varvräknare till 80-tals Citroen
varvräknare till 80-tals Citroen
Tänkte kolla om en novis skulle kunna få lite tips när det gäller en varvräknare som inte fungerar. Den sitter på en Cirtroen GSA från 83 och är av märket Veglia. Jag har kollat lödningarna på kortet som verkar helt ok även under ett rejält förstoringsglas. Jag har även ohm-mätt spolen som ska få mätare att röra på sig. Den lilla strömmen från ohm mätare fick upp den i 1500 varv så där verkar det inte vara något fel. Har både plus och minus och signal från tändspolen ändå fram till mätaren.
Min misstanke går nu till någon komponent på kretskortet. Finns några kondensatorer lite motstånd en vridpot och en IC krets som heter SL 494. Nu är min undran vad som är mest troligt som kan ha gett upp, ingenting ser bränt ut eller så. IC kretsen SL 494 går att hitta på ebay bland annat.
Min misstanke går nu till någon komponent på kretskortet. Finns några kondensatorer lite motstånd en vridpot och en IC krets som heter SL 494. Nu är min undran vad som är mest troligt som kan ha gett upp, ingenting ser bränt ut eller så. IC kretsen SL 494 går att hitta på ebay bland annat.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Re: varvräknare till 80-tals Citroen
Prova knacka på trimpotten och se om den temporärt kommer till liv (den i nedre, vänstra hörnet med vitt guck på). Den kan ha oxiderat och löparen kan tex ha tappat kontakten.
Testa byt elektrolytkondensatorn "10uF 16V".
Testa byt elektrolytkondensatorn "10uF 16V".
Kolla kabel och anslutning till "W" på generatorn , en del varvräknare använder den som signal.
Jag misstänkte potten så jag vred den lite fram och tillbaka och var noga med att den hamnade på samma ställe sen. Fast jag har i och för sig inte kollat om den funkar efter det. Jag mätte dock över stiften och det blev nog ingen skillnad före och efter.
Mätaren får impulserna från tändspolen så generatorn är inte inblandad. Är väl oftast dieslar som hämtar signalen från generatorn. Åtminstone på en så gammal bil. Bilen är ett s.k. entusiastfordon och målet är att allt ska fungera. Om mätaren visat 100% rätt är dock inte livsviktigt.
/Mats
Mätaren får impulserna från tändspolen så generatorn är inte inblandad. Är väl oftast dieslar som hämtar signalen från generatorn. Åtminstone på en så gammal bil. Bilen är ett s.k. entusiastfordon och målet är att allt ska fungera. Om mätaren visat 100% rätt är dock inte livsviktigt.
/Mats
Som sagt innan, mät eller byt elytkondingen, och eftersom det är ett pertinaxkort(?) i en bil skulle jag ha synat alla banorna NOGA, helst mätt upp dom med, det kan vara sprickor som inte syns vid första anblick men som gör att det inte är kontakt. (lättlagat dock)
..Ja, och lödit om allt hade du ju redan gjort, det skulle annars vara det absolut första jag hade gjort.
..Ja, och lödit om allt hade du ju redan gjort, det skulle annars vara det absolut första jag hade gjort.
Worst case så kan du antagligen ta kretskortet från en varvräknare från annan bil eller eftermarknadsgrej. Olika visarinstrument har dock olika egenskaper så risken är att den visar avsevärt för mycket eller lite.
Annars håller jag med om att chansbyta elektrolytkondingen och se över lödningarna.
Det är ju allmänt lite läskiga kretsar eftersom de tar signal direkt från tändningen och har därmed mycket mycket högre spänningstoppar än 12V-batterispänningen.
Annars håller jag med om att chansbyta elektrolytkondingen och se över lödningarna.
Det är ju allmänt lite läskiga kretsar eftersom de tar signal direkt från tändningen och har därmed mycket mycket högre spänningstoppar än 12V-batterispänningen.
Är du säker på att det är rätt krets du hittat, då det finns flera olika kretsar med samma namn.
Här har du en liten länk om just din varvräknare, typ.
http://www.dinoplex.org/tachoconversion/
Lägg ut en fråga på citroënakuten , finns säkert någon som har en mätare eller som har reparerat någon liknade
Jag ska genast testa att byta kondingen.
Skickar en bild på den lite på Citreonvis udda instrumenttavlan Tack för alla kloka tips och råd.
/Mats
Just det funderade jag lite på. Hur reder man ut att man hittat rätt? Klickar man upp bilden så ser man rätt bra vad som står på den. Sidan du länkade till hittade när jag Googlade runt på Veglia tachometer. Tydligen någon som gjort en ersättningskrets.TomasL skrev: ↑19 april 2025, 17:02:50Är du säker på att det är rätt krets du hittat, då det finns flera olika kretsar med samma namn.
Jag har en annan instrumenttavla som utseendemässigt är likadan men är av märket Jaeger. Själva varvräkanren är dock av en helt annan modell och även kretskortet. Men det är möjligt att det skulle kunna fungera ändå. Men då får man nog dra extra kablar och hänga elektroniken på sidan om för det passar inte i Veglia-instrumentet. Jaegerinstrumentet är tyvärr trasigt på annat sätt annars hade jag kunna flytta hela instrumentet.MiaM skrev: ↑19 april 2025, 16:56:02 Worst case så kan du antagligen ta kretskortet från en varvräknare från annan bil eller eftermarknadsgrej. Olika visarinstrument har dock olika egenskaper så risken är att den visar avsevärt för mycket eller lite.
Skickar en bild på den lite på Citreonvis udda instrumenttavlan Tack för alla kloka tips och råd.
/Mats
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hej HSD! Jo jag har väl tänkt tanken att efterlysa ett helt instrument men tycker samtidigt det är roligt att försöka laga. Tyvärr håller ju Citroenakuten på somna in lite. För 10- 15 år sedan hade det säkert funnits någon klurig som hittat något sätt att fixa mätaren. Är imponerad att man får flera svar här inom en timme bara.
/Mats
Rätt IC hittar man om man studerar databladet för den, sedan får man hoppas att de som säljer kretsarna har koll på vad de säljer.senmathal skrev: ↑19 april 2025, 17:38:12 Jag ska genast testa att byta kondingen.Just det funderade jag lite på. Hur reder man ut att man hittat rätt? Klickar man upp bilden så ser man rätt bra vad som står på den. Sidan du länkade till hittade när jag Googlade runt på Veglia tachometer. Tydligen någon som gjort en ersättningskrets.TomasL skrev: ↑19 april 2025, 17:02:50Är du säker på att det är rätt krets du hittat, då det finns flera olika kretsar med samma namn.
Tyvärr så måste man lita på säljarna i detta fallet.
Det går inte att se på kretsen vad det är för någon, utan man får gå på tillverkarloggor, datumkoder osv.
Problemet är väl att hitta datablad till den som sitter där. På flera ställen som säljer finns datablad. Om det är rätt är väl sedan en annan sak. Men man kan ju alltid testa.
Jag hittade en kondesator märkt 11 uf och 100V. Skulle man kunna testa den eller blir det helt fel. Den sitter där är ju 10 uf och 16 V.
/Mats
Jag hittade en kondesator märkt 11 uf och 100V. Skulle man kunna testa den eller blir det helt fel. Den sitter där är ju 10 uf och 16 V.
/Mats
Det hänger troligen ihop med psa / stellantis som likformat de flesta märken , en citroën idag liknar mer en peugeottsenmathal skrev:Hej HSD! Jo jag har väl tänkt tanken att efterlysa ett helt instrument men tycker samtidigt det är roligt att försöka laga. Tyvärr håller ju Citroenakuten på somna in lite. För 10- 15 år sedan hade det säkert funnits någon klurig som hittat något sätt att fixa mätaren. Är imponerad att man får flera svar här inom en timme bara.
/Mats
Inga entusiaster vill ha dessa
Det var nog inte en elektrolytkondesator jag hittat för dom är väl attid märkta med plus och minus.senmathal skrev: ↑19 april 2025, 18:22:41 Problemet är väl att hitta datablad till den som sitter där. På flera ställen som säljer finns datablad. Om det är rätt är väl sedan en annan sak. Men man kan ju alltid testa.
/Mats
/Mats
Dels det och dels att mycket tyvärr har flyttat över till Facebook. Helt värdelöst tycker jag då det inte alls är sökbart på samma sätt där. Sedan vill nog många ladda upp bilder vilket är väldigt omständligt på akuten.hsd skrev: ↑19 april 2025, 18:30:07Det hänger troligen ihop med psa / stellantis som likformat de flesta märken , en citroën idag liknar mer en peugeottsenmathal skrev:Hej HSD! Jo jag har väl tänkt tanken att efterlysa ett helt instrument men tycker samtidigt det är roligt att försöka laga. Tyvärr håller ju Citroenakuten på somna in lite. För 10- 15 år sedan hade det säkert funnits någon klurig som hittat något sätt att fixa mätaren. Är imponerad att man får flera svar här inom en timme bara.
/Mats
Inga entusiaster vill ha dessa
/Mats