NIXEL - En Nixierörklocka med 6809

ELTompa
Kontakt:

Re: NIXEL - En Nixierörklocka med 6809

Inlägg av ELTompa »

6VA traf under test
Nu har jag provkört mer med 6VA trafen och den ser ju ut att göra jobbet. Först har den fått varit inlindad i bubelplast och stått på isolerande material, då kom tempen upp till 63C. Sen har jag nu kört den i en lite låda med luft runt där en sida har kontakt med lådbotten för att efterlikna att trafen sitter lödd på ett kort och då planar tempen ut runt 53C. Tror det här blir bra.

Bild

Uppdaterat PCB
Ny utgåva av PCBet beställt som blir lite längre för att rymma trafen.

Bild

Lådan kommer också behöva justeras lite men mindre än jag trodde ser det ut som.
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

3st CPUkort klara
Under dagen har jag byggt ytterliggare 2st CPU kort så nu har jag 3st. Dom funkade på första försöket.

Bild

Alternerade visning av Timer och Tid
På första kortet syns en liten omkopplare nere till vänster. Tänkte att den skulle med lite enkel mekanik göras styrbar utifrån och med den välja när Timern är aktiverad om man vill att Timern skall visas med fast sken eller alternera mellan Tid och Timer. Men sen slog det mig att det skulle man ju kunna styra via inställningsratten istället genom kort tryck och då slipper jag ju den extra mekaniken. Så jag uppdaterade mjukvaran lite och nu när Timern är aktiverad kan kan med kort tryck på inställningsratten toggla om man vill att Timern visas fast eller altererande med Timer/Tid.

EPROM version
Jag passade på att lägga till Datum och Mjukvaruversion som läsbar ASCII på EPROM:ets första adresser

Bild
ELTompa
Kontakt:

Inlägg av ELTompa »

Nya värmeutvecklingsresultat
Då har jag byggt och provat ett nätdelskort med den nya 6VA transformatorn. Jag har ersatt säkringshållaren med en på kortet lödd säkring.

Bild

6VA 2x9VAC
Kör några timmar i den tänkta kapslingen och öppnar och kollar temperaturerna.
Den nya 6VA trafen blir ju inte alls lika varm som den tidigare lilla 3VA trafen. Men 6809:an verkar lite oväntat varm ... :humm: ... det kan ju bero på att 7805 regulatorn under nu blir väldigt varm och det är nog inte så konstigt för nu med 6VA trafen "säckar" ju inte spänningen som den gjorde förut med 3VA trafen.

Bild

5VA 2x6VAC
Men det kan man nog lösa genom att sänka den sekundära AC spänningen från 9VAC till 6VAC. Jag hittar pinkompatibla transformatorer men primärtrafen är då bara specad 5VA.
Nu när spänningen är lägre får man nog byta 7805:an till en LDO men det ska nog funka. En LM2940 är pinkompatibel med 7805 så en sån får det bli.
Provkör några timmar med locket öppet och nu börjar det ju ser riktigt bra ut.

Bild

Sätter på locket och låter klockan fortsätta gå. Efter ca 30 timmar har vi nu inga hotspots längre. Det här blev bra tror jag.

Bild

Bild

MC6821 vs MC68B21
Men datorn drar 170-180mA? Det gjorden den inte på labbruskan... :humm: ...
En skillnad är ju att labbruskan hade en MC68B21. Kan det göra så stor skillnad?
Ja, en hel del ligger i dess strömförbrukning för totalströmmen till datorn sjunkner till 148mA om jag kör med B varinaten.
.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

:tumupp:
Skriv svar