Frekvensomformare DC ripple [LÖST]

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Frekvensomformare DC ripple

Inlägg av pi314 »

Prins Valiant skrev: 30 mars 2025, 10:04:06 Även om du skulle hitta en likadan omriktare på marknaden så brukar dessa säljas till köparen utan mjukvara. Mjukvaran utvecklas lokalt i samarbete med användaren och laddas ned av användaren och är specifikt anpassad för användarens behov i aktuell applikation.
Går det inte att läsa ut programmering/inställningar ur befintlig VFD?

olof102

Inlägg av olof102 »

pi314 skrev: 30 mars 2025, 10:12:55
olof102 skrev: 30 mars 2025, 07:01:42 Att hitta en ny utan att köpa den direkt från CTC verkar vara en typ omöjliget, har letat hela nätet.
Detta kan säkert någon annan här svara på bättre än jag.
Borde inte "godtycklig" VFD som kan hantera kmpressorn och som är rätt konfigurerad, fungera?
olof102 skrev: 30 mars 2025, 07:01:42 Innan omformaren går strömmen in i ett EMI-filter. Det är även där man ansluter strömmatningen från arbetsbrytaren.
Det kan inte vara något med de filtret som bråkar?
Att se spänningen, med oscilloscop, över lytarna när kompressorn är i drift med hög effekt borde ge en del.

Att dra ut ett par sladdar borde göra det möjligt att komma åt att mäta, men se upp! Minus över lytarna är inte jord. Kopplar man jord på ett jordat oscilloskop dit så kan det bli ett gnistregn eller värre.

Ingen aning, det är långt över min kunskap! Har re-cappat ett par förstärkare/slutsteg, sen slutar nog min kunskap, så jag är tacksam för all hjälp!
Vet att omformaren jobbar med modbus från pannan, men det gör kanske alla frekvensomformare?
olof102

Inlägg av olof102 »

Prins Valiant skrev: 30 mars 2025, 10:04:06 Hej! Du svarade inte på en av mina frågor, är det en 1-fas 230VAC matning. Jag misstänker detta.
Man kan säga att dessa kretsar brukar vara mycket pålitliga i en omriktare, d.v.s. inkommande filter, likriktare och kondensatorerna för mellanledet. Ev. kan uppladdningskretsen gå sönder, men det stämmer ej på felet.

Däremot är jag skeptisk till alla 1-fas matade 230V frekvensomriktare som ger 3-fas 400V ut. De har en krets som vid likriktningen driver upp spänningen i mellanledet för att det skall bli 400V ut. Jag tror att när denna spänningsökande krets, PFB Boost Circuit, blir belastad hårdare vid högre utfrekvens uppstår rippel. Förmodligen jobbar denna PFB inte riktigt som den skall. Vem vet, ett byte till fräscha kondensatorer kommer kanske klara av att ta bort ripplet.
T.o.m. tillverkaren skriver ju i sin felkod att man vid rippelfel skall dra ner uteffekten. Originell information :(

Även om du skulle hitta en likadan omriktare på marknaden så brukar dessa säljas till köparen utan mjukvara. Mjukvaran utvecklas lokalt i samarbete med användaren och laddas ned av användaren och är specifikt anpassad för användarens behov i aktuell applikation.
Den matas med 3x400V!

Kan det vara möjligt att det blir gynnsamt om jag köper ytterligare 2 kondensatorer till och löder dit på dom 2 tomma platserna? Alt. låter 2 av dom gamla sitta kvar och löder dit 4 nya? Så där blir 6st totalt?

Det är ju rätt kasst att ha en värmepump med nypris på 70,000kr bara kan gå på 70%! :tumner: :D
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

Det kan också vara fel på liktriktningen så bara 2 eller 1 fas likriktas, det ger också mer rippel vilket märks när effekttuttaget ökar. Hade det varit saknade faser hade kasnke VP larmat men kolla så du har alla faser fram till VP för säkerhets skull.

Jag hade inte dunkat in kondingar utan att ha kollat de som sitter där redan.

Man måste mäta kapacitansen och då behöver de lödas bort om man inte kan spänningssätta och mäta urladdningsström/tid.

Men om du är osäker, gör det inte själv. Det är mycker energi och höga spänningar.
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Måttligt relevant, men kanske "kul" som jämförelse.

Jag har en 12 kW (12 kW värme) VV-VP (Thermia Atlas 12).
Den har en max arbetseffekt på kompressorn på 4,5 kW.
VFD är en Carel PS2HM184A41P3.
Jag kan prata med VP med Modbus via TP/TCP-IP, men vet inte hur VP-datorn pratar med VFDn. Jag trodde att det var (mest) analogt, 0-10 volt.

När det är riktigt kallt ute (-15°C - -20°C) går kompressorn med ca 1,5-2,2 kW effekt. Det ger ca 8,0-11,2 kW värme.

Nu går den sällan på mer än 0,6 kW till kompressorn. Det ger ca 3 kW värme. På dagarna stänger den ofta av helt den här årstiden.

Instämmer med ricks varning.
Var försktig och gör det inte om du inte vet vad du gör.

Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Läste åter igen manualen till omriktaren. En typisk sådan som anpassas till kunden. Jag vet inte om dubbelplinten till vänster används i ditt fall, men tillverkaren erbjuder yttre reaktorer att koppla in på denna plint för att minska rippel om det är ett problem. Typiskt! I vanliga fall brukar en tillverkare tillverka en omriktare som klarar sin uteffekt.
Större och mer kondensatorer kan skada den uppladdningskrets av mellanledet som troligtvis finns i din omriktare för att minska strömrusning vid tillslag. Vem vet om de har marginal?
olof102

Inlägg av olof102 »

rikkitikkitavi skrev: 30 mars 2025, 11:04:59 Det kan också vara fel på liktriktningen så bara 2 eller 1 fas likriktas, det ger också mer rippel vilket märks när effekttuttaget ökar. Hade det varit saknade faser hade kasnke VP larmat men kolla så du har alla faser fram till VP för säkerhets skull.

Jag hade inte dunkat in kondingar utan att ha kollat de som sitter där redan.

Man måste mäta kapacitansen och då behöver de lödas bort om man inte kan spänningssätta och mäta urladdningsström/tid.

Men om du är osäker, gör det inte själv. Det är mycker energi och höga spänningar.
Alla faser fram finns med jämn spänningen både sinsemellan (400v) och mellan fas och jord.

Har suttit och lött ut dom gamla kodningarna nu i f.m. Nya dyker förhoppningsvis upp i mitten på veckan, så får vi se vad resultaten blir.
Men för mig som inte har utrustning, blir det ju mer försvarbart att helt enkelt byta ut dem, till det ringa priset på 200kr/st.
olof102

Inlägg av olof102 »

Prins Valiant skrev: 30 mars 2025, 11:46:04 Läste åter igen manualen till omriktaren. En typisk sådan som anpassas till kunden. Jag vet inte om dubbelplinten till vänster används i ditt fall, men tillverkaren erbjuder yttre reaktorer att koppla in på denna plint för att minska rippel om det är ett problem. Typiskt! I vanliga fall brukar en tillverkare tillverka en omriktare som klarar sin uteffekt.
Större och mer kondensatorer kan skada den uppladdningskrets av mellanledet som troligtvis finns i din omriktare för att minska strömrusning vid tillslag. Vem vet om de har marginal?
Stämmer bra! Den plinten används. Sitter ett ”choke filter”, tror jag det kallades? Ser ut som en transformator typ…
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du mätt dioderna i likriktaren?
Det är en trefaslikriktare så du har förmodligen 6 dioder som du kan kolla. Ett utmärkt tillfälle att göra det på nu när du inte har kondensatorerna där som kan innehålla spänning. En öppen diod skulle kunna orsaka detta felmeddelande. Mät också från respektive fas till + polen där kondensatorerna satt. Använd diodmättområdet och skifta polaritet på instrumentet för att se att dioderna spärrar och leder. Mät även från respektive fas till anod på varje diod. Använd ohmmätområdet och se att du har samma låga resistans i varje fas, från faserna till dioderna.
olof102

Inlägg av olof102 »

Det har jag inte gjort men ska absolut göra!

Om du kollar på bilden jag laddade upp i första inlägget, misstänker att det är dom 3 svarta som sitter strax ovanför kopplingaplintarna?
Prins Valiant

Sitter det fler dioder på undersidan? Tycker att en trefas fullvågslikriktare borde ha 6 dioder. På omriktaktare är det ofta en svart kloss, med 3 faser AC in och 2 faser DC ut.
olof102

Inlägg av olof102 »

Det enda som finns på baksidan är detta: https://postimg.cc/Sjs2vQYH

Men det är kanske själva likriktningen?

fp25r12w2t4_b11 - Står det på den vita klossen
olof102

Inlägg av olof102 »

https://www.infineon.com/cms/en/product ... 12w2t4_b11

Sitter och försöker tyda databladet vilka pins som är dioderna, men blir inte klok på det. Någon som kan ge en handräckning? :D
Prins Valiant

Enligt databladet verkar de ha smällt ihop likriktarbrygga med utgångstransistorer i samma hus. Om du inte är mycket kunnig i lödning och antistatskydd kommer du garanterat fördärva IGBT transistorerna genom mätning. Detta jobb kräver hög kunskapsnivå.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Har du ringt CTC och frågat dem, vad felet kan vara?

Hade något liknande på en NIBE-pump, en programvaruuppdatering löste det hela.
Skriv svar