pi314 skrev: ↑16 februari 2025, 17:11:18
AC-generatorn håller bättre. Bl.a. så har den inga kol.
Njae, nog har en AC Växelströmsgenerator kol för magnetiseringen i rotorn. Vad som skiljer en DC och en AC generator åt är att AC generatorn har fältlindningen i rotorn och den matas med likström via kolborstar och släpringar på rotorn. I statorn sitter en Y-kopplad trefas lindning som ger trefas växelspänning som sedan likriktas till DC i en diodbrygga.
En DC generator har sin fältlindning i statorn. I rotoor finns ett större antal separerade faslindningar som var och är anslutna till två motstående kommutator bommar. I dessa faslindningar produceras faktiskt växelspänning men den likriktas via kommutatorn och kolborstarna.
En cykeldynamo är byggd som en växelströmsgenerator fast med en roterande permanentmagnet. Växelspänningen från statorn behöver inte likriktas då växelspänning duger bra tillcykelbelysningen
DC generator, förenklad bild då DC generatorer på fordon 8 faser i rotorn och 16 bommar i kommutatorn. Dessa bommar är separerade och sliter kolen mera än kolen på AC samt att de leder höga strömstyrkor.Vid höga varvtal så blir det spänningsfall över de likriktande kolen. En DC generator arbetar i ett betydligt lägre och smalare varvtalsområde, 1800-3600 rpm.

AC generator, förenklad bild då AC generatorer påfordon har en sexpolig klopol magnet i rotorn. AC generatorns kol går på obrytna släpringar och dessutom inga höga strömstyrkor för magnetiseringen.och kan därför arbetat på ett betydligt högre och bredare varvtalsområde, 3000-15000 rpm. ACgeneratorn är högre växlad med en liten remskiva på generatoraxeln

Cykel dynamo AC generator
cykeldynamo.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.