Melker's färdigställande av ett 6040 CNC bygge.

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Melker's färdigställande av ett 6040 CNC bygge.

Inlägg av Melkutt »

Håller på att i sakta mak färdigställa en CNC fräs som köptes i början på oktober av en forumsmedlem, det är en s.k 6040 kina bygge med en Kress fräs, styrningen sköt av Kflop och Kstep system.
Det första som skulle fixas var stegmotorkortet, sedan så behövdes det byggas en spindelplatta och modda spindelfästet så det går att gifta ihop Kressen med chassit.
0.jpg
Det var en bränd MosFET på stegmotorkortet, bytte alla som satt till samma motor, bytte även styrchipet A4989 utifall att den såg till att det uppstod ett haveri.
2.jpg
3.jpg
Brakade igång W7 burken som satt i lådan för att försöka rädda parametrarna som fanns i, men det ville inte hoppa igång. Antagligen för att detta system är heeelt nytt för mig :lol:
1.jpg
Gjorde en CAD för att dubbelkolla skruvmönstret, och det var rätt på första försöket!
4.jpg
Påbörjad spindelplatta
5.jpg
7.jpg
8.jpg
Handknackat "CNC" program direkt i Heidenhain TC310 för att lära min far hur den fungerar, problemet är bara att jag inte har någon erfarenhet alls så det var en spännande utmaning s.a.s :lol:
Experimenterade med två olika fästpunkter, men jag överväger på att ta bort det undre fästet så jag troligtvis kommer att köra med MDF eller liknande underlag som "waste board" så jag behöver inte få ned spindeln så långt.
10.jpg
Gillar när får till sug passning på det!
11.jpg
13.jpg
Har läst på en massa och fick igång maskinereiet!
15.jpg
16.jpg
17.jpg
18.jpg
Nästkommande jobb blir att försänka hålen i spindelplattan och parametrisera motorerna, sen kan man alltid hoppas på att man kan göra en första fräsning!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Re: Melker's färdigställande av ett 6040 CNC bygge.

Inlägg av Melkutt »

Har haft influensan i nästan en vecka med feber och rå i halsen, men min latenta ADHD ligger ändå i bakgrunden och jag klarar inte av att ligga still i mer än två dagar, så nu har jag påbörjat bygget med det nya styrskåpet som erbjuder lite mer av plats och samtidigt erbjuda lite mera skydd i from av avjordning och EMI/EMF skydd.
IMG_6985.jpeg
IMG_7001.jpeg
IMG_6999.jpeg
IMG_7002.jpeg
IMG_7005.jpeg
IMG_7007.jpeg
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Melkutt skrev: 10 mars 2025, 23:03:10 Fräser till den så den blir vinkelrät
Vad är det för fabrikat på skruvstycket?
Hilma?
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

säter: Försökte ta reda på det, finns inte ett märke på det å farsgubben har inte en aning.

Har i alla fall fortsatt med skåp bygge, tar en evinnerlig tid men det börjar ordna upp sig nu!
IMG_7038.jpeg
IMG_7046.jpeg
IMG_7070.jpeg
IMG_7100.jpeg
IMG_7101.jpeg
Som synes så hade jag självklar lyckats få kontaktstyckena bak å fram, ingen större fara, men jävligt irriterande.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Snyggt jobbat. :tumupp:
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Tack Gimbal!

Första gången fräsen och SPINDELN är i liv! :banan:

20.jpg
21.jpg
Passade på att dra fram en love kablar som kommer att vara till frontpanelen, men jag har inte dom delarna hemma än.

22.jpg
23.jpg
Jag tvivlar på att denna setup kommer att klara sig utan någon form av kylning, men ville vänta med det tills jag är 100% nöjd med layouten. Kommande projekt att fixa någon form av waste board för att sedan kunna lära mig att hantera maskinen, burken kommer att uppgraderas med mera minne och ev externt WiFi just för bekvämlighetens skull. Och någon stans där i mellan så skall det byggas en stadig mobil bänk som allt skall vara monterat på såklart.

Denna skapelse kommer få leva i en källare på företaget fram över tillsammans med min metallsvarv och kommande leksaker!
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har två fläktar i mitt skåp, en som suger i ena kortsidan med insläpp från andra sidan och en som blåser rakt på min Geckodrive.
Adderade fläkten för Geckodriven efter ha tappat steg på X och Y. Har inte tappat ett steg sedan dess.
Det blir varmt där inne :D

Bra jobbat :tumupp:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Melkutt skrev: 16 april 2025, 20:30:48 Älskar dessa krympslangar!
Har du egen märkmaskin?
Skriv svar