Hur starka motstånd behöver man ha på lager vid enkla projekt?
Re: Hur starka motstånd behöver man ha på lager vid enkla projekt?
1k/10k/100k räcker rätt långt redan det, men det är ju trevligt att ha ett sortiment, kostar nästan inget från kina eller ens sverige heller.
Om man är någorlunda erfaren så ser man utan att göra några större överslag vilka motstånd som är kritiska i värdet i andras elektronoik-byggen.alexanderson skrev: ↑7 april 2025, 15:17:43 För en nybörjare torde det räcka med E6 serien 100 ohm till 100 kohm och E3 serien där utanför.
Det är sällan man behöver exakt de värden som står i schemat. 12 kohm kan i de flesta fall ersättas med 10 eller 15 kohm.
Man klarar sej långt på E2-serien och i synnerhet om man designar själv. E2 är 1 och 3,3.
Motstånds spannet sträcker sig för nybörjaren från långsamma kondensatorurladdningar till motstånd på enstaka Ohm för lysdiods-ficklampor.
Det är bara ohjälpsamt att dra i nybörjare dumheter som inte stämmer men kan också vara den nivån på råd som förekommer nybörjare emellan.
Ju mer nybörjare man är, ju sämre är man på att begripa när man kan ersätta motstånd med ett alternativt värde, det borde även en relativ novis begripa mha elementärt logiskt tänkande.
Det gäller inom det mesta som kräver något mått av kunnande. Är man nybörjare som snickare vet man kanske inte alltid vilken typ av såg man kan ersätta fogsvansen med om den skulle saknas eller vet inte när dyckert kan ersätta spik. "Hur starka spik behövs" om rätt storlek saknas?
Går fläktremmen sönder på bilen vet den erfarne bättre vilka andra delar på bilen som man kan låna för att tillfälligt ersätta remmen. Nybörjar-mekaren står sej slätt om det inte finns en identisk rem i reserv.
Det är ekonomisk dumhet, dyrare pris per motstånd, att inte köpa E12-serien som är standard i elektronikbranchen och vad som erbjuds i de flesta kitten.
Med E6 så kommer rätt värde alltid att saknas och nybörjaren kommer garanterat göra dåliga alternativa val. Priset är dessutom oerhört lågt relativt andra typer av komponenter så det är knappast rätt ställe att snåla.
Har själv sett nybörjare som i avsaknad av 22k väljer 2,2k med logiska motiveringen att det var nästan samma färger.
Det är den sortens tänkande som många av oss en gång hade, kände sig som halvproffs för att man begrep färgernas siffror.
Snurra inte till detta i onödan för en nybörjare som ännu inte vet om k eller M är bättre på motstånden man ska ersätta med för lysdiods-ficklampan om man nu följer rådet att köpa stympade värde-spann av motstånds-kitt i E6 eller kanske E7-serien.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Håller med. Som nybörjare följandes diverse byggbeskrivningar är det både bäst och enklast att följa komponentvärdena till punkt och pricka.
Laborationer kommer sen när man fått ett bygge att funka, och börjar fundera på vad som händer om man ändrar något.
Laborationer kommer sen när man fått ett bygge att funka, och börjar fundera på vad som händer om man ändrar något.
Så här menar jag att du kan förvara motstånd i zip-påsar.
Sitter 10 st häftade i botten bakom den vita uppvikta fliken. Så 30 st olika värden per "förpackning". Framsidan
Sitter 10 st häftade i botten bakom den vita uppvikta fliken. Så 30 st olika värden per "förpackning". Framsidan
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Elfa sålde sortiment gjorda på exakt samma sätt under många år, ganska praktiskt.
Var tror du dessa är köpta på 80-talet 

Jo, men dom där är ju från philips, dom jag tänker på hade elfaloggor.
Jag har nåt sånt hemma, som om jag minns rätt innehåller bara väldigt låga resistanser i nån "tät" E-serie.
Jag har nåt sånt hemma, som om jag minns rätt innehåller bara väldigt låga resistanser i nån "tät" E-serie.