Hur starka motstånd behöver man ha på lager vid enkla projekt?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
JensHaglof

Hur starka motstånd behöver man ha på lager vid enkla projekt?

Inlägg av JensHaglof »

Hej på er. :)

Jag är ny på el och håller på att lära mig. För några månader köpte jag lite motstånd till ett test men fick inte önskat resultat. Jag köpte styrkan som stod på kopplingsschemat och 2 värden starkare och svagare. Insåg att jag behövde ännu svagare än så. Beslutade mig för att köpa på mig ett rejält lager för att kunna laborera helt fritt. Slutade med att jag köpte ett 10-pack av varje styrka, 1 Ohm - 39MOhm. Totalt 90 olika styrkor. Endast 0.25 wattare. Nu kollar jag på en sortimentslåda att ha alla dessa motstånd i och inser att en sortimentslåda med 90 fack tar upp mycket plats. Frågan är behöver jag ens alla styrkor?

Om jag bara skall syssla med enkla projekt, typ i storleksordningen som man kan skriva ut på en 3D skrivare. Vad är det högsta ohm värde jag någonsin kommer behöva? Jag antar att jag främst kommer att jobba med 5V eller 9V?

Jag har en sortimentslåda med 54 fack, där ryms då motstånd från 1 Ohm - 27 kOhm. Kommer jag behöva mer än 27 kOhm? Nästa storlek är 63 fack, där ryms motstånd från 1 Ohm - 150 kOhm.

Vart går gränsen tror ni?

MVH
Jens
Jimjou

Re: Hur starka motstånd behöver man ha på lager vid enkla projekt?

Inlägg av Jimjou »

Tja, man vet aldrig i förväg vilka motståndsvärden man behöver.
Men de du har nu räcker säkert till det mesta, köp mera värden när du behöver dem.
Sedan kan du ju även parallell/serie koppla motstånd för att få fram något annat värde.

Jag använder några sådana här för att förvara komponenter i:https://www.biltema.se/verktyg/verkstad ... 2000021352
Det går ofta köpa till lådavdelare, så att man kan dela upp smålådorna i 3st fack.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

De är inte starka eller svaga. De har ingen styrka. Möjligen skulle man kunna säga att ett motstånd som tål 10W är ett kraftigt motstånd...
De har olika motstånd, eller resistans. Det är därför de heter motstånd. :)
De har en lägre eller högre resistans.

Pysslar man med operationsförstärkare är det inte inte ovanligt att labba med värden runt 100 kΩ
Och det är mycket sällan iaf jag använder något under 10 Ω, om man inte ska använda det som ett shuntmotstånd.

Jag gillar sortimentskåp bättre, som man skruvar upp på väggen.
Ett standard med 60 askar, och en avdelare i varje ask, så har man 120. :)
Och sen kanske 10 såna på väggen, så har man för alla kondensatorer också, och knappar, lysdioder, transistorer mm. ;)
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Att rekommendera några specifika motståndsvärden, antal Ohm, är lite som att du ska börja måla tavlor men ännu inte bestämt dej vilka färger du inte ska använda. Det fungerar inte så. Man köper hela lådan med målarkritor.
Köpa motstånd av enskilda värden är dessutom dyrt jämfört med att köpa en sats med de vanligaste värdena.
Värden som är vanliga brukar vara i en skal kallat E12, 12 värden i varje dekad, 1-10 Ohm, 10-100 Ohm...1-10 MOhm
Det blir total 82 värden.
På samma sätt behöver man kondensatorer och induktanser i sortiment.
Dioder och transistorer finns vissa som alltid behövs 1N4041 , 1N1007 är två dioder där den ena används vid signaler och svaga strömmar och den andra för kraftiga strömmar typ nätaggregat,
Småsignal transistorer har man normalt de vanligaste sorterna typ NPN och MosFet. BC549 är standard variant som fungerar som ersättning för de flesta NPN småsignaltrissor.
Övriga trissor köper jag när behovet uppstår. Köper 10-100 st om det inte är något extremt dyrt.
Spänningsregulator går alltid åt. 7805 och LM139 är bra. Den ena reglerar 4 volt och den andra kan man ställa med motstånds till önskad spänning eller ström,
Dessa komponenter som jag räknat upp är med tanke på enklare byggen med komponenter som kan fungera även på experimentplatta.

Jag har sådana men använder mest ytmonnterade komponenter.
M;ånga av dessa komponenter finns för olika effekter och spänningar och varianter. Till vanliga motstånd som ocksp ofta behövs är vridpottar och ett mindre trimpottar är behändigt när man provbygger saker. En trimpot kan man stoppa in i en koppling för att testa fram vilket motståndsvärde som egentligen behövs. När man väl funnit det värdet som ger önskad funktion mäter man upp det med multimeter och kan ersätta med ett fast motstånd.

Ordning och reda är viktigt så att man hittar och inte blandar olika förvaringslådor. Jag har köpt självklistrande etiketter på A4-blad som jag kan sskriva ut så att allt blir uppmärkt.
Sortimentlåfor för 100 st motstånd och 100 st andra komponenter blir 200 lådor.
Biltemas lådor här ovan är vanlig men man får lite fler lådor per krona på ClaesOhlsson.
För skruvar och muttrar, udda komponenter, 5mm lysdioder, finsäkringar, strömbrytare kontakter mm så har jag dessa sparade i lådor av denna typen
https://www.clasohlson.com/se/Forvaring ... ck/p/31-81
För saker som tar mindre utrymme ger dessa lådor lite kompaktare förvaring.

Det blir mycket lådor men håller man inte saker väl sorterade så försvinner de i lådor och påsar som man sedan inte hittar.
Välj sorteringslådor/hyllor av samma typ så går de bättre att organisera och stapla.

Köpa sortimentlådor kostar mer än komponenterna för motstånd. 135 vanligaste motståndsvärdena , 10 av varje, kostar 150:. inkl frakt:
https://www.aliexpress.com/item/1005008379738434.html
Köper du ett kit med keramiska kondensatorer ingår här förvaringslåda:
https://www.aliexpress.com/item/32866474815.html

Det finns på motsvarande sätt kit med andra typer av de komponenter jag räknat upp.

Vilka sorter man vill ha sortiment av hemma beror på vilken typ av elektronik man bygger.
IC typ OP och digitala kretsar är alltid nyttigt.
Vill man bygga för högre frekvenser tillkommer komponenter anpassade för det.
Samma om man ska bygga för kraftiga effekter och strömmar så duger inte ovan komponenter som ofta kallas småsignal.

Alternativet är att ta det lite mer avancerade alternativet att bara jobba med ytmonterade komponenter.
Då minskar förvaringsbehovet. Kit med 8500 st motstånd förvaras sorterade i pärm stor som pocketbok.
Kit med motstånd och förvaringspärm: https://www.aliexpress.com/item/1005007616193093.html

Om man som ny inte vet hur mycket man vill ha på lager, kanske bara behöver komponenter vid enstaka tillfällen och endast exakta värden så bortfaller förvaringsbehovet men har man tanke på att odla hobby så är komponent-kit mycket bättre för hobbyn och ekonomin.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

MadModder skrev: 2 april 2025, 18:04:13 De är inte starka eller svaga. De har ingen styrka. Möjligen skulle man kunna säga att ett motstånd som tål 10W är ett kraftigt motstånd...
De har olika motstånd, eller resistans. Det är därför de heter motstånd. :)
De har en lägre eller högre resistans.

Pysslar man med operationsförstärkare är det inte inte ovanligt att labba med värden runt 100 kΩ
Och det är mycket sällan iaf jag använder något under 10 Ω, om man inte ska använda det som ett shuntmotstånd.

Jag gillar sortimentskåp bättre, som man skruvar upp på väggen.
Ett standard med 60 askar, och en avdelare i varje ask, så har man 120. :)
Och sen kanske 10 såna på väggen, så har man för alla kondensatorer också, och knappar, lysdioder, transistorer mm. ;)
De heter väl resistor men kallas motstånd. Det har jag fått lära mig. När jag var ung hette de motstånd men sedan kom någon på att man skulle vara mera internationella och de skulle heta resistorer. Har väl inte slagit igenom så bra, kanske.

Kanske man ska säga att det är en tålig resistor. Det är effekt tålighet det handlar om.
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

Motstånd är generell benämning som nog borde undvikas som komponent-benämning. Civilt motstånd eller flödesmotstånd är exempel som mäts i andra enheter men med Ohm avses "elektrisk resistans" hellre än "elektriskt motstånd".
Lite bakgrund och förklaring:

Georg Ohm, tysk fysik-lärare ca 1830, fann ett samband som gick ut på att elektriskt motstånd var oberoende av strömmen eller den elektromotoriska kraften vilket gjorde att Ohm formulerade S=A/L eller som vi är mer vana vid att se det omformulerat, Widerstand / tyskans resistans med enheterna angivna Ω=V/A men detta uttryck formulerades långt efter Ohms undersökningar.
Formeln S=A/L är inte helt uppenbar. A är flödet, L är längden på tråden som han mätte på och S är egentligen fältstyrkan och magnetiska kraften som den elektriska galvanometern och elektrometern registrerade, Ohm kunde inte använda begreppet Volt eller U i sin formel då det ännu inte var uppfunna begrepp.
50 år efter Ohms formulerade lag blev Volt en etablerad elektrisk enhet döpt efter Volta, 80 år efter Voltas mätningar på grodlår.

Det dröjde många år innan någon brydde sej om Ohms upptäckt, först 30 år senare började man förstå att detta var ett mycket fundamentalt begrepp inom elektricitet och eftersom man inte hade någon enhet på denna storhet gav man det Ohm till Ohms ära formellt 1881 vid den första större standardiserings-konferensen.
Strömmen som betecknas som "I" i formeln I=U/R betecknar ordet "Intensitet" och R står för ordet "Resistans" men om man skulle hålla hårt på svenskt språkbruk skulle kalla det för motstånd både som egenskap och fysisk komponent. För importerade engelskans uttryck kan vi skilja på begreppen bättre, Resistorn har en resistans.
Svanskans "motsståndet har ett motstånd" eller som man ser ibland "motstånd har ett motstånd" är lite CD-skiva över uttrycket.
I svenska konsekvensens namn, om vi kallar resistorn för motstånd borde R bytas M i Ohms lag. och U skulle på svenska bli? Ja vad då?
Elektronik och elkraft är mycket en internationell kunskap så det skulle göra oss isolerade om vi höll fast vid att bara kunna unikt svenska uttryck. Motstånd skulle nog som begrepp för en fysiskt komponent skulle nog undvikas men det lär bli svårt att utrota.

Bokstaven "U" i U=IxR , hur många här vet vad den bokstaven står för i den mest fundamentala lagar för elektricitet? Många hobby.elektriker ifrågasätter nog inte betydelser utan det är bara tomma bokstäver som lätt förväxlas med något annat, U kan väl lika väl vara ett V, V=RxI resonerar nog många som inte riktigt förstått egenskaperna de olika bokstäverna står för.
[VISA]
- .
U = Unterschied, tyska som kan närmast översättas som "åtskillnad", dvs potential skillnad. Spänning är ju som bekant inte ett absolut värde utan skillnaden mellan två relativa spänningar. Som med allt elektriskt behövs två elektriskt förbundna poler för att kunna ge någon meningsfull funktion. Ibland är det underförstått vilka punkt som avses som ena referensen typ jord, nolla, chassi eller biljord men i formellt korrekt handling bör en specifik referens var beskriven om en sådan förutsätts.
- .

Mycket av den elektriska grundforskningen gjordes av tyskar som därför satt tyska språkets prägel på många uttryck även om man numera inte reflekterar över det.
Frankrike försökte tidigt ändra på detta. I Frankrike pratar man franska och ville inte ha tyskt inflytande som om inte fransmännen satt på egna vetenskapsmän,
Det var i praktiken tunt med franska vetenskapsmän förutom Ampere vars bidrag är tveksamt, man var bättre på filosofi, även Ampere studerade filosofi och försökte se all vetenskap som filosofi.
Ett samtida franskt bidrag till vetenskapen gjordes av fransmannen Joseph Guillotin, Vad han uppfann var inte ens nytt, var känt sedan medeltiden, men franska politiken gjorde verktyget populärt för att skilja meningsmotståndare och deras huvuden.

Ohm gjorde själv jämförelser med flödesmotstånd såsom strypningar i vattenledningar.
Strömmen, flödesintensiteten I för en vattenledning är inte så svår att förstå. Kan mätas i liter per minut. I en tunn ledning blir motståndet högt vid konstant intensitet jämfört med en grövre ledning. Analogin elektriskt är att grövre ledningar bromsar flödet mindre liksom om man inför strypningar, resistorer.

Trådrubrikens text applicerad på strypningar av vattenledningar; "hur starka ska de vara" gör det kanske tydligare.
Om man av någon anledning vill införa flödesrestriktioner i en vattenledning är det en dimension utan avseende på hur starkt något är.
"Starkt" förknippar man kanske med fysisk tålighet innan sammanbrott. För elektriska motstånd skulle det kunna vara hur mycket man kan banka på motstånden innan de går sänder eller kanske effekt och temperatur-tålighet innan de brinner upp. TS beskriver sej som nybörjare och det är inga problem att förstå vad denne avser men det är ett teknikoimråde som lätt leder till misstag om man inte delar samma uttryck och enheter.

Tyvärr så tror många lite tidigt att de förstår och t.ex skriver RxI=V och liknande förväxlingar mellan beteckningar och enheter. Då detta är det mest fundamental elektriska begreppet så är det bra om man kan vad bokstäverna står för. Som jämförande exempel,volym kan förkortas v i fysiska uttryck men det är ingen enhet. Hur mycket är 2v mjölk?

TS har inte alls frågat om Ohms lag men som nybörjare kan det vara bra att få en första insikt i det som är den absolut viktigaste formeln vad gäller resistor och vad dess resistans är.
Tänk att det är som ett veck på vattenslangen. Ju tajtare veck, ju större motstånd, vilket inte säger något om hur starkt vecket är.

Vad gäller försvenskning av elektriska uttryck, ett variabelt motstånd kallades i engelskan på 1800-talet och även senare för reostat.
I Sverige bestämdes det att svenska motsvarigheten var motstånds-maskin.
Forna tiders variabla motstånd kunde vara badkarsstora baljor med saltvatten då man sänkte ned två metall-plattor för olika motstånd medans det rök saltångor. Kunde nog ses som en maskin.Vore imponerande att ha som volymkontroll på ljudanläggningen.

Ordet motstånd har funnits länge i svenska språket. Bland de äldre förekomsterna man känner till är ett arme-uttryck i betydelsen att hålla stånd, göra halt för att bygga värn i syfte att bromsa framryckande fiende. Fienden kan då inte gärna benämnas vara någon form av motstånd samtidigt som man själv bygger motstånd.
Motståndare är de som bygger motstånd.
Återigen problemet med att motstånds-ordet står för både egenskap och objekt.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

- att motstånds-ordet står för både egenskap och objekt.
Vilket det engelska order resistance också gör.
Tyskarna har också bara ett ord, Widerstand.
Det är väl bara vi som ska vara märkvärdiga och ha två. ;)

Det är ont om elektronikbutiker på svenska som inte benämner sina resistorer motstånd. Just nu hittar jag bara en, Swech. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det klart att man gärna har riktiga sortimentlådor, men det finns ju egentligen ingen anledning för de flesta att ha alla obskyra värden du aldrig använder så lättillgängliga.

Ett kinesiskt sortimentpack med 10 av varje i nån E-serie, individuellt packade i påsar, tar inte mycket plats och du kan bläddra dej fram till rätt värde.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

TS kämpade med motståndsvärden och lysdioder i det han ville konstruera en blinkersväst. Kolla den tråden så förstår ni att JensHaglof har ytterst rudimentära kunskaper om el och elektronik.

Nu har somliga (MadModder :tumupp: ) svarat på frågan i rubriken, en fråga som ytterligare visar på TS problem med elektronikförståelse.

Min åsikt i frågan är väl att "vet man inte vart man är på väg, kan man hamna någon annanstans". Är man absolut nybörjare med nära noll kunskap, ska man inte köpa på sig massa komponenter man inte behöer. Man köper enkla byggsatser eller om man vill börja från grunden, köper ett labdäck och en handfull komponentertill några experiment (i en bok).

Sedan är ju allt utrett i frågan om just motstånd (och deras värden) i blinkerstråden: viewtopic.php?t=111670
Palle500

Inlägg av Palle500 »

Va handlar inte rubriken om förspänning av lager.
viewtopic.php?t=19469

Lägg dina motstånd i små zip-påsar som du märker med värdet så tar det inte så mycket plats.
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p97853
E Kafeman

Inlägg av E Kafeman »

>Sedan är ju allt utrett i frågan om just motstånd (och deras värden)
Om det var utrett vad motstånd är i annan tråd så har han glömt det i denna tråden?

>köper ett labdäck och en handfull komponentetill några experiment
Oavsett så blir det billigast att köpa ett kit med motstånd från Kina än köpa styckvis från mer lokal postorder och om han nu frågar efter sortimentlåder, så är det väl bra att kunna fylla dessa meningsfullt.
Han kan säkert lära sej vad tiden lider att sätta samman egna kretsar.
Elektronik är nog så för många som med programmering. Först oöverstigligt svårt men sedan när man lyckats med sin första "Hello world!" går lärkurvan ofta brant uppåt eller kommer man aldrig någonstans alls och ger upp.
Om det nu skulle vara så med TS att han kommer ge upp så kan det komma andra nybörjare och läsa tråden och ha nytta av lite enklare nybörjar-kinskap om motstånd.

>Sedan är ju allt utrett i frågan om just motstånd
Jag skriver hellre lite brett så att det ska passa för många att snappa upp lite elektriska grunder och få känsla för vad som är elektriska egenskaper.
Det är något som många lättare kan greppa när man jämför strömmar med vattenströmmar och där trissor förklaras som något med styrbara damm-luckor eller ventiler och motstånd som något som stryper flöden.

>Vilket det engelska order resistance också gör.
https://en.wikipedia.org/wiki/Resistor
Fixed resistors have resistances
Skrev ovan "Resistorn har en resistans." som en svensk motsvarighet som tydligt skiljer på fysiska komponenten och dess mätvärde.

Tyskans Widerstände är i mångtydiga betydelsen likt svenskan och troligen har vi importerat ordet långt före 1500-talet men man skriver
Der Widerstände maßeinheit für den elektrischen Widerstand ist Ohm.
Man lägger till förtydligande att det är ett mätvärde med "electrischen W." eller "ohmschen W." och man markerar skillnad på vad man avser med genus.
https://www.ptb.de/cms/ptb/fachabteilun ... t-ohm.html
Det är nog ingen absolut regel men man förtydligar oftast skillnaden mellan objektet och dess måttbenämning på detta sätt, vilket vi sällan gör.

De som säljer komponenter benämner nog komponenterna efter vad man vet vad kunderna frågar efter.
Vill man hellre skriva Motstånd istället för Resistor så är det ok så länge alla vet vad man avser och det är mer ur-Svenkt att säga motstånd än det troligen betydligt senare importerade ordet resistor men det blir upplagt för dyra misstag om man inte använder samma bokstäver för samma sak i mer internationella sammanhang.

Den mesta facklittraturen är på engelska och ska man utbyta information internationellt så är det bättre att använda ett mer konsekvent uttryck.
Skriver man resistor är det enklare att koppla vad R är i elektriska formler.
Nu är motstånd så inarbetat och vi har inte den mer regelmässiga vanan att skriva att motståndets elektriska motstånd mäts i Ohm. "Elektriska" glöms bort som förtydligande vad som är komponent resp. dess mätvärde..

För att fullfölja logiken att använda M istället för R blir Ohm's lag U=M•I om man skriver den försvenskad med avseende på motståndet. Kanske vi skulle ha svenska varianter på övriga bokstäver också.

Apropå Swech så säljer de IC-kretsar. Ett mycket svenskt uttryck som betyder Integrerad Krets-Krets.
I vilket fall så skulle även jag göra på samma sätt. Är inte ordet IC-krets med på sidan så får man det heller inte indexerat i sökmotorerna och man får färre kunder som hittar dit när de vill köpa IC-krets.

Vi borde utrota specifikt svenska el-uttryck på samma sätt som vi utrotat specifikt svensk mått, såsom svensk tum, fot och mil. Det duger inte vid internationellt utbyte.
Man ska behålla nationella särdrag men inte när man är beroende av andra.
Påstås att regalskeppet Vasa är skevt. På ena sidan jobbade holländska timmermän och på andra sidan svenska timmermän. De arbetade efter sitt resp lands tum-mått.

Jo i ett sammanhang som jag känner till var sådana lokala måttenheter till nytta vid internationella kontakter. På 50-talet exporterade vi mycket trä till England.
Virket sågades otorkat vid svenska sågar i dimensioner mätta i jämna norska tum. När virket kom fram till England hade det torkat och krympt till Engelska jämna tum-mått.
Den tidens sågbänkar hade ofta flera 3 skalor att välja efter när man ställde in hur tjocka plankorna skulle bli vid cirkel och även ram-sågen varav en måttskala hade texten "norsk tum".
En norsk tum (som man importerade från Danmark), var 26,2 mm men under en tid var den 31 mm.
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Inlägg av adent »

HUGGBÄVERN skrev: 3 april 2025, 08:21:57 <klipp> "vet man inte vart man är på väg, kan man hamna någon annanstans". <klipp>
Eller för att citera Lewis Caroll ur Alice i underlandet:

“Would you tell me, please, which way I ought to go from here?”
“That depends a good deal on where you want to get to,” said the Cat.
“I don’t much care where” said Alice.
“Then it doesn’t matter which way you go,” said the Cat.
“so long as I get SOMEWHERE,” Alice added as an explanation.
“Oh, you’re sure to do that,” said the Cat, “if you only walk long enough.”
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Wow, tack för alla svar. Mycket intressant, och en historielektion på köpet. :)

Det var ju väldigt smart att ha motstånden i en bok med plastfickor. Tar ju minimalt med plats. Skall se om jag kan hitta en sådan! Det verkar ju smidigast. Jag behöver 90 plastfickor för att få plats med alla motstånd. Kan ju ha en till bok där jag har lite tjockare komponenter, typ kondensatorer och sådant. En pärm skulle ju fungera, men det vore snyggare med en bok i pocketstorlek eller liknande.

Jag har redan massor med sortimentslådor, med allt mitt lego i. Har inte plats för så många fler i hobbyhörnan. Så en bok vore ju perfekt.

Angående att ha dom i zip-påsar så är det så jag har dom nu. Det var så dom kom från Electrokit. Har lagt dom i olika högar, 1 - 8,2 i en hög, 10 - 82 i en hög osv. Så det går hyfsat lätt att hitta dom, men det ser lite slarvigt ut och det tar upp mycket plats. Skall se om jag kan få till en bokliknande lösning.

Och jag hör vad ni säger, att jag köpt ett helt lager utan att veta om jag behöver det. Och jag inser att jag troligtvis aldrig kommer att behöva ett 39MOhm motstånd. Men men... nu har jag köpt det. :D

Tack alla!

/Jens
SvenW

Inlägg av SvenW »

Köpte nyligen en storpack från Kjell:
https://www.kjell.com/se/produkter/el- ... 00-pack-p
De är märkta med värden så det går lätt att hitta.
Vill man hålla på och bygga så tycker jag att det är bättre att köpa ett sortimen än enstaka komponenter för varje byggprojekt.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Jimjou skrev: 2 april 2025, 17:54:45 Tja, man vet aldrig i förväg vilka motståndsvärden man behöver.
För en nybörjare torde det räcka med E6 serien 100 ohm till 100 kohm och E3 serien där utanför.
Det är sällan man behöver exakt de värden som står i schemat. 12 kohm kan i de flesta fall ersättas med 10 eller 15 kohm.
Skriv svar