Saab 900 underhåll och reparationer
Re: Saab 900 underhåll och reparationer
Det är väl att få så mycket påverkan av rengöringsmedlet som möjligt, och det behlöver ju inte "full" motortemperatur ändå.
De få gångerna jag gjort detta så har jag först bara kört kranvatten tills det är helt rent, kan krävas ett antal spolningar, sen nån form av kylarrens
och sen skölja med vatten tills det är rent, sen montera termostat och fylla med rent vatten och se att allt är rätt och funkar
innan man byter ut vätskan mot korrekt glykolblandning.
De få gångerna jag gjort detta så har jag först bara kört kranvatten tills det är helt rent, kan krävas ett antal spolningar, sen nån form av kylarrens
och sen skölja med vatten tills det är rent, sen montera termostat och fylla med rent vatten och se att allt är rätt och funkar
innan man byter ut vätskan mot korrekt glykolblandning.
Jag har redan kört den nu med en upplöst tablett så nu väntar jag den ska kylas nog jag kan tappa ur den. Jag kommer tömma den och sedan skölja kylaren och blocket med trädgårdsslangen. Har 3.5Dh hårdhet här.
Sen fyller jag med 5l kylkoncentrat och resten batterivatten.
Sen fyller jag med 5l kylkoncentrat och resten batterivatten.
Nu har jag kört bilen med vatten och en upplöst maskindiskmedelstablett och värmen på max i bilen, körde med öppna fönster runt i grannskapet.
Efteråt har den fått stå och kyla ned i nån timme så tömde jag den. Tömde kylvätskan så gott jag kunde i dunkar, måste säga Saaben är inte lika trevlig och enkel att byta vätska i som 850n var. Blev lite väl mycket spill.
Sedan sköljde jag systemet genom att plocka av den här kylarslangen och trycka i trädgårdsslangen. Jag stod nog ett bra tag och sköljde många liter efter det kommit klart.

Plockade också av på nedre sidan av kylaren

Sen sköljde jag tills rent och klart vatten kom ut, sköljde också ut expansionskärlet. Sen tryckluft i slangen som går till termostathuset, så fick jag ut flera liter till, sen upprepade jag denna procedur några gånger. Jag tryckte också slangen i kylaren och sköljde ur den.
Nu har det blivit så kallt att jag lämnar det såhär tills morgondagen, då ska jag fylla på ny kylvätska och G48 glykol. Eller kanske jag borde köra ett varv till med bara vatten, men det är trädgårdsslangens vatten så kanske inte.
Efteråt har den fått stå och kyla ned i nån timme så tömde jag den. Tömde kylvätskan så gott jag kunde i dunkar, måste säga Saaben är inte lika trevlig och enkel att byta vätska i som 850n var. Blev lite väl mycket spill.
Sedan sköljde jag systemet genom att plocka av den här kylarslangen och trycka i trädgårdsslangen. Jag stod nog ett bra tag och sköljde många liter efter det kommit klart.

Plockade också av på nedre sidan av kylaren

Sen sköljde jag tills rent och klart vatten kom ut, sköljde också ut expansionskärlet. Sen tryckluft i slangen som går till termostathuset, så fick jag ut flera liter till, sen upprepade jag denna procedur några gånger. Jag tryckte också slangen i kylaren och sköljde ur den.
Nu har det blivit så kallt att jag lämnar det såhär tills morgondagen, då ska jag fylla på ny kylvätska och G48 glykol. Eller kanske jag borde köra ett varv till med bara vatten, men det är trädgårdsslangens vatten så kanske inte.
Tips angående att tömma: Om du kör med kylarlocket av så blir det ju inget tryck, och då bör det gå att köra utan slangklämma på nedre kylarslangen. Bara att trycka på den med typ en lång bräda eller liknande så att den åker av ifall du vill tömma medan det fortfarande är varmt. Inte för att man sparar mycket tid, men det är kanske bra att saker som löser upp sig av värmen inte återgår till fast form innan man tömmer?
Jag har inte tänkt på detta med hårdhet. Påverkar det kylsystemet?
Om man vill ha vatten som är relativt rent så bör väl annars vattnet från avfrostning av kyl/frys vara bra? Speciellt om man har frysbox där slingorna sitter inne i väggarna och man därmed kan avfrosta med stämjärn ungefär, så man sliper ta vatten som rinner runt i kyl/frys utan kan låta det smälta i lämplig ren bytta.
Jag har inte tänkt på detta med hårdhet. Påverkar det kylsystemet?
Om man vill ha vatten som är relativt rent så bör väl annars vattnet från avfrostning av kyl/frys vara bra? Speciellt om man har frysbox där slingorna sitter inne i väggarna och man därmed kan avfrosta med stämjärn ungefär, så man sliper ta vatten som rinner runt i kyl/frys utan kan låta det smälta i lämplig ren bytta.
Det var varmt medan det tömdes men man får ändå aldrig ur alla kanaler och sånt hur man än gör så då spolar man och det vattnet är kallt. Jag har 5l batterivatten kvar för att blanda med koncentrat så det bör bli bra bara jag får systemet bra tömt.
Jag funderar att köra en gång till med vatten från slangen ändå idag, mest för att spola bort eventuella rester av maskindiskmedel. Risken är väl att över 65 grader kan kalk i vattnet fällas ut. 3.5Dh är ändå mjukt vatten, men inte fritt från kalk, det syns i duschen.
Jag funderar att köra en gång till med vatten från slangen ändå idag, mest för att spola bort eventuella rester av maskindiskmedel. Risken är väl att över 65 grader kan kalk i vattnet fällas ut. 3.5Dh är ändå mjukt vatten, men inte fritt från kalk, det syns i duschen.
Sagt och gjort, körd med vatten en gång till och urspolad en gång till. Nu fylld med Glykol igen. Men det fanns nog något vatten kvar i systemet trots jag försökt spola. Fick inte i 10 liter inte. Tror jag borde kört med kompressorn i slangen till värmepaketet, förmodligen vatten där som lämnat. Tur jag hällde i koncentrat direkt så jag borde vara nära 50/50. Men det blir nog att mäta och justera.
Farligt att "blanda i systemet", bättre att blanda separat och fylla färdigblandat.
Sen bör man ju köra igenom allt länge och väl, inkl kupevärmen så att även "vattenslattar" i systemet blandas ordentligt.
Och sen helst till sist kontrollera vilken fryspunkt man fick.
Sen bör man ju köra igenom allt länge och väl, inkl kupevärmen så att även "vattenslattar" i systemet blandas ordentligt.
Och sen helst till sist kontrollera vilken fryspunkt man fick.
Jaså? Varför är det farligt?
Jag glömde nästan att fixa damasken, men nu är den bytt också. Får se om ersättaren blir långlivad, det jag fick över disken känns lite för stor, tror den gnider mot stötdämparen. Har nu kört ca en mil nu för att blanda kylvätskan.
Jag glömde nästan att fixa damasken, men nu är den bytt också. Får se om ersättaren blir långlivad, det jag fick över disken känns lite för stor, tror den gnider mot stötdämparen. Har nu kört ca en mil nu för att blanda kylvätskan.
Nu början Saaben bli färdig för sommaren, behöver tvättas ännu och ska ha den på hjulinställning.
Den har bara sänkfjädrar där framme nu, jag vet inte om jag ska installera dom där bak också, ser ju ganska bra ut som det är.

e: Klistrade in en bild från förra året, spegelvände den för att bättre jämföra
Den har bara sänkfjädrar där framme nu, jag vet inte om jag ska installera dom där bak också, ser ju ganska bra ut som det är.

e: Klistrade in en bild från förra året, spegelvände den för att bättre jämföra
Behöver byta handbromswire på höger sida då den kärvar, har försökt motionera den igår men den vill inte bli bättre så dags för en ny. Men det verkar aldrig vara så lätt som man tror.
Finns visst flera typer av bromswire. Jag kollar i EPC mjukvaran och det säger
MEN Skandix verkar antyda man kan inte mixa de två kablarna, stämmer det? Eller kan man mixa dem två, och hur ser man vilken som sitter på bilen? Ser ju ingen orsak man behöver bry sig vad som sitter där först, kabeln är ju justerbar som de säger. Eller är det bara klumpigt uttryckt.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1050404/
Finns visst flera typer av bromswire. Jag kollar i EPC mjukvaran och det säger
Så det fanns en universalkabel men det har bytts ut med sidospecifika kablar. Jag tänker ja skit samma först jag köper en högerkabel då, easy peasy.Article : Parking brake cable
PartNo : 9101445
Usage : 1990, NLS
Superseded by 41 05 789 LH and 91 96 163 RH
Order Quantity : 2
MEN Skandix verkar antyda man kan inte mixa de två kablarna, stämmer det? Eller kan man mixa dem två, och hur ser man vilken som sitter på bilen? Ser ju ingen orsak man behöver bry sig vad som sitter där först, kabeln är ju justerbar som de säger. Eller är det bara klumpigt uttryckt.
https://www.skandix.de/en/spare-parts/b ... t/1050404/
Saab replaced the not adjustable cable (The same on the left and right side) with adjustable, site-specific cables. So both variants can be at the car, please check before you order.
Lätt att det blir fickor med rent vatten som kan frysa sönder.
Det löser sej nog med tiden, men för en verkstad som gör ett kylarvätskebyte, varrmkör och lämnar ut till kund så kan det bli dumt när
kunden aprkerar hemma i -20 och nåt fryser sönder.
Av nån anledning är det ofta trassel när man ska ha just handbromswire.
På en toyota jag hade så fanns det två olika kablar hos autodoc, jag beställde den ena - fel, beställde den andra, också fel.
På min opel var det olika kablar beroende på om bilen hade trummor eller skivor bak, min hade trumor men wiren på bilden var
helt annorlunda mot hur den på bilen såg ut, den för skivbromsar såg däremot ut som den som satt på bilen..
Eftersom dom kostade typ 150:- styck köpte jag båda, men sen skrotade jag bilen innan jag hann byta
(Om nån behöver så hojta till hehe)
På en toyota jag hade så fanns det två olika kablar hos autodoc, jag beställde den ena - fel, beställde den andra, också fel.
På min opel var det olika kablar beroende på om bilen hade trummor eller skivor bak, min hade trumor men wiren på bilden var
helt annorlunda mot hur den på bilen såg ut, den för skivbromsar såg däremot ut som den som satt på bilen..
Eftersom dom kostade typ 150:- styck köpte jag båda, men sen skrotade jag bilen innan jag hann byta

(Om nån behöver så hojta till hehe)
Uppenbarligen kan man mixa och matcha dessa på Saaben. Min lokala motonet verkar ha den äldre versionen att tillgå, men påstår den bara passa vänster sida. Tror systemet råddar. OE koden är rätt så.
Jag körde saaben till jobbet och körde en mil innan också så jag tror det blandat vattnet bra nog. Den har också stått inomhus i värmen.
Jag körde saaben till jobbet och körde en mil innan också så jag tror det blandat vattnet bra nog. Den har också stått inomhus i värmen.
Undrar om man skulle kunna ha något som ser ut som en korsning mellan en wire och en piprensare fast med stålborstar, som man skulle kunna köra genom omslaget på en handbromswire för att få bort rost eller vad som nu gömmer sig däri. Sen i med ny innerwire.
Enda gången jag kollat på modern tid så kostade det 1000kr/sida till mina Volvo för handbromswire plus lite monteringsdelar. Det blev återanvändning av en begagnad.
Med tanke på hur dyra dessa är så vore det vettigt om det fanns renoveringsgrejer.
Man kan väl också kanske montera kraftigare returfjäder vid själva bromsen ifall wiren kärvar lite?
Men också: Jag har ju nu lärt mig den hårda vägen att kolla på handbromswire ifall jag köper begagnad bil, för att se så att inte Papphammar varit tidigare ägare/mekaniker och satt fast handbromswire med buntband så att det skaver sönder ytterskalet, så att fukt tränger in och wiren rostar invändigt.
Har nog nämnt det förr, men min hemgjorda fulvariant var att använda en bit cykelslang som mellanlägg, och sen buntband som håller buntband för att inte få snedkraft/skavande vibrationer.
Också: Jag inser att det hade varit något krångligare att konstruera så att resultatet blir korrekt, men nog hade det varit önskvärt om wiren löpt öppet till större del?
Det här får mig att drömma lite fuktiga drömmar om Citroên med frambromsarna på insidan av drivaxlarna, alltså stumt mot växellådan/motorn, och därmed så antar jag att handbromsen bara är ett stag eller liknande, och bör väl därmed aldrig kunna kärva.
Sidospår: Har cirka alla andra förutom gamla Citroên bromsarna direkt vid navet bara för att det ändå behöver vara så på vissa ställen och man därför inte var sugen på att ha olika varianter? Eller är det fördelaktigt rent funktionsmässigt att ha bromsarna direkt vid navet som de flesta bilar har? Tänker att bilar med ledad bakaxel som t.ex. de fyrledade på Mercedes, Ford Granada med flera, och de tvåledade på gamla svensmotor-VW, skulle kunna ha haft bromsarna direkt vid differentialen. (På Granada är differentialen stumt monterad i karossen, inte ens några gummikuddar eller liknande emellan, så där hade det gått bra att ha en "inboard brake" med rent stag mellan handbromsspak och broms.
Annat sidospår: Det verkar som att en del nya bilar har elmanövrerad handbroms. Undrar hur det kommer fungera långsiktigt?
Som tur är kostar en wire till Saaben dryga 200kr så det är nog inte värt att bemöda sig detta. Hade funderat om man kunnat spruta in olja i den kanske hade lossat på saker men vill inte ta chansen.