varvräknare till 80-tals Citroen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
petertub
Kontakt:

Re: varvräknare till 80-tals Citroen

Inlägg av petertub »

senmathal skrev: 19 april 2025, 16:29:38 Jag misstänkte potten så jag vred den lite fram och tillbaka och var noga med att den hamnade på samma ställe sen. Fast jag har i och för sig inte kollat om den funkar efter det. Jag mätte dock över stiften och det blev nog ingen skillnad före och efter.

Mätaren får impulserna från tändspolen så generatorn är inte inblandad. Är väl oftast dieslar som hämtar signalen från generatorn. Åtminstone på en så gammal bil. Bilen är ett s.k. entusiastfordon och målet är att allt ska fungera. Om mätaren visat 100% rätt är dock inte livsviktigt.

/Mats
Då borde man kunna "köra den" på bänken, 12 V samt ett pulståg på givaringången.
Det är ju inte fler komponenter än att man kan börja med att rita upp ett schema och sedan
använda det för att följa pulståget man injecerar.
senmathal

Inlägg av senmathal »

Tyvärr är det nog lite över min förmåga. Men det är ju inte fler komponenter än att det går att byta en efter en och börja med kondensatorn. Om man utgår från vad som brukar paja verkar ju kondensatorn vara det första att misstänka. Är nästa IC kretsen? Den vita grejen vid IC:en vad är det för något?

Mats
ASEA

Inlägg av ASEA »

senmathal skrev: 19 april 2025, 18:34:49
hsd skrev: 19 april 2025, 18:30:07
senmathal skrev:
Hej HSD! Jo jag har väl tänkt tanken att efterlysa ett helt instrument men tycker samtidigt det är roligt att försöka laga. Tyvärr håller ju Citroenakuten på somna in lite. För 10- 15 år sedan hade det säkert funnits någon klurig som hittat något sätt att fixa mätaren. Är imponerad att man får flera svar här inom en timme bara.

/Mats
Det hänger troligen ihop med psa / stellantis som likformat de flesta märken , en citroën idag liknar mer en peugeott
Inga entusiaster vill ha dessa
Dels det och dels att mycket tyvärr har flyttat över till Facebook. Helt värdelöst tycker jag då det inte alls är sökbart på samma sätt där. Sedan vill nog många ladda upp bilder vilket är väldigt omständligt på akuten.

/Mats
Ja det är bara att hålla med tyvärr.
Huller om buller ordningen på facebook är ett skit och ersätter inte ett riktigt forum.

Jädra kul annars dessa roterande mätare på gamla citroen. :)
Vi hade en CX i slutet på 70-talet när jag var liten!

Hoppas du får ordning på det! :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Den vita är också en kondensator, men inte en elektrolyt, dessa pajar sällan.

En 10uF 16v elyt kan du säkert få av någon, det är en extremt vanlig kondesator.

IC'n vill man nog byta sist av allt, beroende på att den är jobbigast att få tag i.
senmathal

Inlägg av senmathal »

Nu har jag beställt en kondesator på Electrokit, eller 6 st. som var minsta antal. Beställde även flussmedel som jag saknat på sistone vid lite olika lödarbeten. Hoppas det blev rätt sort bara. Men skulle var för elektronik, non clean. https://www.electrokit.com/flussmedel-t ... nsel-100ml

Blir spännande att se om den hoppar igång. Annars får jag fortsätta felsökningen. Jag kan bli så otroligt envis när jag börjar med nåt sådant här. Det ska bara fungera. Sist skulle jag fixa ett stängselaggregat och kondensatorn i den kan jag säga höll strömmen länge. Jag laddade ur den med fingrarna och det kommer jag sent att glömma. Det var ingen 16 V kondensator om jag säger så. Felet var dock väl synlig kallödning så det var lätt att fixa. Men jag höll fingrarna borta när jag skulle testa det.

/Mats
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där flusset ska vara ok för elektronik, kul att det var pensel i, det verkar ovanligt idag, jag gillar det men det var länge sen jag såg sådana förpackningar.

Det är en kick att få igång saker :) ..men man ska akta sej för högspänning generellt :)
senmathal

Inlägg av senmathal »

Jag fick kondensatorn idag men inget resultat så felsökningen fortsätter. Jag testade att mäta strömmen från signalen från tändspolen. När den kommer in så är den bara lite lägre än batterispänningen vilket den ska vara som jag förstått det rätt. När jag sedan följer signalen på kretsen går det först till ett motstånd. Efter motståndet är spänningen bara en aning lägre. Efter motståndet går den till en av de där små orangea kondensatorerna. Sedan när jag mäter efter den är spänningen där bara 0,04 v. Ifrån den kondesatorn går sedan ledningen direkt till ett av benen på IC kretsen.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du kan inte mäta med en multimeter, du behöver ett oscilloskop för detta.
För felsökning behöver du också en tongenerator eller liknande så du kan simulera signalen från tändspolen.
malman

Inlägg av malman »

Ladda upp en bild på undersidan på kortet, och en förteckning på de kablar som kommer in till kortet… ( ser ut som 4st anslutningar, men en verkar inte vara ansluten till nåt på kortet… )

Med så lite komponenter torde det vara snabbt gjort att skissa upp kopplingen… (för tex mig)…

Edit: Googlade lite o hittade denna sida som kan vara relevant i sammanhanget.. http://www.dinoplex.org/tachoconversion/
Men såg nu att TomasL redan tipsat om den på 1a sidan…. Sorry

Datablad för kretsen verkar lite svårare att hitta…. Man hittar bara en pwm kontroller med 16ben istället för denna 14 benare….

Men denna sida ( efter lite översättning ) gav lite input : https://www.circuitsonline.net/forum/view/136618
Dom påstår att det är en plessy krets… och att den borde vara funktionellt lik SAA1049…. (Dropin replacement?)
Finns också ett schema på varvräknaren där…
IMG_1367.jpeg
Återstår att lista ut om det stämmer med denna varvräknare… [some time later ] vilket det då tyvärr inte verkar göra…. Värden o vissa kopplingar ser annorlunda ut….
Hmm hittade SAA1049N i nån gammal scann av philips ’katalog’ men den pinouten var helt fel…. Men det är iaf en revolution counter… (tyvärr inget datablad)

Meeen.. verkar iaf vara fler som haft problem med varvräknaren… och letat kretsar… utan framgång … fanns iofs en kontakt i det senare korumet som påkade på en källa 2017…. Annars kanske det innebär att tacho konversion kan vara vägen att gå…
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av malman 28 april 2025, 16:22:05, redigerad totalt 1 gång.
senmathal

Inlägg av senmathal »

PXL_20250428_135217146.jpg
PXL_20250428_135244182.jpg
Det går ju att hitta ett och annat SL494 med 14 ben med som någon nämnde tidigare kan det tydligen finas flera kretsar med samma namn.
https://www.ebay.com/itm/372247293346
https://www.ebay.com/itm/356703556080?_ ... M1YFZH21KR

/Mats
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Och de du länkade till är inte korrekta.
senmathal

Inlägg av senmathal »

Tack för alla svar! Är det samma sak om man söker på SAA1049 att det kan finns flera olika med samma namn?

/Mats
malman

Inlägg av malman »

IMG_1371.png
Nåt såntdäringa… (i ett försök att efterliknande det svarta schemat)

Med viss reservation för div resistansvärden…. Tror de är rätt, men….
Potten klarade jag inte att läsa100% men tolkade det som 100k iaf….
Användarvisningsbild
YD1150

Inlägg av YD1150 »

Den där SL494 verkar vara samma som TL494 som är vanlig i datornätaggregat PWM-krets. Så TL494 är inte så svår att hitta.
malman

Inlägg av malman »

Jo fast tl494 är 16pin, pwm kontroller… detta är nåt annat.. i 14pin kapsel….
Obsolete, och ganska unobtainium
Skriv svar