Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

rvl skrev: 17 februari 2025, 10:13:33
pi314 skrev: 16 februari 2025, 22:06:21 Tack!

Nu tror jag att jag har så att jag klarar mig! :)

Kanske på plats att överväga en egen tråd på detta tema?

Hursomhelst så om mottagaren har möjlighet till PPS-utgång, så borde man använda den för att eliminera en del osäkerheter. Överföringshastigheterna är ju inte hisnande, så längden (i ms) på dataskuren som kommer varje sekund är inte försumbar. Det mista man kan göra är att försöka ta reda på när UTC-tidsstämpeln i paketet verkligen inträffar i förhållande till att hela datapaketet klockas ut. Sen får man ha denna offset med som konstant.
Jag har 9600 baud mellan GPS och Arduino. En "skur" med data per sekund. Ca 400 tecken per "skur". Tar ca 0,4 sekunder. :shock:

När det gäller precisionen som jag behöver för tiden så räcker sekundprecision gott och väl. Jag har använt Arduino med kristall och kunnat justera ner den till ±någon sekund per dygn. Men, genom att synkronisera med GPS-tid, några gånger per dygn eller oftare, kan jag ha fel som aldrig överskrider några sekunder.

Den här GPS-testen var bara en liten del i ett lite större projekt som jag emellanåt tvivlar på om det någonsin blir klart. En stor del är Arduino-baserat. Med förhoppningen att det ska bli små kretskort med t.ex. ATmega328P så småningom.

Några delar. Som ska in i enheter som både ska kunna vara antingen "self contained" eller integrerade.
– Drivisar för displayer (Oled och LCD) som är små men ändå innehåller de funktioner som jag vill ha. För text som syns bra och för enkel grafik.
– Ett litet "mini OS" som gör att jag kan blanda lite olika givare och displayer på en processor, utan att dom "stör" varandra.
– Effektövervakning (elförbrukning). Med möjlighet till styrning för att begränsa t.ex. effekttoppar.
– Temperaturövervakning. Med möjlighet till larm om det blir för kallt någonstans.
– Fuktövervakning. Med möjlighet till styrning av ventilation och larm om det blir för fuktigt någonstans.
– Tidshantering. För t.ex. loggning och uppvärmning anpassad för timdebitering.
– Styrning av ventilation.
– LoRa för att möjliggöra centraliserad styrning och datainsamling från "avlägsna" enheter (normalt i samma hus, men med möjlighet till större avstånd). T.ex. en temperatur och ett fuktighetsvärde per minut, ställer låga krav på överföringshastighet.

Dom sista två är knappt påbörjade, men dom övriga har passerat nivån "proof of concept". Jag har t.ex. effektmätare, temperaturmätare och fuktmätare framför mig på väggen nu. En "GPS-klocka" ligger på fönsterbrädan. Min GPS har en antenn som anges "inte vara avsedd för inomhusbruk". Därav på fönstrerbrädan. Den ser typiskt 3-4 satelliter. Tanken är att jag ska ha en tidsbas som då och då skickar ut datum/tid till alla "slavenheter", så att alla är överens om datum och tid.

Under tiden som jag håller på, har jag roligt! :lol:

Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag byggde mig en nixierörsklocka till slut! Jag tog de rören jag hade hemma r-ska IN-14 som legat här i över 15 år. Tyvärr ser siffran fem ful ut, men det får vara så. Den förra klockan blev inte klar. Den här körs med en raspberry pi, NTP synkad. Varje siffra har sin egen drivare, 74141 i r-sk tappning. Det finns möjlighet att PWM dimma siffrorna.
IMG_3268.JPG
Nätdelen, tyvärr missade jag och vände två pinnar i schemat. Lite patchar så fungerade det bra. Det är en MAX1771 som switchar upp spänningen till 170 volt. Det stora elektrolytkondensatorn blev visst inte rätt beställd. Det sitter även en switchad 7805 regulator för 5V till logiken. Man kör hela rasket på 12V.
IMG_3262.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Bygger om min hemmagjorda och platsbyggda kompressor, designad för att ta lite plats. Passar på nu när jag är mellan bilprojekt. Tidigare stod tanken (från nån frysgrej, klassad för 26 bar) på golvet men det har haft problemet att vatten samlats i botten och det går inte att få allt tömt ur den.

Så genom att montera tanken upp och ner från en väggkonsol får jag naturlig vattenavrinning, har en kran på botten som kan öppnas för att släppa ut vattnet.

Bild

Bild

På andra sidan väggen utomhus finns en svetsad konsol med en 3-fas motor och rejälare kompressorblock som ska kopplas in snart. Var ett projekt som hamnade på paus ett längre tag men återupptagit det nyligen.
1802

Inlägg av 1802 »

Två vajerbyten på cykel. På kort tid. Fram växeln var ganska lätt. Inga finjusteringar behövdes. Och fjäder trycker inte störande, åt fel håll. Till bakbromsen var det värre. Den är av cantilever typ. Då behövs minst 4 händer grrr. Det gäller att montera rätt detalj sist. Och inte den jag valde...
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Jag fick precis färdigt ATX-modden av den Power Mac G3 som kom från Pi314.

Det togs inga bilder under bygget, men jag slänger in ett par här.
Exteriört är den fortfarande helt original, så när som på I/O-plåten bak.
Optisk läsare fungera, intern ZIP-drive fungerar via en USB-IDE adapter
Det sitter en MP3-spelare som driver intern högtalare och ger den 'bong' vid POST som dessa maskiner ska.
Original nätaggregat fick bakstycket bortkapat, som nu agerar fästplåt för strömintag/utgång, samt en 80mm chassifläkt.
Lagring består av en 500GB NVMe SSD, samt en 2TB snurrande rostburk som råkade ligga på hyllan.

Det blev precis som jag tänkt! Så när som på en detalj.. Den hökögde kan se att I/O-plåten bak är avkapad, och att ljudportarna inte syns.. Dessa hamnar utanför öppningen bak om expansions-slottarna ska stämma med chassit. Men jag använder ändå inte onboard-ljud, så för min del spelar det ingen roll egentligen.

Prestandamässigt är den inget monster, men har mestadels modern hårdvara.
IMG_4285n.jpeg
IMG_4286n.jpeg
IMG_4287n.jpeg
neofetch.png
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Electricguy:

Snyggt!

Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Tack tack! Nu ska det bara bytas skrivbord i slutet av månaden, så kommer hela setup'en bli kanonbra sen!
1802

Inlägg av 1802 »

Bild

Labbar med en 3 kanals av ovan. Hittade en störning på MW. Kanske en spegelfrekvens. För frekvensen är inte hög nog. Kanske nått på LW... Blinka en LED blev det med. Provade även att skapa ljud. Med fast frekvens, så ändras (o)ljudet vid PWM justering.

Orkade inte löda. Så jag bara tvinnade dit sladd med en ledare. Glappigt värre. Men det duger för tester :-) .

Edit: Det var på LW jag hittade störningarna.

Forts: Lödade dit stiftlist. Drivspänning med kontakt. Gjorde en ögla på en entrådig tunn kabel. Duger till utgång. Bara en sladd som glappar :-) .

Nästa steg blir att styra ett servo. Och se hur frekvensen påverkar servot. Och såklart PWM a.
1802

Inlägg av 1802 »

Mer cykelmeck puh. Reglaget till bakväxeln lossnade. Hänger bara i vajern. Så det fick bli en vajerstump och bara ett val bak. Tre val fram. Så det funkar sådär. Valde ett för stort drev bak. Ett steg större om mitten.

Den fasta delen på styret har en gängad liten rörstump som gått av. Skulle varit lätt att få bort från reglaget, om den inte satt i ett "rör" :evil: . Blir nog till att såga bort skallen i andra ändan. En skruv som kom från en nummerskylt för bil. Men såklart antar man utmaningen, att få loss den... Spetsigaste tången får nästan plats...
ConnyK

Dina mini-projekt! - Växtbelysning

Inlägg av ConnyK »

Det lär inte vinna något designpris men det fungerar och LED håller sig svala och nästan allt kommer från mitt braåha lager :-)

Tack för hjälpen i tråden viewtopic.php?t=111859 (/Komponenter/Optokomponenter/Kylning 2x30W LED Växtbelysning)

ca 45W i LED (2x ca32V 700mA)
12W värmeslinga under plantorna med tempstyrning
Fläkt är tempstyrd
LED är automatisk Dimming om det mot förmodan skulle bli för varmt (finns stöd för det i MeanWell pwr via NTC motstånd på kylfläns)
ESPHome för att styra LED
PlantLED1.jpg
PlantLED2.jpg
PlantLED3.jpg
PlantLED3b.jpg
PlantLED4 (2).jpg
PlantLED4.jpg
1802

Inlägg av 1802 »

Lade in några husvagns dynor i kombin. Så nu har jag husbil... Stort för en, men två måste trivas ihop.
1802

Inlägg av 1802 »

Köpte en cykel med "pangade" däck. Pumpade, och sedan blev det en provtur. Lätt trampat och långsamt. Hände inget när jag växlade. Fixade en ful lösning med sågen :shock: . En träkloss med en skåra. För vajern hade hoppat ur där uppe. Så jag fick en trögare växel. Sen får jag fixa batteriet, så kanske det går lätt att trampa igen hehe. Cykelkorgen behöver en bättre botten. Sidostödet lite väl långt, går att justera. Med punka, står den knappt upp. Sadeln behövs höjas.

Är det fortfarande ett "mini projekt" puh?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Köpt ett hus, nu skall vi bygga kattsäkring på altanen, kommer att bli typ en pelargo eller nått sånt.

Putsnät på sidorna, och när byggreglerna lättas blir det tak över altanen
Användarvisningsbild
Melkutt
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Lagat svetsen!
IMG_7102.jpeg
IMG_7093.jpeg
Ena bakhjulet sprack för ett bra tag sedan, och reparationen har skjutits på något år nu, men nu var det dax!
Gjorde en ny hjulaxel, svarvade ändarna, gjort infästning i 3D skrivaren och monterat.
Tyvärr så är jag inte så bra på att ta bilder under byggen, men en blev det allt innan det var färdigställt :)
1802

Inlägg av 1802 »

Behövde böja en plastaxel ca diameter 8mm. På med värme pistol. Det tog inte många sekunder att få den böjbar. Man får vara försiktig. Böjen blev bra. Men såklart tog nått annat i...
Skriv svar