Renovering/fix av en Yamaha A-1060 (och Dali-högtalare!)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Mickecarlsson
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Renovering/fix av en Yamaha A-1060 (och Dali-högtalare!)

Inlägg av Mickecarlsson »

Jag har kört med låg amplitud efter jag lag på limmet. Jag hade också letat upp en burk som hade samma diameter som högtalaren som jag tryckte till med till limmet häftat ordentligt.
Burken gick precis innanför kanten på högtalaren men inte så tjock så den gick ut på själva mebranet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nu står den i stapeln..
stereostapel.jpg
Från botten och upp:

Denon DCM280 5-CD-växlare, en riktig favorit, klarar dessutom MP3 halvt odokumenterat.
Yamaha A-1060 förstärkare, som tråden handlar om, tyvärr "fel" färg.
Proton AT-470 tuner, tydligen en NAD(?) där den kinesiska fabriken fulsålde dom under annat namn.
NAD 502 CD-spelare, gammal klassiker. ..Dock har displayglaset trillat bort :/
Rotel RD-1010 kasettdäck, trasigt, i behov av nya remmar.
Yamaha K-W132 kasettdäck, trasigt, i behov av nya remmar.

..Det ena kasettdäcket ska bort, jag ska bara se vilket jag lyckas köpa remmar till :/

..Sen ska det dit en vinylspelare med, måste bara klura ut hur.

Har spelat lite mer nu och det går ju att få ett jäkla tryck, och mina kanter verkar stå pall bra trots att jag brände en bas-test-CD och öste på fullt :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

För övrigt den där "powerpoten", aka "listening level monitor" tyckte jag först verkade lite meningslös, och det är den väl kanske.

Men jäklar vad tydligt det blir att ljudnivå är logaritmisk, i början behöver den knappt använda nån effekt alls för att spela ganska högt, men i slutet är det inte mycket skillnad i ljudnivå mellan 100 och 200W.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Glenn skrev: 13 juli 2025, 15:42:30..Sen ska det dit en vinylspelare med, måste bara klura ut hur.
Klassiskt åttiotalsrack FTW! Eller snickra ett sånt själv. Typ ett såntdär Ikea "lack" bord, eller vad de kallas, som folk använder som 19"-rack, och bara ställ det så att det grenslar apparaterna, och skivspelaren ovanpå.
Glenn skrev: 13 juli 2025, 15:42:30och mina kanter verkar stå pall bra
Gött!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har inte plats, jag har stort vardagsrum men ena väggen är i princp täckt av fönster och (trasig) LVP, den andra långväggen av en stor dörröppning, TV, inramade planscher, vitrinskåp och den där byrån med alal CD's i. Kortvägagrna av bokyllor respektive vitrinskåp..

Knappt så jag kunde klämma in högtalarna. (Dom gamla var bokhyllehögtalare)
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Hur bred är byrån, < 87 cm?

edit: "bord, eller vad de kallas, som folk använder som 19"-rack, och bara ställ det så att det grenslar apparaterna, och skivspelaren ovanpå.", något sådant var det jag tänkte, ja, med två "staplar" bredvid varandra, om det får plats, Vilket du säkert har tänkt på :-)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag funderar på att sätta konsolskenor bakom stapeln och sen konsoler och en skiva att ställa skivspelaren på.

Då skulle man kunna ha en hylla mellan stärkaren och resten med, frågan är om det blir lite väl högt.

Sen behöver jag nog en rem till min gamla yamaha vinylsvarv, för jag vill minnas att den var remdriven.
Skriv svar