Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Jag fattar inte hur den där ska fungera ?
Här är en bild på liknande. Är på jobbet nu så kan inte ta en bild, men detta förklarar i alla fall principen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det där försökte jag få till med orienteringskartor som grund för attGeekJoan skrev: ↑28 juni 2025, 19:01:20 Testade att göra en 3d modell över området där jag bor.
map.png
map2.png
Gå till: https://map2model.com/ sen kan man ändra massor så man får det som man vill.
Få höjdkurvor... blev för många trianglar för dåtidens slicers...
Hållare till reservdunken
Jag har alltid en liten dunk med drygt 5 liter bak i bilen. Om den skulle behövas så kommer jag ca 120 km på den. Jag har aldrig behövt den, men det är en trygghet att veta att den finns där.
För att dunken inte skulle fara omkring vid färd spände jag en smal rem mellan dunken och en knapp, avsedd för en täckplatta, som jag aldrig använder.
Det fungerade så där. Då och då, normalt vid högersväng, hoppade remmen av knappen och dunken rullade runt där bak. Den är visserligen tät, men jag ogillar lösa föremål som far omkring vid färd.
En remhållare som hängs över knappen blev lösningen. Testad idag vid ca 20 km körning, med en hel del högersvängar. Det ser ut att fungera.
Så enkelt! Varrför har jag inte gjort det tidigare?
Så här såg det ut tidigare.
I CAD
I Cura
Den nya hållaren på plats
/π
Jag har alltid en liten dunk med drygt 5 liter bak i bilen. Om den skulle behövas så kommer jag ca 120 km på den. Jag har aldrig behövt den, men det är en trygghet att veta att den finns där.
För att dunken inte skulle fara omkring vid färd spände jag en smal rem mellan dunken och en knapp, avsedd för en täckplatta, som jag aldrig använder.
Det fungerade så där. Då och då, normalt vid högersväng, hoppade remmen av knappen och dunken rullade runt där bak. Den är visserligen tät, men jag ogillar lösa föremål som far omkring vid färd.
En remhållare som hängs över knappen blev lösningen. Testad idag vid ca 20 km körning, med en hel del högersvängar. Det ser ut att fungera.
Så enkelt! Varrför har jag inte gjort det tidigare?

Så här såg det ut tidigare.
I CAD
I Cura
Den nya hållaren på plats
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Så det är alltså ett helt verktyg för att kunna justera gapet åt ena hållet ?
Jag brukar använda ett sånt här verktyg:

Som kan justera åt båda hållen, ska man bara minska gapet kan man ju även knacka ihop det.
..Eller BRUKADE göra kanske jag ska säga, de flesta av mina bilar har numera iridium eller platinastift och där får man ju inte justera in gapet, och dom som inte har det köper man ju normalt rätt stift med färdigställt gap.
Ja exakt, det kan bara trycka ihop avståndet. Har så dålig erfarenhet av att knacka på stiftet, men det går ju. Nä de ska ju vara klara och kollade, men… vet ju aldrig. Nu var dessa justerade helt rätt så behövde inte göra något åt dem. Iridiumstift som du säger.