. Jag skulle kunna ta en bild på den om nån är intresserad...

Och vaddå inte bygga gasolspis själv? Vad är det för inställning? Det är ju bara ett böjt rör med hål i :D
Tekko

Inlägg av Tekko »

Testat största plattan på spisen på högsta effekt samt låda den + pannan värma upp ordentligt ?
Jim_the_one

Inlägg av Jim_the_one »

Upplevde samma problem med min fd stekpanna av alu, försökte steka pannkakor men det gick inge bra lösningen var att skaffa sig en riktig stekpanna i gjute som höll värmen.

Det va ju lite off men iaf, en wokpanna funkar väl inte så bra med tjocktgods då det tar en evighet att värmaupp den.
Skriv svar