Frekvensomformare DC ripple [LÖST]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Prins Valiant

Re: Frekvensomformare DC ripple [LÖST]

Inlägg av Prins Valiant »

Jag har samma tankar som TS när saker går sönder, oavsett om det är bil eller hushållsapparater. Läser lite på nätet, köp en ny reservdel/kretskort och prova om det fungerar, vilket det ofta gör. Visst drar man en nitlott ibland.

Anlitar man reparatörer tar de bra betalt och återkommer ofta med att de har bytt ett par saker, men nu fungerar det. Sanningen är att även de spelar poker och kastar in 2 nya kort eftersom felet inte fanns på det första. Kunden tycker att han är jätteduktig.

Ta kylskåp, som folk byter på löpande band för stora belopp. Kompressorn startar ej. Finns spänning fram, ja. Har kompressorn spänning, nej. Köp ett nytt kretskort!
olof102

Inlägg av olof102 »

Precis, jag håller med dig. Jag försöker nästan alltid laga det mesta i största möjliga utsträckning själv. 'Kan någon annan kan väll jag' brukar jag alltid tänka :rofl
Nu var detta lite för avancerat för en helt vanlig snickare, men med hjälpen av er löste det ju sig bra!

Nu har VP:n gått ett dygn och fungerar helt perfekt.

Såg att någon kommenterade om att det såg ut som filterkondensatorerna hade läckt. Har gått igenom flera bilder jag har, och det har blivit någon form av illusion på just den bilden. Dom är snustorra!
Haralt

Inlägg av Haralt »

oloft102,
är det denna IGBT-insats du skaffade?
https://www.reichelt.com/se/de/shop/pro ... ANGUAGE=de
olof102

Inlägg av olof102 »

FP25R12W2T4_B11 hette den som satt i min!
Skriv svar