Fiber eller 5G?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
pi314

Fiber eller 5G?

Inlägg av pi314 »

Fiber eller 5G?
För kanske 10 år sedan såg det ut som om fiber var framtiden.
Men, har det förändrats nu?

I en fastighet bytte jag från fiber till trådlöst för ca 3-4 år sedan. Det minskade kostnaden från ca 400:-/månad till ca 150:- per månad.
Nu i en fastighet till. Från 150/150 Mb/s för ca 420:- per månad till 5G ca 900 Mb/s och ca 250:-/månad.

5G.png

Det här är i 08-området. 5G är nog bättre utbyggt här än i vissa andra delar av landet. Men ändå. Ska vi räkna med att se en allmän övergång från fiber till 5G?

Fiberägarna prisar ut sig. Dom missbrukar sin monopolställning, ungefär på samma sätt som elnätsägarna gör.
När det finns alternativ så bryts monopolet.

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre

Re: Fiber eller 5G?

Inlägg av Nerre »

Fiber är fortfarande "framtiden".

Fibern klarar idag (med off-the-shelf-grejer) minst 40 Gbit/s. Det är utrustningen i ändarna av fibern som begränsar, och sånt som klarar 40 Gbit/s är dyrt, men i framtiden lär priserna sjunka.

Med fiber så delar du normalt heller inte bandbredd med andra förrän efter första router i nätverket utanför. Med 5G så delar du basstationens kapacitet med andra som är anslutna med 5G. Folk som bor på populära semesterorter brukar kunna vittna om hur dålig kapacitet mobilnätet har när alla sommargäster dyker upp.

Så även om 5G kanske "duger" för dig betyder det inte att fibern inte är betydligt bättre.

Sen verkar du gått på myten (som bredbandsleverantörerna driver) att det är bithastigheten som är det viktiga. Latensen påverkar en hel del hur snabb man upplever förbindelsen.

Jag räknade för en massa år sen på att man enkelt kunde får 30 Gbit/s genom att skicka hårddiskar med MC-bud mellan Stockholm och Uppsala. Men latensen blev ju uppemot en timme.

Det var så Google skickade ut index till sina sökmotorspeglar förut, de skeppade hårddiskar med flygfrakt, för det var snabbaste sättet.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Latency
Den latency som jag ser på 5G, ca 7-8 ms, är sällan relevant för mig.

Den latency som jag upplever som störande orsakas nästan alltid av något längre bort. Ofta av en trög server. Då handlar det om storleksordningen sekund eller sekunder.

Skulle jag välja ett nästan dubbelt så dyrt alternativ med ca 15% av den bandbredd som jag har nu för att minska latency med några enstaka millisekunder? Knappast!

Nerre

Inlägg av Nerre »

Att skillnaden inte spelar nån roll för dig är ju inte detsamma som att skillnaden inte finns.

En del köper Mercedes och BMW, andra nöjer sig med Skoda och Hyundai. En del köper De Walt och Bosch, andra nöjer sig med Meec och Ryobi.

När det gäller internetförbindelse så är det ju i princip alltid fiber hela vägen utom sista biten (last mile som man säger på engelska). Det går fiber till basstationen för 5G.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Monopol eller sund konkurrens?
Det jag ser som avgörande är om jag måste köpa en dyr tjänst av en leverantör som har monopol eller om jag kan välja en produkt som levereras av ett företag som agerar på en konkurrensutsatt marknad.

Elnätsbolagen missbrukar sin monopolställning genom att ta ut orimliga elnätsavgifter av elköpare.

På samma sätt missbrukar fiberägarna sin monopolställning genom att ta ut orimliga priser för villafiber-tjänster.

Min tolkning av vad som håller på att hända är att 5G-leverantörer håller på att bryta det monopol som ägarna av villa-fibernäten har missbrukat nu ett tag.

Att jag samtidigt får en tjänst som för mig är betydligt bättre till ett betydligt lägre pris tackar jag inte nej till.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nackdelen med 5G är att leverantörerna inte tillåter stora datamängder, utan drar ned hastigheten till under 200kb närhelst de tycker att man använt för mycket bandbredd.
Detta sker naturligtvis inte på en fiberlina.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Nackdelen med 5G är att leverantörerna inte tillåter stora datamängder, utan drar ned hastigheten till under 200kb närhelst de tycker att man använt för mycket bandbredd.
Inte nödvändigtvis. Jag har två abbonemang i två olika fastigheter. Ett är begränsat till 20 GByte/månad (149:-/månad) och ett är obegränsat (199:-/månad, 249:- med ett TV-paket).

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Titta i dina villkor, det sk obegränsade är inte obegränsat, det är gömt i villkorstexten.
Det finns inga siffror på hur mycket bandbredd som är tillåtet, utan gränsen är flytande.

Jag har ett "obegränsat" 5G abb, och har råkat ut för just detta.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Detta är det enda som jag hittar om eventuell "begränsning".

251026_Obegränsad surf var du än är.png

Ett fel är dock att jag mäter mer än 900 Mbit/s, vilket är mer än "upp till 600 Mbit/s". :tumupp:

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Vilken leverantör?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Så här skriver Telia, och jag är 100% övertygad om att alla övriga operatörer har en liknande lydelse i sina avtal.
överstiger begränsning i Kundens Avtal eller, om sådan
begränsning inte anges, att Tjänsten används på ett sätt
som mycket kraftigt avviker från normal användning av
motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora
mängder data, upprepade extremt långa samtal eller
datasessioner eller onormalt frekventa samtal, eller,
Så nej, ditt obegränsade abonnemang är inte obegränsat, utan har en vid varje tillfälle mycket godtycklig gräns.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har fiber sedan ganska många år sedan
har kört med 10/10 Mbit upp och ner, har funkat bra nog för en person
fick 100/100 i år, dom erbjuder inget mindre
märkte ingen större skillnad
ladda hem videofilmer går ju fortare, men sällan jag gör detta
299kr i månaden

önskar att det kunde varit lite billigare per månad och har kollat om jag skulle köra med mobiltelefon, men njee
har istället billigast möjliga på mobilen, funkar och jag har två olika anslutningssätt om något strular

jag behåller fiber, men kollar då och då efter andra möjligheter
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nu ligger vi en bit från stadcentrum (4 km). Det är nybygge så det finns fiber dragit in.

Vi har sedan tidigare 4G internet och det har fungerat rimligt OK, även då vi bodde mitt i Aabenraa.

Vi har ju båda "social inkomst", hon har förtidspension (sjukpension på svenska?) och jag har Flexjobb (12 timmar/veckan, resten supporterat av det offentliga) - så vi har ett budget som ska hållas.

Ren fiber in vill kosta 450:-+ DKR, vårat 4G kostar 199:-. Ganska lätt val.

Man kan såklart få lite rabatt - om man tillköper TV-paket, slutsumman blir dock otrevlig och ger oss inget vi behöver så det är ju knappast en verklig rabatt.

Men ja, det finns enkle gångar där nätet känns "tungt" och jag har känt mig tvungen att ha en timer som släcker for dosan 1 minut varannan natt, alltså automatisk norsk reset.

Som tur är har vi samma utbydare till mobilerna och då jag är en gammal toke, får jag extra data på mitt abb. til 119:-/månaden.
Jag har 200GB och det räcker riktigt fint.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

TomasL skrev: 26 oktober 2025, 10:57:48 Vilken leverantör?
Telia.

Eftersom TV ingår i abbonemanget vet jag inte riktigt vad jag ska göra för att det inte ska rymmas inom "obegränsad surf".

Om jag kör kontinuerlig nerladdning med 900 Mbit/s (ca 90 Mbyte/s, ca 324 Gbyte/timme, ca 7,8 Tbyte/dygn, ca 233 Tbyte/månad) så kanske dom undrar vad jag håller på med.

Om jag laddar ner 233 Tbyte/månad så behöver jag komplettera med lagringsutrymme... 8)

Jag har ju ett annat abbonemang med 20 Gbyte/månad. Trots att jag både streamat och laddat ner en hel del på det abbonemanget så har jag aldrig kommit i närheten av 20 Gbyte/månad.

Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Det ryktas att gränsen går vid 1TB/månad typ.
Just nu har jag Telia 5G, väntar på att få in fibern.
Men med 5G kan jag inte köra backuper mot molnet, tyvärr.
Testade, och resten av den månaden gick allt i snigelfart.
Skriv svar