Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JohnGalt »

ecenier skrev: 11 maj 2025, 17:22:14 Springer en del så jag vill hålla koll på min vikt för mina knäs skull. Hittade en Wii Balance Board på Myrorna för 49kr. Det är en platta på fyra fötter med en viktsensor på varje fot precis som en digital våg. Den är tänkt att kopplas till en Nintendo Wii. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wii#Wii_Balance_Board

Jag kopplade den till min Linux server och skrev lite python-kod. Nu kan jag trycka på start-knappen på ”vågen” och ställa mig på den. Den koppar sig till servern mäter vikten och skickar sedan vem som vägt sig samt vikt. Det loggas och presenteras i Grafana. Sedan kopplar den ner sig för att spara batteri.
Det där låter intressant! Berätta gärna mer om hur du har gjort det, hur du har kopplat den till servern mm.
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Först parar jag Wii Balance Board (WBB) med blåtand-stacken på servern och taggar WBB-enheten som trusted. Detta görs endast en gång. När detta är gjort så kopplar sig WBB så fort man trycker på knappen på WBB:n.

Skapar en systemd unit-fil som är av typen oneshot som kör ett python-program.

Skapar en udev-regel som när WBB kopplar sig mot blåtand-stacken, så körs systemd-unit:en ovan.

Python-programmet som systemd exekverar gör följande,
-Initierar WBB
-Gör ett antal avläsningar och tar ett snittvärde som den sparar i en lokal variabel
-Avslutar blåtandsuppkopplingen som inte längre behövs och sparar batteri. (Här slocknar WBB LED:en så man vet när man kan kliva av "vågen")
-Från vikten räknar jag ut vem i familjen som vägt sig. Vi är fem i familjen och väger olika mycket så det är lätt att göra en funktion som från vikten returnerar ett namn.
-Vikt och Namn skickas som ett MQTT-meddelande till en server. I det här fallet är det samma server som pythonprogrammet körs på.

På servern körs redan Grafana, InfluxDB och Mosquitto MQTT broker.
Grafana konfigureras så att man på en dashboard kan se senaste vägningen av varje familjemedlem samt en graf som visar utvecklingen.
Grafen innehåller i princip bara min kurva än så länge eftersom det bara är jag som är intresserad av min vikttrend.

Anledningen till att jag valde MQTT och inte att skicka data direkt till influxDB är att det är mer flexibelt att skicka över MQTT om jag till exempel skulle vilja titta på samma data från en annan enhet. Då kan man bara prenumerera på det MQTT-ämnet så får alla enheter datat i realtid.

Så vägningssekvensen blir som föjler.
Jag trycker på WBB med min fot och kliver upp på den. Efter <10s slocknar den väl synliga LED:en på WBB och jag vet att jag kan kliva av. Klart!

Vill du ha mer detaljer kan jag dela med mig genom PM.
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Tack så mycket! Långt över min nivå tyvärr, men då har jag lite material för självstudier, få se vad det kan ge. Mycket är ju användbart för andra applikationer.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Electricguy skrev: 23 april 2025, 17:55:26 Ja, men nu finns den, det gick snabbare att bygga om batteriet, och det gav upphov till ett projekt. :)
Hurvida det räcker med laddningen återstår att se. Cellerna är GP ReCyko Pro, som är mer åt Eneloop-hållet med låg självurladdning, och verkar till synes ta låga laddströmmar utan problem.
Detta är ett gammalt inlägg men jag såg det nu så svarar ändå.
Recyko, Eneloop och andra NiMh-celler är inte så lämpliga för ändamål med kontinuerlig standby-laddning, de får kraftigt förkortad livslängd.
Vissa modeller klarar det om man sänker strömmen kraftigt, andra håller inte alls. Jag har själv sett resultatet av detta i inbrottslarm där kunder bytt till Eneloop eller liknande och det bara hållit några månader.

Vanliga NiMh klarar kontinuerlig ström på mellan C/20 och C/40.
Enligt denna referens klarar celler med låg självurladdning mellan C/100 till C/200 https://electronics.stackexchange.com/q ... nt-current
Användarvisningsbild
Hesabon

Inlägg av Hesabon »

TomasL skrev: 12 maj 2025, 19:13:14 Skruvat ihop den första odlingslådan.
175x105x60
Som ett enkelt tips: Mina odlingslådor i växthuset höll inte mer än två somrar (helt obehandlat trävirke), så måste jag göra nya för de började murkna. Myllan låg direkt mot virket.
Till saken hör att lådorna inte har botten, de står direkt på marken för att fukten i odlingsmyllan skall balanseras ut.

Gjorde nya lådor och beklädde insidan med dräneringsduk - också neråt för att förhindra att främmande växter kommer in via rötterna. På den satte jag sedan sockelskiva (jag hade tillräckligt med restbitar) så
att det inte finns någon direkt beröring mellan trävirket och jord.

Nu går lådorna redan på sitt åttonde år utan att man ser ens början till förruttnelse.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Håller på med en släde som rullar på 4 kullager i en ram. Blir en linjär rörelse där cirkelsågen monteras på släden. Ska bli smidigt att kapa i olika vinklar.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Saknar 2st kullager. Om jag placerar jiggen över en plan yta så blir det tjockaste jag kan såga igenom 38mm.
Rullar otroligt lätt och fint. Eventuellt skulle jag kunna ha någon adapter till en överhandsfräs men det blir ganska begränsat när det kommer till hur djupt det går fräsa.
Adapter till sticksåg borde också gå att få till.
CSJ_000.jpg
CSJ_001.jpg
CSJ_002.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

4kTRB smart och tufft! :D
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tackar!
Om jag har två längre skenor monterade mot en vägg med lite lutning och en tyngd i ett snöre via en trissa överst
så börjar det likna en sån där professionell de har på trävaruhusen.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Satte upp en spånsugsfläkt i förrådet

Bild

Bild

Förbannat högljudd dock på utsidan, behöver ljuddämpa den annars hade jag varit nöjd med att låta den spruta ut damm och träbitar i skogen bakom.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tur det inte var en hötorksfläkt. De hörs.
1802

Inlägg av 1802 »

Punka på el-sparken grrrr. Feltema kanske har något. Japp punkteringsfritt, ok pris med. Glömde såklart att värma däcket. Koka i vatten skadar nog inte. Men kolla rek temp först. Gick ändå med våld och upprepade svordomar. Ett tips är en bagage rem, så det inte poppar upp lika fort som man avancerar. Sen skulle hjulet på igen. Axeln skall in i ett spår i gaffeln. En axel som *inte* roterar fel hela tiden grrr. Gaffeln är såklart några mm för smal, och precis i det läget skall bromsskivan in i mellan bromsklossarna grrr. Av med bromsoket så blir det lite lättare. När oket sedan skall tillbaka, så får det knappt rum , på väg till sin plats. Däcket känns hårdare än ett jag provat tidigare. Det mjuka kortade av räckvidden märkbart.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Elcykeln har ibland känts lite lätt seg den senaste dryga månaden och aningen kortare räckvidd vad det verkat på långturer och det visade sig att bakdäcket bara hade 1,5 bar mot 4 och framdäcket inte lång ifrån det samma. Efter pumpning, som jag glömt, så är cykeln som ny så jo det gör stor skillnad.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

En kort 3,5mm stereo till 4-pol adapter.
Jag sysslar rätt mycket med gamla portabla musikspelare. Många av dessa har någon sorts fjärrkontroll på kabeln till lurarna, och har således ofta en hörlursutgång med fyra poler.
Det blir allt svårare att hitta in-ear lurar utan mikrofon och knappar, och de med mikrofon och knappar har då också har 4-poliga kontakter.. Och då signaljord i regel hittas på ringen precis efter sleeven så får man ingen kontakt med jorden i spelaren.
Så jag lödde ihop en kort adapter som dels ger mig en praktisk vinkel, och även jordar ihop sleeve och en av ringarna i honan så dessa lurar kan användas.

Hanen är en Neutrik NTP3RC
Honan är en avklippt UGREEN USB-C -> analog-adapter jag hade liggande.
stereo-adapter.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar