Jag har 9600 baud mellan GPS och Arduino. En "skur" med data per sekund. Ca 400 tecken per "skur". Tar ca 0,4 sekunder.rvl skrev: ↑17 februari 2025, 10:13:33Kanske på plats att överväga en egen tråd på detta tema?
Hursomhelst så om mottagaren har möjlighet till PPS-utgång, så borde man använda den för att eliminera en del osäkerheter. Överföringshastigheterna är ju inte hisnande, så längden (i ms) på dataskuren som kommer varje sekund är inte försumbar. Det mista man kan göra är att försöka ta reda på när UTC-tidsstämpeln i paketet verkligen inträffar i förhållande till att hela datapaketet klockas ut. Sen får man ha denna offset med som konstant.

När det gäller precisionen som jag behöver för tiden så räcker sekundprecision gott och väl. Jag har använt Arduino med kristall och kunnat justera ner den till ±någon sekund per dygn. Men, genom att synkronisera med GPS-tid, några gånger per dygn eller oftare, kan jag ha fel som aldrig överskrider några sekunder.
Den här GPS-testen var bara en liten del i ett lite större projekt som jag emellanåt tvivlar på om det någonsin blir klart. En stor del är Arduino-baserat. Med förhoppningen att det ska bli små kretskort med t.ex. ATmega328P så småningom.
Några delar. Som ska in i enheter som både ska kunna vara antingen "self contained" eller integrerade.
– Drivisar för displayer (Oled och LCD) som är små men ändå innehåller de funktioner som jag vill ha. För text som syns bra och för enkel grafik.
– Ett litet "mini OS" som gör att jag kan blanda lite olika givare och displayer på en processor, utan att dom "stör" varandra.
– Effektövervakning (elförbrukning). Med möjlighet till styrning för att begränsa t.ex. effekttoppar.
– Temperaturövervakning. Med möjlighet till larm om det blir för kallt någonstans.
– Fuktövervakning. Med möjlighet till styrning av ventilation och larm om det blir för fuktigt någonstans.
– Tidshantering. För t.ex. loggning och uppvärmning anpassad för timdebitering.
– Styrning av ventilation.
– LoRa för att möjliggöra centraliserad styrning och datainsamling från "avlägsna" enheter (normalt i samma hus, men med möjlighet till större avstånd). T.ex. en temperatur och ett fuktighetsvärde per minut, ställer låga krav på överföringshastighet.
Dom sista två är knappt påbörjade, men dom övriga har passerat nivån "proof of concept". Jag har t.ex. effektmätare, temperaturmätare och fuktmätare framför mig på väggen nu. En "GPS-klocka" ligger på fönsterbrädan. Min GPS har en antenn som anges "inte vara avsedd för inomhusbruk". Därav på fönstrerbrädan. Den ser typiskt 3-4 satelliter. Tanken är att jag ska ha en tidsbas som då och då skickar ut datum/tid till alla "slavenheter", så att alla är överens om datum och tid.
Under tiden som jag håller på, har jag roligt!

/π