Nya värmeutvecklingsresultat
Då har jag byggt och provat ett nätdelskort med den nya 6VA transformatorn. Jag har ersatt säkringshållaren med en på kortet lödd säkring.
6VA 2x9VAC
Kör några timmar i den tänkta kapslingen och öppnar och kollar temperaturerna.
Den nya 6VA trafen blir ju inte alls lika varm som den tidigare lilla 3VA trafen. Men 6809:an verkar lite oväntat varm ...

... det kan ju bero på att 7805 regulatorn under nu blir väldigt varm och det är nog inte så konstigt för nu med 6VA trafen "säckar" ju inte spänningen som den gjorde förut med 3VA trafen.
5VA 2x6VAC
Men det kan man nog lösa genom att sänka den sekundära AC spänningen från 9VAC till 6VAC. Jag hittar pinkompatibla transformatorer men primärtrafen är då bara specad 5VA.
Nu när spänningen är lägre får man nog byta 7805:an till en LDO men det ska nog funka. En LM2940 är pinkompatibel med 7805 så en sån får det bli.
Provkör några timmar med locket öppet och nu börjar det ju ser riktigt bra ut.
Sätter på locket och låter klockan fortsätta gå. Efter ca 30 timmar har vi nu inga hotspots längre. Det här blev bra tror jag.
MC6821 vs MC68B21
Men datorn drar 170-180mA? Det gjorden den inte på labbruskan...

...
En skillnad är ju att labbruskan hade en MC68B21. Kan det göra så stor skillnad?
Ja, en hel del ligger i dess strömförbrukning för totalströmmen till datorn sjunkner till 148mA om jag kör med B varinaten.
.