Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer

Inlägg av DennisCA »

Jag provade göra alla andra emblem i samma stil och fota i dagsljus

Bild

Tror detta kan bli bra faktiskt, och unikt. Den blanka ytan kunde jag få till bra om jag slipar till 800-1000 och klarlackar dessa, då håller de bäst också.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Nu har jag lackat dom, applicerat 2k klarlack med en pensel så det skulle bli relativt tjockt lager, det slätade ut sig själv bra.

Bild

Nästan så man undrar om det blev för glansigt, ska testa på bilen och se. Då jag har ett tjockt lager kan jag slipa ner det med sandpapper mot en flat yta så det blir en flatare look.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Jag tycker det ser supersnyggt ut, men jag vet inte om jag gillar det silvriga mot bilens färg. Det är enbart mina egna tankar, så du ska absolut inte se det som några klagomål!

Original är det väl svart mellan bokstäver och siffror väl? Tror det är det som gör det att jag inte riktigt gillar det mot bilens färg. Antingen svart eller bilens färg emellan hade nog jag valt, men jag kan tänka mig att det är en väldans massa jobb.

Oavsett så ser det supersnyggt ut!
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Ja utseendet på dessa är nog fixerat vid detta laget. Ej monterat ännu, låter klarlacken härda ett tag.

Tvättat bilen med keramiskt schampo, mötte saltbilen förra veckan på vägen så vill skölja bort skiten och få lite skydd. Må saltbilen få punktering i all evighet, amen.

Bild

Ser ut som den kunde sänkas litet där framme, bakändan tycker jag ligger ganska bra till höjdmässigt men framändan ser ut som den är högre upp. Jag gjorde ju samma på saaben i år, sänkte framändan och det började se riktigt bra ut.
Användarvisningsbild
l2t

Inlägg av l2t »

Ser nästan ut som den precis kommit från fabriken. :tumupp:
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Igår när jag skulle åka iväg från affären så släppte jag handbromsen som vanligt och hörde ett klunkande ljud, det brukar hända för bakre högre handbroms är lite trög, jag var dumsnål och bytte bara vänster kabel. Men det går över direkt, bara ett klunk ljud ibland man får leva med. Men denna gång lös ABS lampan upp, jag kollade felkoden med scannern och det var fel på ABS sensor höger, bak. Alternativt i ABS modulen en lödning som blivit dålig (denna servades professionellt av säljaren enligt deras utsago).

Jag kollade under bilen men kunde inte se något uppenbart fel på kabeln eller sensorn. Så istället nollade jag koden och den kom inte tillbaka då jag provkörde på gården. Får se idag hur det blir då jag åker till jobbet.

Igår kom ABS lampan på direkt bilen började rulla, jag undrar om handbromsen då den kärvade på nåt vis kom ivägen för ABS sensorn och det fick datorn att tro det var nåt fel.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Gissning: ABS-lampan kanske tänds om ett hjul är låst vid start?

Just ja, jag tror jag nämnt det, kanske flera gånger, men: Om din 850 har OBD2-uttag så skaffa appen "850 OBD2" (eller något liknande) (och såklart en ELM337-kompatibel OBD2<->blåtand-dongle ifall du inte redan har). Fritt ur minnet så är den tillverkad av några i ditt land Finland, och jag tror den kostar typ €2 eller något liknande löjligt lågt belopp.
Specifikt så kan den appen läsa felkoder och liknande för de där grejerna som inte t.ex. Torque och liknande appar klarar.

Eller, vad använder du för att läsa felkoder och liknande?

Det kan ju kanske vara bra att köra app som kan visa live-data från moduler, och låta en sån app visa hastighet för båda bakhjulen varje gång du startar efter att du använt handbromsen (och har tid nog att starta app osv).

Annars har jag funderat på att det borde gå rätt bra att använda förstärkare+högtalare för att analysera ABS-fel. Typ i en bil med fyra dörrhögtalare, eller två dörrhögtalare + två hatthyllehögtalare för icke-kombi, så ordna något som antingen kan mixa-fixa-dona med signalen mellan stereo och slutsteg, eller relä som kan växla in separat slutsteg, och bara skicka ABS-sensorsignalerna till respektive kanal. Klart mer jobb att rigga upp, men samtidigt nästan inget jobb att aktivera när man ska köra bilen. Kan ju till och med aktiveras automatiskt när man kört startmotorn och så måste man växla tillbaka till normalläge för hand.

(Oj, nu fick jag ett giltigt svepskäl att tjata om Ford Granada: Ifall man har högtalare på sidoväggarna i bagageutrymmet på en Granada kombi så studsar ljudet så att man hör vänster högtalare i höger öra och vice versa ifall man sitter fram. Helt knäppt, ställ balanskontrollen åt ena hållet, ljudet kommer i t.ex. höger öra, och så utan att röra några reglage så går man ur bilen, öppnar luckan och lyssnar bak och det är vänster högtalare som spelar :) )
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo det är precis den appen jag har tillsammans med en Veepeak läsare. Jag vet inte om den kan visa individuella farter för hjulen, har aldrig provat det.

Men den borde ju få en live signal från varje hjul av ABS givarna så det borde väl gå att visa som fyra grafer som på ett oscilloskop, borde väl ge en visuell indikation om nåt är fel. Baserat på samma data kunde man få RPM per hjul också.

Lampan lyste inte upp igen då jag åkte till jobbet.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Sidospår:
Man kan tycka att det vore önskvärt om ABS-sensorerna också hade en inbyggd temperatursensor, så att ABS-modulen kan varna för överhettade bromsar!
Det skulle antagligen kunna visa ifall t.ex. en handbroms ligger på.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag försökte få live data i appen för ABS sensorerna men det verkar som jag endast kan välja från en begränsad mängd sensorer, typ 6-8 st. Missminner jag mig eller? Men tyckte man kunde välja väldigt många olika datapunkter att visa live förr i denna app.

e: Ah, måste välja live data källor först, sen får man datapunkterna för de källor man valt. Ska se nu... Jepp nu kan jag se alla ABS sensorer m.m.
Bild
Skriv svar