Fiber eller 5G?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Garmen

Re: Fiber eller 5G?

Inlägg av Garmen »

Så här har Telia agerat i ett fall med ”obegränsad” surf.
https://www.radron.se/svarta-listan/art ... nsad-surf/
Telia ignorerar ARN’s beslut i detta fall
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Hon påpekar också att det tydligt framgår i företagets villkor vad som gäller och att företaget nu höjt gränsen för vad det anser vara onormalt användande till 4 000 gigabyte.
https://www.radron.se/svarta-listan/art ... nsad-surf/

Jag har svårt att komma upp till 20 Gbyte per månad.

Att vi skulle få problem därför att vi kommer upp till 200 gånger mer än 20 Gbyte per månad bedömer jag som osannolikt.

Om man vet med sig att man laddar ner mer än 4 Tbyte/månad kanske man ska satsa på fiber?

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

eller som jag, molnbackup där varje backup är runt 4TB
RoAd

Inlägg av RoAd »

Ok, ännu en "det fungerar bra för just mina behov, just nu, så det fungerar bra för alla alltid"-tråd. Gäääsp!

Fiber är rent tekniskt och stabilitetsmässigt överlägset 5G. 5G (och 4G för den delen) KAN fungera för mångas behov, men kan när som helst börja fungera ur-kass.

Har man möjlighet att byta tillbaka till fiber om det händer så är det väl inga problem att använda mobilt bredband (om det täcker ens behov), men att välja det och anta att det för alltid kommer att fungera bra är bara okunnigt.
Nerre

Inlägg av Nerre »

pi314 skrev: 26 oktober 2025, 14:51:13 Jag har svårt att komma upp till 20 Gbyte per månad.
Så här ser vår "förbrukning" ut hittills i år (per månad). Det beror ju delvis på att vi har TV via internet idag och med andra ord streamar allt vi ser.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

TomasL skrev: 26 oktober 2025, 14:53:04 eller som jag, molnbackup där varje backup är runt 4TB
Hur ofta har du ett verkligt behov att ladda upp allt?
Vad skapar annars så mycket ny data om och om.igen?

Jag brukar jobba på 4/5g i perioder.. har gått ca 10 gig/vecka med teams/remote desktop
Och man märker på nätet när många kör samtidigt, fast att byn fått fiber också..
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Ja, diskussionen är väldigt teknisk. Men låt oss säga att jag är en vanlig brukare och surfar en del och streamar en del. Då försvinner tanken på hastighet och datamängd, bara det fungerar. Har ingen företagsverksamhet eller spelverksamhet som kräver resurser.
Har fiber som ligger i gatan utanför huset, och konstaterade att det inte är billigt att få det indraget, och månadskostnaderna blir dessutom högre än för trådlöst.

Eftersom jag tittar på TV så tittade jag även på de programpaket som fiberleverantören erbjuder, ja det var fattiga paket som täckte de flesta svenska kanalerna, inte mycket mer. Och inte var det billigt.
Man vet ju att det är bråttom för fiberägarna att få ut sina kablar, Musk och andra håller ju på att ersätta dataöverföring med sina småsatteliter, det är väl Starlink som kan ta över.

Idag har jag 4G trådlöst, fungerar för mina behov och har blivit stabilt. Tar fortfarande emot TV via satellit som håller hög kvalitet plus kostnadsfria Astra. Allente har egentligen inga gränser för vad de kan erbjuda, det är bara frågan hur mycket du vill betala.
Så när jag läser vad fiber kostar i installation och prenumeration och ser vilka tunna TV paket de kan erbjuda, förstår jag inte varför de skall gräva på tomten, borra i väggarna för att jag skall kunna surfa lite här. Dessutom kan jag ta med mitt trådlösa modem till valfri plats, kanske sommarstugan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Radio, oavsett om det är via satellit eller markbaserade basstationer, kommer alltid vara "sämre" än fiber.

I fibern har du helt ensam lika mycket bandbredd som i etern, men i etern delar du bandbredden med andra.

Det går t.ex. att köra både datatrafik och klassisk "kabel-TV" (d.v.s. man tar radiosignalerna och modulerar om till ljus) i en fiber. Sappa körde väl med den tekniken i alla fall förut. Fibern gick in en omvandlare och ut från den fick man i princip DVB-C som man kunde koppla direkt till TVn (till flera TV-apparater om man så ville). Sen behövde man såklart programkort i TVn för de krypterade kanalerna.
hummel

Inlägg av hummel »

TomasL skrev: 26 oktober 2025, 10:16:01 Titta i dina villkor, det sk obegränsade är inte obegränsat, det är gömt i villkorstexten.
Det finns inga siffror på hur mycket bandbredd som är tillåtet, utan gränsen är flytande.

Jag har ett "obegränsat" 5G abb, och har råkat ut för just detta.
Hade det problemet med tele2 unlimited. Ringde Telenor och frågade om datamängd på deras mobildata-abonnemang. Jag beskrev att jag kommer behöva ladda data till googledrive upp till 5 TB per månad och har inte haft något problem på 5 år med data begränsning.
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Nerre skrev: 26 oktober 2025, 07:57:52 Fiber är fortfarande "framtiden".

Fibern klarar idag (med off-the-shelf-grejer) minst 40 Gbit/s. Det är utrustningen i ändarna av fibern som begränsar, och sånt som klarar 40 Gbit/s är dyrt, men i framtiden lär priserna sjunka.
Exakt, Fiber är och kommer att fortsätta att vara framtiden.

Dock är ju 40 Gbit/s inte på något sätt max ens idag. 100 Gbit/s börjar bli väldigt vanligt, 400 Gbit/s är inte alls magiskt längre och det finns prylar för 800 Gbit/s och även 1.6 Tbit/s "på hyllan"...

De hastigheterna kommer man aldrig komma i närheten med något trådlöst som har användbar räckvidd. Det finns helt enkelt inte radiospektrum nog även om man ökar modulationen bortom vad man ens kan fantisera om idag.

//B1N4RY
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Thomas: Även om Du har 4TB hos MicroSoft och uppdaterar backup dagligen, så blir det näppeligen i närheten av detta som regelbundet överförs. Både Du, jag och de flesta här vet givetvis att det är inkrementell backup.

Självklart är fiber det enda rätta. En fysisk länk är mycket stabilare än radio. De få gånger fibern är nere finns mobilen som backup. Abonnemanget här har alltid varrit 10/10 och de gånger nätet är trögt är det fel på något sätt.

Kostnaden har tyvärr stuckit iväg uppåt tämligen mycket. Kostaderna per ändpunkt drar iväg när möjligheten till allt vettlösare hastigheter skall finnas för alla abonnenter bara genom att nätägaren krafsar på ett tangentbord. Avskrivningstiden på ändpunkter sjunker samtidigt som priset ökar. Då blir det dyrt när alla påtvingas ej önskad kostsam utrustning.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det största problemed med 4G/5G är ju att det verkar bra först, sne när dina grannar också behöver bandbredd så är dte plötsligt slött.

Det går väl an för de som betalar några räkningar elelr hänger på textbaserade forum, men för de som använder sin uppkoppling mer intensivt suger det.

Till och med "enkla" billiga mobilspel som brawlstars blir ju nästintill oanvändbara på 5G.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Marta skrev: 27 oktober 2025, 12:30:41 Thomas: Även om Du har 4TB hos MicroSoft och uppdaterar backup dagligen, så blir det näppeligen i närheten av detta som regelbundet överförs. Både Du, jag och de flesta här vet givetvis att det är inkrementell backup.

Självklart är fiber det enda rätta. En fysisk länk är mycket stabilare än radio. De få gånger fibern är nere finns mobilen som backup. Abonnemanget här har alltid varrit 10/10 och de gånger nätet är trögt är det fel på något sätt.

Kostnaden har tyvärr stuckit iväg uppåt tämligen mycket. Kostaderna per ändpunkt drar iväg när möjligheten till allt vettlösare hastigheter skall finnas för alla abonnenter bara genom att nätägaren krafsar på ett tangentbord. Avskrivningstiden på ändpunkter sjunker samtidigt som priset ökar. Då blir det dyrt när alla påtvingas ej önskad kostsam utrustning.
Mina månatliga backupper är ca 8TB, och nej, så mycket har jag inte på MS Onedrive, utan det är via en annan leverantör.
I nuläget kan jag inte använda inkrementella backuper, då jag inte har tillräckligt med disk för att lagra dem, tyvärr använder sig min molnlev av ett udda program, så jag kan inte köra backup mot molnet, utan det blir snarare spegling.
Och vid varje spegling kopierar jag befintliga molndata till en ny mapp. Sparar 5 generationer i molnet.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Anledningen till att kostnaden för fiber ökar är för att det blir konkurrens av 4G-anslutningar.

Största delen av kostnaden för en fiberanslutning är infrastruktur, knutpunkter och switchar etc. Ofta hade fibernät väldigt hög anslutningsgrad, 90-95%. Om då hälften av kunderna försvinner, ska investeringskostnaden som nu beräknats delas upp över 10-30 år bäras av hälften så många kunder.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Varför har villafiber blivit så dyrt?
1. Att ansluta en villafastighet till villafiber har ofta kostat runt 20' per fastighet.
2. Detta har betalt en stor del av kostnaden för fibernäten.
3. Nedläggning av fiber i gator i villaområden har skett rationellt och kostnadseffektivt, till låg kostnad.
4. Enligt uppgifter som jag fått från fiberägare och företag som säljer bredbandstjänster så går huvuddelen av pengarna för bredband till fiberägarna. Företagen som säljer bredband till slutkunder får bara en liten del.
5. Om bredbandföretagen erbjuder kampanjpriser så förutsätter det att dom får rabatt från fiberägaren.

Sammanfattnigsvis har villafibermarknaden stora likheter med elnätsmarknaden. Staten har gett fiberägarna och elnätsägarna monopol. Utan att på något sätt som är värt namnet reglerat monopolet. I praktiken kan fiberägarna och elnätsägarna sätta i stort sett vilka priser dom vill.

Ett exempel är IP-only, som numera ingår i GlobalConnect. Dessa äger många villa-fiber-nät.
GlobalConnects lönsamhet har visat positiv utveckling, med en ökad justerad EBITDA till 4,4 miljarder SEK under 2024, vilket motsvarar en marginal på 53,7%.
Vinstnivåer på över 50% är mycket ovanliga inom konkurrensutsatt verksamhet. Staten har gett fiberägarna och elnätsägarna ett monopol som gör att dom i praktiken kan sätta vilka priser som dom vill. Energimarknadsinspektionen låter elnätsägarna sätta vilka priser dom vill. Utan att skydda elköparna mot orimliga kostnader. Fibermarknaden fungerar på samma sätt. Kunderna är utlämnade till monopolföretagens godtycke. En gissning är att övervakningen av vad som sker vid matmomssänkningen kommer att följa mallen från Energimarknadsinspektionen. Matgrossisternas och livsmedelhandlarnas vinst kommer att öka.

Kan 4G och 5G rädda oss från ockerpriser från fiberägarna?
Kanske? Jag har sett möjligheten att halvera bredbandskostnaden genom att köra 4G/5G i stället för fiber.

Om man använder villafiber för att t.ex. göra dagliga terabyte-backuper utan att använda sig av inkrementell backup så är det mycket speciella förutsättningar. Varken villafiber eller 4G/5G är tänkta att användas på det sättet.

Skriv svar