Frekvensomformare DC ripple [LÖST]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Frekvensomformare DC ripple

Inlägg av pi314 »

Lärorikt
Javisst är det lärorikt med sådana här genomgångar.
Jag blir påmind om att jag har mycket att lära om VFDer/frekvensare/invertrar och vad dom kallas allt.

Jag såg detta, som kanske kan vara lite av en introduktion? Här en 3-fas till 3-fas, men dom andra varianterna har en prncipiellt snarlik uppbyggnad.

VFD_3-phase_2_3-phase_01.png

Här finns den bilden och lite text också.
Variable Frequency Drive (VFD): En omfattande introduktion
https://www.6gcontrols.com/sv/variable- ... roduction/

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Ett tips är att leta reda på ngn gammal Danfoss eller liknande VFD och plocka ner på komponentnivå.

Jag hade turen och fick tag på en 110kW från gamla jobbet.
(samt drösavis med de mindre , upp till ca 18kW, åskan hade en tendens att äta upp frekvensare pga taskiga jordförhållanden på siten)

IGBTerna var tyvärr trasiga (såg ut som i TomasL bild) men kylflönsen var intakt.
Strömsensorerna likaså och elyterna, men de var såklart välkörda. Fina RIFA PEH200.
Och en massa annat smått och gott.

Den största jag sett var en äldre variant till en rökgasfläkt på ca 1MW som skrotades med fläkt och motor.

Det var rackskåp upp och ner med RIFA lytar och tyristorer i puckformat. Tyvärr kunde jag inte ta något av den... Hela paketet vägde 2 ton. Anno 199X tal.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

För småmotorer, upp till ca 1-3 kW verkar det gå att hitta Kina-VFDer för någon tusenlapp.

Större VFDer och VFDer från välkända och väletablerade tillverkare är dyrare.

I var och varannan VP, i var och varannan villafastighet, sitter det en VFD, TS hade oturen att han behövde öppna sin. Förhoppningsvis gör dom allra flesta VFDer i VPar sin uppgift utan att ägaren märker av att dom finns.

Här ser vi emellanåt "mellanstora" VFDer t.ex. till svarvar eftersökas. Dom kan bli lite dyra, om man inte har turen att hitta något begagnat i garanterat bra skick.

olof102

Inlägg av olof102 »

Sådär, då var den nya IGBT/diod modulen i pressad, pumpen uppstartad och testkörd upp till 100rps (100%). Funkar klockrent, jämn fin belastning på alla 3 faser.

Som vi säger här i skåne, det gäller att vara lite femtanfingrig :D

Bild

Bild

Tack för all hjälp, framförallt du som fick mig börja mäta dioderna ! :tumupp:
Haralt

Re: Frekvensomformare DC ripple [LÖST]

Inlägg av Haralt »

Härligt att det funkar nu som det ska. Mindmapper ska du tacka eftersom han föreslog mätning på likriktardioderna.
Har du byggt en pressanordning bara för detta?

Det är bättre att lägga in bilder här i forumet istället för att enbart lägga in en länk som pekar till någon hemsida. När den hemsidan tas bort, försvinner bilden i dina inlägg här i forumet också.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

olof102:

:tumupp: :tumupp: :tumupp:

limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Grattis till en bra felsökning/reparation.

Men jag skulle ta det minst ett steg längre.
Byt ut alla filterkondensatorerna, Om de bara jobbat med två faser tillgängliga så har kondensatorerna fått jobba hårdare än vad de är designade för vilket minskar deras livslängd avsevärt. Kondensatorer i den där storleken kostar nog hundralappar per styck. Men det är billigt jämfört med ett ras som sätter eld på en av dom...

Sedan så är presslösningar bra, men bara första gången. Det som sker i det pläterade hålet är att de skarpa ytorna skär i kopparpläteringen vilken är mellan 0,035mm och 0,070mm tjock (gissningsvis). Det är jäkligt tunt...
De kort som jag har bytt ut pressade komponenter på och jag då har känt mig nödgad att inspektera hålväggarna har samtliga haft synligt FR4 (dvs glasfiberlaminatet) där pinnarna har skurit sönder kopparn...
Då ditt kort antagligen drar mera ström genom sina anslutningar än de 10-100mA som mina kort gjorde. Så skulle jag löda samtliga anslutningar. Men då med blybaserat lödtenn för att få ner lödtemperaturen så lågt som bara är möjligt.
Med pinnarna lödda så kommer skadorna i kopparskiktet i hålpläteringen inte spela någon roll. Om du däremot skulle få bara antydan till glapp så kommer kortet och din modul att skadas så att de inte är reparbara utan en jäkla massa jobb av någon med mycket stor kunskap/erfarenhet av denna typ av reparationer.

Så just nu befinner du dig ett lyckorus över en lyckad reparation.
Ta det hela till nästa nivå "gör om, gör rätt" och sov gott i 10 år till annars kan den rasa när som helst med kretskortsbrand som värsta utfall...

Att TS inte fullt ut kan bedöma min dom är fullt förståeligt.
Men vad säger ni andra. Målar jag fan på väggen och bara är en negativ pessimist, eller kommer det att hålla?

Jag hoppas att det verkligen inte är FRIGOLIT jag ser mellan modulen och pressanordningen...
Och att du använde lagom mycket med kylpasta när den återmonterades.
olof102

Inlägg av olof102 »

Förstår dig men nu sitter den monterad och kommer inte plockas ut igen.

Vi får se hur länge den håller. Det får tiden utvisa. När jag läste anvisningen från tillverkaren av modulen ska man kunna pressa ut och in 5 gånger.

Det är XPS cellplast jag använde som mellanlägg.

Ja jag har använt ett tunt lager kylpasta.
olof102

Inlägg av olof102 »

Haralt skrev: 4 april 2025, 18:57:43 Härligt att det funkar nu som det ska. Mindmapper ska du tacka eftersom han föreslog mätning på likriktardioderna.
Har du byggt en pressanordning bara för detta?

Det är bättre att lägga in bilder här i forumet istället för att enbart lägga in en länk som pekar till någon hemsida. När den hemsidan tas bort, försvinner bilden i dina inlägg här i forumet också.
Nej det är en helt vanlig verkstadspress, inget mer sensuellt än så!

Skar bara till en bit plattjärn får o få ett jämt tryck!
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, modulen klarar nog 5 i och urpressningar (minst). Men inte mönsterkortet...
Jag har aldrig varit särskilt orolig för komponenterna vid press-fit, det är mönsterkortet som tar i stort sett all skada.

Det som ser ut som någon forma av utsöndring på de undre tre filterkondensatorerna. Var det bara en optisk effekt eller fans där någon form av oljigt ämne? I så fall har de elektrolyt som börjat läcka på alla tre, vilket är ett dåligt tecken...
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

olof102;

Jag tycker, med tanke på resultatet, att det ser ut som om du klarat detta bra. Hoppas det varar.

Jag vet att det är för sent, men jag såg just den här.

PressFIT IGBT module mounting instruction

olof102

Inlägg av olof102 »

limpan4all skrev: 4 april 2025, 20:00:04 Ja, modulen klarar nog 5 i och urpressningar (minst). Men inte mönsterkortet...
Jag har aldrig varit särskilt orolig för komponenterna vid press-fit, det är mönsterkortet som tar i stort sett all skada.

Det som ser ut som någon forma av utsöndring på de undre tre filterkondensatorerna. Var det bara en optisk effekt eller fans där någon form av oljigt ämne? I så fall har de elektrolyt som börjat läcka på alla tre, vilket är ett dåligt tecken...

Så såg baksidan ut när jag plockade ut det.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Det du behöver se är pläteringarna inne i hålen genom mönsterkortet.
Det räcker inte ens med ett vanligt 40-150X stereomikroskop till det man måste kunna titta åt sidorna inne i ett hål som är 1,15 mm i diameter. Detta för att kunna bedöma hur stora skadorna är på genomförningspläteringen. Om genomförningspläteringen är skadad så ökar övergångsresistansen från 2-10 miliOhm till 3-100ggr så mycket. Det innebär i sin tur att det blir varmgång där vilket förvärrar problemet avsevärt. Då din värmepump skulle vara på 10kW elektrisk effekt ger 3,3kW/fas eller ca 15A då skulle även en ökning med bara 10 ggr ge 20mOhm till 1 Ohm med 15A så är det 4,5 till 225W i förlusteffekt i själva hålet, det kommer garanterat att skada mönsterkortet. Att notera P respektive N anslutningarna till kondensatorbanken har 3/2 gånger den strömmen, om någon anslutning blir "dålig" så kommer dess anslutning att förvärras mycket fort.
Notera även att databladet vill ha en koppartjocklek i hålet på mellan 25 och 50um (0,025-0,050mm) så det är inte ens 70um koppar i genompläteringen (kan dock vara 70um på ytterlagren) men det är inte det som kommer att ge problem i detta fall.

Capacitor_recidue1.jpg
Vad är det som syns inom de röda fälten? Om det är något annat än en optisk synvilla så är det elektrolyt som har läckt ut = dåligt...
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Fuji skriver:
It is possible to remove a module from PCB and re-press in to the PCBs again, however we recommend soldering all pins for the modules that are not 1st press-in
Precis så brukar jag göra, löda den nya komponenten efter reparation.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Helt otroligt att du fick igång den!
Det är detta som är så skoj med detta forum. Ibland är det en brainstorming. Sedan tycker jag om din attityd. Man kan säga att du köpte en lott för knappt 1000kr, och vinsten blev 20.000kr.
Skriv svar