Det där låter intressant! Berätta gärna mer om hur du har gjort det, hur du har kopplat den till servern mm.ecenier skrev: ↑11 maj 2025, 17:22:14 Springer en del så jag vill hålla koll på min vikt för mina knäs skull. Hittade en Wii Balance Board på Myrorna för 49kr. Det är en platta på fyra fötter med en viktsensor på varje fot precis som en digital våg. Den är tänkt att kopplas till en Nintendo Wii. https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Wii#Wii_Balance_Board
Jag kopplade den till min Linux server och skrev lite python-kod. Nu kan jag trycka på start-knappen på ”vågen” och ställa mig på den. Den koppar sig till servern mäter vikten och skickar sedan vem som vägt sig samt vikt. Det loggas och presenteras i Grafana. Sedan kopplar den ner sig för att spara batteri.
Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Re: Dina mini-projekt!
Först parar jag Wii Balance Board (WBB) med blåtand-stacken på servern och taggar WBB-enheten som trusted. Detta görs endast en gång. När detta är gjort så kopplar sig WBB så fort man trycker på knappen på WBB:n.
Skapar en systemd unit-fil som är av typen oneshot som kör ett python-program.
Skapar en udev-regel som när WBB kopplar sig mot blåtand-stacken, så körs systemd-unit:en ovan.
Python-programmet som systemd exekverar gör följande,
-Initierar WBB
-Gör ett antal avläsningar och tar ett snittvärde som den sparar i en lokal variabel
-Avslutar blåtandsuppkopplingen som inte längre behövs och sparar batteri. (Här slocknar WBB LED:en så man vet när man kan kliva av "vågen")
-Från vikten räknar jag ut vem i familjen som vägt sig. Vi är fem i familjen och väger olika mycket så det är lätt att göra en funktion som från vikten returnerar ett namn.
-Vikt och Namn skickas som ett MQTT-meddelande till en server. I det här fallet är det samma server som pythonprogrammet körs på.
På servern körs redan Grafana, InfluxDB och Mosquitto MQTT broker.
Grafana konfigureras så att man på en dashboard kan se senaste vägningen av varje familjemedlem samt en graf som visar utvecklingen.
Grafen innehåller i princip bara min kurva än så länge eftersom det bara är jag som är intresserad av min vikttrend.
Anledningen till att jag valde MQTT och inte att skicka data direkt till influxDB är att det är mer flexibelt att skicka över MQTT om jag till exempel skulle vilja titta på samma data från en annan enhet. Då kan man bara prenumerera på det MQTT-ämnet så får alla enheter datat i realtid.
Så vägningssekvensen blir som föjler.
Jag trycker på WBB med min fot och kliver upp på den. Efter <10s slocknar den väl synliga LED:en på WBB och jag vet att jag kan kliva av. Klart!
Vill du ha mer detaljer kan jag dela med mig genom PM.
Skapar en systemd unit-fil som är av typen oneshot som kör ett python-program.
Skapar en udev-regel som när WBB kopplar sig mot blåtand-stacken, så körs systemd-unit:en ovan.
Python-programmet som systemd exekverar gör följande,
-Initierar WBB
-Gör ett antal avläsningar och tar ett snittvärde som den sparar i en lokal variabel
-Avslutar blåtandsuppkopplingen som inte längre behövs och sparar batteri. (Här slocknar WBB LED:en så man vet när man kan kliva av "vågen")
-Från vikten räknar jag ut vem i familjen som vägt sig. Vi är fem i familjen och väger olika mycket så det är lätt att göra en funktion som från vikten returnerar ett namn.
-Vikt och Namn skickas som ett MQTT-meddelande till en server. I det här fallet är det samma server som pythonprogrammet körs på.
På servern körs redan Grafana, InfluxDB och Mosquitto MQTT broker.
Grafana konfigureras så att man på en dashboard kan se senaste vägningen av varje familjemedlem samt en graf som visar utvecklingen.
Grafen innehåller i princip bara min kurva än så länge eftersom det bara är jag som är intresserad av min vikttrend.
Anledningen till att jag valde MQTT och inte att skicka data direkt till influxDB är att det är mer flexibelt att skicka över MQTT om jag till exempel skulle vilja titta på samma data från en annan enhet. Då kan man bara prenumerera på det MQTT-ämnet så får alla enheter datat i realtid.
Så vägningssekvensen blir som föjler.
Jag trycker på WBB med min fot och kliver upp på den. Efter <10s slocknar den väl synliga LED:en på WBB och jag vet att jag kan kliva av. Klart!
Vill du ha mer detaljer kan jag dela med mig genom PM.