Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)
Och då vill jag göra reklam för dubbar till workshjul jag använde sommaren 2020, 21, 22, 23, 24 innan maskinen la av och jag skrotade allt utom batteriet i höstas.
https://www.thingiverse.com/thing:3902921
https://www.thingiverse.com/thing:3902921
- frownlayer
En kompis ville ha lite nytt grepp på sina hjul på gräsklipparen. Så jag fick maxa min gamla ender 6.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Har en Automower 310 som ska ha det gamla lilla batteripacket. Men hade de lite modernare större och hårda. Klipparen accepterade det och jag printade en hållare. Blev bra tycker jag!
Hål på ena sidan och skåra på andra för att hålla fast buntband för att fixera batteriet i höjdled. Printat i PetG på bambulabs a1 mini. Tog runt 3-4 timmar. Caddat i fusion 360.
Hål på ena sidan och skåra på andra för att hålla fast buntband för att fixera batteriet i höjdled. Printat i PetG på bambulabs a1 mini. Tog runt 3-4 timmar. Caddat i fusion 360.
Såg ju fint ut.
Och när vi ändå kör lite klippartema, här är en till med sina nya grovmönstrade "paddeldäck" i TPU, vända för att kunna backa sig ur besvärliga situationer.
Och när vi ändå kör lite klippartema, här är en till med sina nya grovmönstrade "paddeldäck" i TPU, vända för att kunna backa sig ur besvärliga situationer.
Gjorde en "stämpel" i PLA, och tryckte en T-shirt med textilfärg från Panduro, ska ha lite mer färg på nästa gång, använde en gammal biltvättsvamp och duttade på färgen, använde PLA
Trycket är ca 25 cm brettDu har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Vev till snickarbänk och linsskydd
Vev till snickarbänk. Originalet ill vänster och det 3D-printade till höger.
Detalj som visar skruv som låsning och förstärkning av vevens handtag.
Vevens handtag i CAD. Höga objekt ger jag ofta några "stödvingar" så att dom inte ska lossna under utskrift.
Det nya linsskyddet, på kameran.
Insidan av linsskyddet. Här kan arrangemanget som hålller linsskyddet på plats ses.
/π
Vev till snickarbänk. Originalet ill vänster och det 3D-printade till höger.
Detalj som visar skruv som låsning och förstärkning av vevens handtag.
Vevens handtag i CAD. Höga objekt ger jag ofta några "stödvingar" så att dom inte ska lossna under utskrift.
Det nya linsskyddet, på kameran.
Insidan av linsskyddet. Här kan arrangemanget som hålller linsskyddet på plats ses.
/π
Snyggt med integrerad/print-in-place fjäder!
Här är mina 3 senaste alster ...
Lådinredning för våra köksknivar och diverse. Mätjigg för ytkontroll av metallfräs, alla kontaktytor består av ditlimmade bitar av rundstång. Och sen mitt första test av "multi material" där det gråa är TPU och det vita PLA.
Är ett remhjul gjort för 8mm rundrem, tidigare varianter har börjat krypa runt axelhålet då motorskaftet blir runt 45C, bör lösas med TPU't som har mycket högre temptålighet.
Gjorde även "drivytan" av TPU mest för skojs skull och för att testa hur det skulle fungera.
Vidare bör det kanske dämpa lite vid uppstarten där TPU't kan flexa betydligt mer än PLA't tidigare gjort.
Här är mina 3 senaste alster ...
Lådinredning för våra köksknivar och diverse. Mätjigg för ytkontroll av metallfräs, alla kontaktytor består av ditlimmade bitar av rundstång. Och sen mitt första test av "multi material" där det gråa är TPU och det vita PLA.
Är ett remhjul gjort för 8mm rundrem, tidigare varianter har börjat krypa runt axelhålet då motorskaftet blir runt 45C, bör lösas med TPU't som har mycket högre temptålighet.
Gjorde även "drivytan" av TPU mest för skojs skull och för att testa hur det skulle fungera.
Vidare bör det kanske dämpa lite vid uppstarten där TPU't kan flexa betydligt mer än PLA't tidigare gjort.
TPU och PLA gillar inte varandra riktigt. Brukar använda PLA som stödmaterial till TPU eftersom det är lätt att bryta loss från TPU. Hur har du löst det?
Har också hört att dom inte fäster riktigt bra så testar med ren mekanisk låsning, kan säkert bli glidning ändå men inget jag märkt av.
Lite blandat
• Universell filamenthållare med låg friktion.
• Hållare för insexnycklarna som följer med Ender-3 Pro (och v2).
• Stöd för litet "mikroskop", 10-20 x.
Skrivaroberoende filamenthållare med låg friktion
Jag fick hem ett par filamentrullar (1 kg) från Verbatim. Bobinens bredd (längden på hålet) var större än vad skrivarens hållare var avsedd för.
En annan skrivare hade en hållare som behövde ersättas.
Hmmm...
Jag gjorde en hållare i två delar. En skrivaroberoende del, med plats för rullen och med låg friktion. En skivarspecifik del, som är anpassad för aktuell skrivare.
Jag hade gott om M10 gängstång och muttrar. Jag hade också ett "rör" med 12 x 24 x 6 lager med gummitätning. Lite 32 mm plaströr (PVC eller ABS?) hade jag också. M10 är väl overkill, men jag hade gott om det. Jag hade 300 mm M10 gängstänger som jag kapade på mitten. Inre stödhylsan är gängad invändigt. För att få lagom "drag" mellan lager och plastdelar så gjorde jag "nära, men med någon eller ett par hundradelar spel" så att det skulle vara lätt att få dit lagret. För att inte lagret skulle glida mot plasten gjorde jag små upphöjningar så att man måste pressa dit lagret. Vid behov kan man fila ner upphöjningen lite.
Muttrarna ska inte dras, men stanna kvar. Jag låser dom med Loctite 243 eller liknande.
Gängen i plastringen innanför inre lagerringen var lite för tight, så jag fick dra igenom en tapp.
Insexhållare
Runda hål så att nycklarna kan placeras i godtycklig vinkel. Det blir också lättare att dra ut en nyckel med runda hål.
Stöd till handhållet "mikroskop"
Fokusavstånd är ca 90-100 mm. A handhålla kan vara lite svårt. I synnerhet om man vill ta en bild. Hade jag haft transparent filament så hade jag använt det. Det hade jag inte, så det blev en ljuslucka i stället. Med en bit cykelslang och en slangklämma kan jag justera så att det går att flytta till, men inte glider från, fokus.
Skjutmåttet slank med som storleksreferens. Det fanns i närheten.
/π
• Universell filamenthållare med låg friktion.
• Hållare för insexnycklarna som följer med Ender-3 Pro (och v2).
• Stöd för litet "mikroskop", 10-20 x.
Skrivaroberoende filamenthållare med låg friktion
Jag fick hem ett par filamentrullar (1 kg) från Verbatim. Bobinens bredd (längden på hålet) var större än vad skrivarens hållare var avsedd för.
En annan skrivare hade en hållare som behövde ersättas.
Hmmm...
Jag gjorde en hållare i två delar. En skrivaroberoende del, med plats för rullen och med låg friktion. En skivarspecifik del, som är anpassad för aktuell skrivare.
Jag hade gott om M10 gängstång och muttrar. Jag hade också ett "rör" med 12 x 24 x 6 lager med gummitätning. Lite 32 mm plaströr (PVC eller ABS?) hade jag också. M10 är väl overkill, men jag hade gott om det. Jag hade 300 mm M10 gängstänger som jag kapade på mitten. Inre stödhylsan är gängad invändigt. För att få lagom "drag" mellan lager och plastdelar så gjorde jag "nära, men med någon eller ett par hundradelar spel" så att det skulle vara lätt att få dit lagret. För att inte lagret skulle glida mot plasten gjorde jag små upphöjningar så att man måste pressa dit lagret. Vid behov kan man fila ner upphöjningen lite.
Muttrarna ska inte dras, men stanna kvar. Jag låser dom med Loctite 243 eller liknande.
Gängen i plastringen innanför inre lagerringen var lite för tight, så jag fick dra igenom en tapp.
Insexhållare
Runda hål så att nycklarna kan placeras i godtycklig vinkel. Det blir också lättare att dra ut en nyckel med runda hål.
Stöd till handhållet "mikroskop"
Fokusavstånd är ca 90-100 mm. A handhålla kan vara lite svårt. I synnerhet om man vill ta en bild. Hade jag haft transparent filament så hade jag använt det. Det hade jag inte, så det blev en ljuslucka i stället. Med en bit cykelslang och en slangklämma kan jag justera så att det går att flytta till, men inte glider från, fokus.
Skjutmåttet slank med som storleksreferens. Det fanns i närheten.
/π
Testade att göra en 3d modell över området där jag bor.
https://map2model.com/ sen kan man ändra massor så man får det som man vill.
Gå till: Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Cool ide, provade hemma hos mig men tråkigt att alla tak blev platta mm. Nån som vet nån sida med bättre upplösning mm?
Lagt upp bilder i min tråd om skrivaren, men lägger upp ett par här också.
Ska ju dock säga att det absolut inte är min design eller så, hämtat från Thingiverse. Men ändå kul att visa upp hur utskriften blev.
Verktyg för att justera avståndet mellan elektroderna på tändstiften till bilen.
Ska ju dock säga att det absolut inte är min design eller så, hämtat från Thingiverse. Men ändå kul att visa upp hur utskriften blev.
Verktyg för att justera avståndet mellan elektroderna på tändstiften till bilen.