Jo, det bör väl tycker man följa samma regler som för vanlig lödning att man inte bör överskrida den tid som är angiven för maximal temperatur, värme som ligger på länge är det som brukar ha sönder saker då värmen hinner absorberas in i materialet, det är ju tex därför man inte bör använda för svaga lödkolvar på saker man är rädd om när det kommer till gammal elektronik eftersom det är lätt att man överhettar saker om man behöver ligga på länge på samma punkt.
Vad jag förstod så blir det samma med hetluft om man gör fel eller använder felaktig utrustning för detta.
ytmonterat Ugn eller Värmeplatta
- Mizzarrogh
Re: ytmonterat Ugn eller Värmeplatta
Det kan vara stor skillnad om man använder bly vs blyfritt, kan ju skilja många grader mellan två såna kurvor och komponenterna ska tåla båda.
Kanske det är andra saker som är viktigt som att lodet säkert ska smälta, säkert, men inte för mycket för då osar flussmedlet. Och avsvalning i vettig takt så det inte blir krympspänningar nånstans.
Det är bara gissning. Det kanske är lodet som har det kritiskt, inte komponenterna?
Kanske det är andra saker som är viktigt som att lodet säkert ska smälta, säkert, men inte för mycket för då osar flussmedlet. Och avsvalning i vettig takt så det inte blir krympspänningar nånstans.
Det är bara gissning. Det kanske är lodet som har det kritiskt, inte komponenterna?
- Mizzarrogh
Är det större problem med detta med blyfritt, att det blir mer inre spänningar i lödpunkten jämfört med 60/40?
Det skulle ju faktiskt mycket väl kunna förhålla sig så.
Det skulle ju faktiskt mycket väl kunna förhålla sig så.

Jag köpte en värmeplatta, dvs bara själva elementet, och byggde sen ihop en lösning mha SSR, Audrino, tempsensorer, ett par fläktar, en display och några knappar, en platta som hyffsat kunde skapa en värmekurva för 183-graders lödpasta. Har använt den några gånger med perfekt resultat varje gång. Finns ju färdiga att köpa och dessa verkar funka helt ok.
Jag började med samma saker som i den här youtube videon, som refererades till i någon annan tråd;
https://www.youtube.com/watch?v=s3-y1RjxD1E - samma ugn, samma dispenser & jag tror samma hetluft. Den ugnen lär ska vara mångdubbelt bättre än 962, men fortfarande är den sisådär.
(Hur gör ni för att youtube länkar ska visas stillbild från klippet?)
Dispensern har jag inte använt senaste 8-9 åren iaf, inte värt jobbet, nu när screenplåtarna är så billiga. Ugnen har jag inte använt senaste 5 åren tror jag. Jobbigt att få det bra i lådugnar, tycker jag, nästan alltid kallare ute i hörnen och framme vid luckan. Däremot använder jag fortfarande varmluften.
Sedan fick jag en större värmeplatta på jobbet, som jag använder vid reparationer och komponentbyte. Uppgraderade för något år sedan till en MHP50, som är trevlig iom att den är så liten, och man därför har lätt att hålla handen stadigt för att löda med lödpennan samtidigt ovanifrån. .
Nuförtiden har jag en Neoden IN6 som ugn, men den tar såklart mer plats och kostar en slant mer.
https://www.youtube.com/watch?v=s3-y1RjxD1E - samma ugn, samma dispenser & jag tror samma hetluft. Den ugnen lär ska vara mångdubbelt bättre än 962, men fortfarande är den sisådär.
(Hur gör ni för att youtube länkar ska visas stillbild från klippet?)
Dispensern har jag inte använt senaste 8-9 åren iaf, inte värt jobbet, nu när screenplåtarna är så billiga. Ugnen har jag inte använt senaste 5 åren tror jag. Jobbigt att få det bra i lådugnar, tycker jag, nästan alltid kallare ute i hörnen och framme vid luckan. Däremot använder jag fortfarande varmluften.
Sedan fick jag en större värmeplatta på jobbet, som jag använder vid reparationer och komponentbyte. Uppgraderade för något år sedan till en MHP50, som är trevlig iom att den är så liten, och man därför har lätt att hålla handen stadigt för att löda med lödpennan samtidigt ovanifrån. .
Nuförtiden har jag en Neoden IN6 som ugn, men den tar såklart mer plats och kostar en slant mer.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.