Det betyder att denna tråden får betraktas som klar då, förvisso ska jag plocka bort den gamla recivern ur stereostapeln och ställa dit både yamahan och en tuner jag har i garaget,
och med lite tur en vinylspelare med.. men sen så är det ett slutfört projekt. ..Nåt ovanligt för mej
Tack för att ni tittade
..Och ett extra tack till Danny som fixade fram både lampor och rätt kondingar! ..och dessutom inte ens ville ha betalt, men det fick han ändå
Jag opererade ju in en såndär i en bilstereo med gott resultat förut, så jag hade en plan att sätta in en i en liten låda och bara dra line out till stereon.. men det står på todolistan.
Jag är f.ö rätt sugen på att borra hål i väggen in till köket och dra högtalarkablar anslutna till B-utgången dit och sen montera två marinhögtalare jag råkade köpa på en rea ovanför köksskåpen så man kan poppa musik i köket med hmm..
..För övrigt, angående omkantningen, om jag ska kanta om fler element i mitt liv så kommer jag att göra som jag gjorde nu sista gången, limma fast det i chassit först, sen limma det mot konen på fyra ställen, justera in noga, se om det funkar och först då limma resten.
..Inser också att jag nu har två stycken yamaha bokhyllehögtalare med bytta baselement i som jag inte har nån direkt nytta av, men jag ska nog komma på nåt.
Glenn skrev: ↑17 juni 2025, 21:44:08
Det betyder att denna tråden får betraktas som klar då, förvisso ska jag plocka bort den gamla recivern ur stereostapeln och ställa dit både yamahan och en tuner jag har i garaget,
och med lite tur en vinylspelare med.. men sen så är det ett slutfört projekt. ..Nåt ovanligt för mej
Tack för att ni tittade
..Och ett extra tack till Danny som fixade fram både lampor och rätt kondingar! ..och dessutom inte ens ville ha betalt, men det fick han ändå
Känns alltid gott med avslutade projekt
Ser fram mot ditt nästa rep.projekt
Glenn skrev: ↑17 juni 2025, 21:44:08förvisso ska jag plocka bort den gamla recivern ur stereostapeln och ställa dit både yamahan och en tuner jag har i garaget,
Om du har många grejer i racket så "har jag hört" att man kan hålla upp resten med spännband medan man tar ut en apparat som inte står högt upp
Anledningena tt jag inte redan gjort det är att jag funderar på nån lösning så inte grejerna behöver stå fysiskt på varann.. förstärkaren borde ju tex ha lite luft runt sej.
ja, tyvärr så är det ju lite av en konflikt i möblering av rack. Förstärkaren vill ha luftcirkulation men den är oftast också djupast så allt lutar och blir eländet ifall den inte står underst.
Å andra sidan brukar flänsar och ventilationshål sitta längst bak och en tuner eller liknande som är grundare kan rent av rymmas framför ventilationshålen. Fritt ur minnet är det t.ex. så på min Luxman förstärkare och tuners från samma modellår. (Nu är förstärkaren förträfflig och tunern usel, så jag kör ändå en Pioneer-tuner från 90-talet, men ändå).
Nu har jag ju allt staplat på varann på en byrå speciellt inköpt för ändamålet (byrån innehåller min CD-samling)
Det har flera problem, dels orkar den inte riktigt tyngden (man ser att den bångnat lite) , dels måste man ställa enheterna i
"storleksordning", vilket innebär att underst hamnar min Denon DCM-280 CD-växlare (Helt underbar maskin f.ö), sedan förstärkaren (ok recivern),
sedan en NAD CD-spelare, sedan kasettdäcket..
Jag funderar fortfarande på en lösning men det jag vill ha in är två hyllor, en ovanför förstärkaren där kasettdäck och tuner kan stå på
varann (minns inte hur djup tunern är, ska kolla) , och sen en hylla till med vinylspelaren.
Är det endast hyllplanet åtminstone, och inte sidorna, som deformeras av tyngden? I så fall kan en fulvariant vara att flytta förstärkarens fötter närmare sidorna.
Kanske inte så kul att borra nya skruvhål, men praktiska studier visar att det går ofta rätt bra att parkera skruvarna i en ziplockpåse man tejpar fast bakpå eller sätter fast på nätsladden, och sen bara tejpa fast fötterna där man vill ha dem.
Sant, om man har en Luxman T-230 tuner så får man ta bort alla skruvar på sidorna för att den ska passa i ett Pioneer-rack.
Men generellt så om racket är minst 44cm invändig bredd så passar "allt". Tyvärr så finns det enheter som är 42-43 cm, men det verkar som att väldigt nära 44cm är standard på alla "finmärken".
Här har ju svart front en klar fördel i form av att det ser vettigt ut även med rätt blandade märken och årgångar inom rimliga gränser, medan blanka fronter och även sjuttiotalets stora analoga radioskalor och stora analoga mätare tenderar att inte passa så snyggt.
Sen hade ju en del märken estetik väldigt lika andra märken. T.ex. så ser frontmatade AKAI och Yamaha från 70-talet ofta väldigt lika ut, förutom att tryckknappar på AKAI påminner kanske lite mer om Pioneer.
Danny skrev: ↑25 mars 2025, 14:27:32
Jag brukar spänningssätta högtalaren med en låg DC spänning,
så konen går ner. Limma och sen släppa spänningen så
konen själv får centrera sig mot kantringen.
Har fungerat 100% än så länge.
Medan limmet är så mjukt att det kan röra sig lite? Hur kan annars konen centrera sig mot kantringen?
Mickecarlsson skrev: ↑15 juni 2025, 06:50:44
Lägg på lite spänning på spolen, eller koppla en signalgenerator till den och kör med 30 Hz, då är du säker på att den är centrerad.
Hur är gången där om man kör med 30 Hz, så låg amplitud att man kan limma med signalen på? Eller limma först och köra 30 Hz medan limmet är mjukt så att det kan röra sig?