Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Såg något iögonfallande på det kinseiska AC-kitet. De använder vanlig slang med nipplar och slangklämmor till ACn, håller det verkligen tätt?
Visserligen är det bara 20 bar, iså fall skulle det ju kunna rädda livet på många gamla system där originalslangar är omöjliga eller omöjligt dyra att få tag på.
Visserligen är det bara 20 bar, iså fall skulle det ju kunna rädda livet på många gamla system där originalslangar är omöjliga eller omöjligt dyra att få tag på.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag tror det håller tätt då jag vet det finns sådana fästen för riktiga hydraulslangar också, och det är mycket mera tryck.
I denna video mot slutet demonstreras en skruvkoppling som är återanvändbar. Han visar för samma verktyg som jag nyligen köpte också.
e: Fast nu gick jag och kollade länken och tycker bara jag ser sådana med hylsor som ska klämmas fast med det verktyg jag har.
I denna video mot slutet demonstreras en skruvkoppling som är återanvändbar. Han visar för samma verktyg som jag nyligen köpte också.
e: Fast nu gick jag och kollade länken och tycker bara jag ser sådana med hylsor som ska klämmas fast med det verktyg jag har.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Ja det verkar mer rimligt.
Det är 19 hydraulkopplingar, 16 crimphylsor och 8 slangklämmor på bilden.
Slangklämmorna är antagligen för att hantera kondensvatten samt kylarvätska om man väljer varianten med värme. Extra hydraulkopplingar kanske så man kan välja mellan rak/vinklad.
Det är 19 hydraulkopplingar, 16 crimphylsor och 8 slangklämmor på bilden.
Slangklämmorna är antagligen för att hantera kondensvatten samt kylarvätska om man väljer varianten med värme. Extra hydraulkopplingar kanske så man kan välja mellan rak/vinklad.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Aha, lite otydligt, jag trodde värme = går att köra i båda riktningarna med växelventil, men värme är alltså bara att det ingår värmepaket?
Annars lär det väl finnas AC för fordon där kompressorn går på el. Då blir det såklart helt universal så att säga, men man lär ha saftigare++ generator än vad som är standard antar jag. Bussar lär t.ex. ha detta som standard sen många år om jag fattat rätt, så det kan kanske rent av gå att köpa ett färdigt paket från något ställe som skrotar bussar, fast då är det såklart 24V.
Annars lär det väl finnas AC för fordon där kompressorn går på el. Då blir det såklart helt universal så att säga, men man lär ha saftigare++ generator än vad som är standard antar jag. Bussar lär t.ex. ha detta som standard sen många år om jag fattat rätt, så det kan kanske rent av gå att köpa ett färdigt paket från något ställe som skrotar bussar, fast då är det såklart 24V.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Dom finns men ska man ha det måste man byta generator och det blir ju i slutändan ganska mycket förluster mot att driva den med rem i en personbil så jag går in för det.
Säljaren svarade bara "jag vill ha mer" fast på finska. Men gud människa säg vad du vill ha då, avskyr när folk först säger "bjud" och sen duger det inte heller.
Säljaren svarade bara "jag vill ha mer" fast på finska. Men gud människa säg vad du vill ha då, avskyr när folk först säger "bjud" och sen duger det inte heller.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Blir förmodligen dessa. Hittat diagram i saabmanualen för hur AC systemet funkar:DennisCA skrev: ↑28 juli 2025, 10:49:03 Tre veckor med 30 gradigt väder har vi haft. Jag är motiverad att börja med AC systemet.
Jag har möjligheten att köpa några AC delar:
Förångarens lock ser lite udda ut, orange? Nån som sett liknande förut?
(ny sägs det)
Fäste till kompressorn är najs, kompressorn ska också ha högtrycksbrytaren på sig.
Vad skulle ni bjudit för allt detta annars? Jag tänker 150-180 euro? Eller är de skambud?



Saabs manualer är bara så bra... Min mazdas workshop manual är skräp i jämförelse.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Den lilla lilla bilden 
Nån speciell anledning att använda imgur istället för forumets egen bilduppladdnng? Just den med schemat var svår att följa på min egentligen lite för liten skärm.

Nån speciell anledning att använda imgur istället för forumets egen bilduppladdnng? Just den med schemat var svår att följa på min egentligen lite för liten skärm.
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Jag skriver på många olika ställen och tycker imgurs interface är mest flexibelt. Det blir jobbigt att ladda upp på varje forum, jag gillar också att jag har en centralt ställe jag kan slippa åt och se bilder flera år tillbaka, väldigt användbart. Men bilden kan fås större om man plockar bort h:et innan filändelsen.
Originalstorlek:

Originalstorlek:

Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Aha. Jag provade att klicka upp bilderna på nåt sätt och kom bara till startsidan. Ska försöka komma ihåg att skala bort detta h.
Intressant att det verkar vara skillnad mellan Nordamerika och resten. Hade de nåt special för återcirkulering?
Allmänt verkar de ha varit förtjusta i obegripliga ventilations/klimatanläggningsreglage, men SAAB var väl vad jag minns rätt begripliga
(Typ de amerikanska bilarna brukade väl ha massor av text istället för symboler osv, med obegripliga fraser som "bi-level" o.s.v.).
Intressant att det verkar vara skillnad mellan Nordamerika och resten. Hade de nåt special för återcirkulering?
Allmänt verkar de ha varit förtjusta i obegripliga ventilations/klimatanläggningsreglage, men SAAB var väl vad jag minns rätt begripliga
