programera en Pic16f877A

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
mullemeck
Kontakt:

programera en Pic16f877A

Inlägg av mullemeck »

Hej!

ska programera en Pic16f877A men lyckas inte få igång det.
har testat med Picup
http://www.studorg.liu.se/admittansen/picsy/

den ska stödja Pic16f877 men funkar inte med den jag har.

nån som har någon bra programerare att rekomendera?
Användarvisningsbild
fredric2000
Kontakt:

Inlägg av fredric2000 »

I WinPicPR står det att den stödjer PIC16F877 iaf... värt att testa... ett bra program i övrigt!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

877, ja. Den skulle vår nuvarande programmerare också stödja (PICSY). Men det funkade inte. Det är det lilla A:et som ställer till det tror vi.

PIC16F877 och PIC16F877A verkar inte vara samma :?
Användarvisningsbild
evert

Inlägg av evert »

Jag tror, att det som skiljer mellan 16F877 och 16F877A , är väl att A-varianten klarar högre klockfrekvens?
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om det änn vore så väl. Vi har febrilt försökt programmera -877A med programmerare som stödjer -877, men det går inte!
Användarvisningsbild
Melker

Inlägg av Melker »

På microchips hemsida finns det ett datablad över just vad som skiljer sig mellan A och inte A-versionen.

Edit: Länk: http://www.microchip.com/download/lit/migrat/39591a.pdf
Användarvisningsbild
evert

Inlägg av evert »

..................åfan....
Det är bara att konstatera att jag var ute å cyklade...........långdistans :roll:
Användarvisningsbild
* Ken *

Inlägg av * Ken * »

IC-Prog 1.05A stöder även A versionen. Men kom ihåg att RB3/PGM måste dras till nollan under programmeringen. Samma sak gäller flera en de nya PIC-arna med LVP som t.ex. 16F628 (RB4/PGM).
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Har testat lite med det programmet men får samma fel.

Har försökt bygga en JDM programerare men saknade desvärre nån diod så jag fick inte det att fungera även med IC-Prog.

finns det nån annan programerare som fungerar med IC-Prog?
Användarvisningsbild
* Ken *

Inlägg av * Ken * »

JDM2 fungerar utmärkt och ännu bättre om man justerar schemat lite genom att byta ut 8,2V zenern mot en röd LED plus en 6,2V zener och C3 också till 100uF. Se det här schemat: http://www.olimex.com/dev/images/pic-pg2b-sch.gif
Lysdioden gör att man ser att det händer något vid programmeringen. Sedan brukar jag byta ut 1N4148 mot små schottkydioder som har lägre framspänningsfall. På det viset minskar man risken att RS232 porten inte ska orka få upp 13V progspänningen (vanligt på t.ex. bärbara datorer).

På IC-Progs hemsida hittar du en lång lista på programmerare som det stöder plus scheman!

Men som sagt, JDM2 fungerar mycket bra bara man kommer ihåg att koppla PGM-pinnen till GND på de nya PIC-arna!
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

* Ken *: det låter lovande.. då skulle man bara införskaffat sig de delarna.
Användarvisningsbild
* Ken *

Inlägg av * Ken * »

Ska väl tillägga att det är lite struligt att få serieprogrammerare att fungera i Win XP. Man måste lägga in en drivrutin för serieporten och sedan aktivera den i IC-prog. Info finns gömt långt ner på IC-prog sidan. Den här lilla "detaljen" strular säkert till det för många.
mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

aha kanske är något sånt..

iof har jag lyckats programera andra pic kretsar med ett annat program men det kanske är speciella drivisar till IC-prog

ska ta en flukt på det
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

* Ken * skrev:JDM2 fungerar utmärkt och ännu bättre om man justerar schemat lite genom att byta ut 8,2V zenern mot en röd LED plus en 6,2V zener och C3 också till 100uF. Se det här schemat: http://www.olimex.com/dev/images/pic-pg2b-sch.gif
Lysdioden gör att man ser att det händer något vid programmeringen. Sedan brukar jag byta ut 1N4148 mot små schottkydioder som har lägre framspänningsfall. På det viset minskar man risken att RS232 porten inte ska orka få upp 13V progspänningen (vanligt på t.ex. bärbara datorer).

På IC-Progs hemsida hittar du en lång lista på programmerare som det stöder plus scheman!

Men som sagt, JDM2 fungerar mycket bra bara man kommer ihåg att koppla PGM-pinnen till GND på de nya PIC-arna!
Tack så mycket för hjälpen! Jag tror vi satsar på den programmeraren nu.

Angående Zenerna, tror du det går bra att "avrunda" värdena lite (eventuellt i kombination med en LED?). Jag kan nämligen "komma över" några olika Zeners på jobbet (elektronikmontör :D ), dock bara vissa värden (5,1V och 7,5V är närmst...). Dessa styr väl bara (vad jag förstått) hur mycket spänningen ska "boostas" för att programmera ICn. Måste den vara speciellt exakt då?
Användarvisningsbild
* Ken *

Inlägg av * Ken * »

Det viktigaste är att 5,1V är rätt eftersom den ger matningsspänningen till kretsen. Den andra tillsammans med lysdioden ger spänningen över 5V så det ska bli ca 13 V totalt för programmeringsspänningen. På de äldre kretsarna som 16C84 var den spänningen mycket viktig för att man skulle få ett bra resultat men de nya typerna använder den endast som en logisk nivå för att starta programmeringen. Om ni inte får tag i en 6,2V så använd en 5,1 plus en vanlig diod i serie tillsammans med en röd LED. Ni bör då kunna programmera de nya kretsarna utan problem men försök få tag på en 6,2V senare ifall ni vill kunna använda kretsen till alla typer av PIC.

Men använd inte högre värden på zenern. Då finns risken att ni kommer över den högsta spänningen kretsarna tål!
Skriv svar