Jag har fräst flera kretskort, så jag tänkte tipsa om vilka inställningar som fungerar för mig. Hoppas det kan erbjuda dig någon genväg.
Kör med billiga Kina-graverstift, 0.2 (oftast) och 0.1 mm.
Varvtal 8000 RPM, matning 150 mm/min.
Graverdjup 40 um (för PCB med 35um kopparbeläggning). Använder förstås en planfräst offerskiva under, men toleranserna är så små, att man ändå är tvungen att köra Autoleveller före.
För det mesta med PCB-tjocklek 1.6mm, men jag har faktiskt använt 0.6mm dubbelsidig PCB också med felfritt resultat. (Jag hade ett projekt som behövde utnyttja kapacitansen mellan sidorna och lyckades komma över ett lakan sådan PCB. Den är egentligen tänkt för att lamineras till PCB med >2 lager koppar).
Använder dubbelsidig tejp för att fästa kortet på offerskivan. Man bör välja den absolut tunnaste tejpen så att kortet inte sviktar det minsta, annars misslyckas fräsningen.
Med de inställningarna ser resultatet ut så här:
PCB_ RPM8k_ Feed150mm.jpg
Så länge stiftet är vasst behövs oftast ingen efterputsning alls (bilden).
När det börjar synas "burr" längs kopparbanorna är det bara att slänga stiftet...
Jag har en VFD-spindel på min 6040, men en Kress 1050 på en bordsfräs för träarbeten. 8000 RPM på den borde vara ca ett och ett halvt steg upp på reglaget.
Matning 150mm/min är förstås rätt långsamt. Man kan öka hastigheten, om man är färdig att pruta på hur resultatet ser ut. Själv föredrar jag kvalitet och mindre efterarbete.
För att ens lite minska på arbetstiden brukar jag därför så långt som möjligt dra kopparbanorna bredvid varandra. Skilda regler gäller förstås för högfrekvens- och differentialsignaler.
Därför kan en del banor se aningen konstiga ut, t.ex som kopparbanan från pin 15 på den stora sockeln (en Arduino Nano på andra sidan kortet).
Använder Flatcam för att ta fram G-koden, med inställningen att köra två isolerande fräsningar runt kopparbanorna. Flatcam optimerar fräsningarna och kör inte där det redan är fräst [för den bredvidliggande kopparbanan].
Jag tror ändå att tidsinbesparinger i slutändan är minimal, kanske bara några procent, men gör så nu bara för att det låter sig göras.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.