Saab 900 underhåll och reparationer

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
DennisCA

Re: Saab 900 underhåll och reparationer

Inlägg av DennisCA »

OK nu är styrväxeln ut, det var lite jobbigt men jag fick ut den. Manualen förvirrade mera än den hjälpte då den sade man ska rotera styraxeln för att få ut den, det gick inte det. Först efter man fått ut ena styrstaget kan man börja dra ut och ner styrväxeln och då kan den roteras.

Bild

Jag har sprejat den med kallavfettning. Den ska rengöras innan jag börjar plocka isär den.

Innanför damaskerna ser allting perfekt ut. Läckaget verkar vara vid pinjongaxeln. Eventuellt är det något läckage vid slangarna, eller servopumpen, eller själva behållaren också.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Har putsat upp den lite nu så man inte ska bli så skitig bara av att hålla i den.

Bild

Bild

Bild

Ska vara nya damasker ser jag också, eller en hittade jag ett hål på men lika bra med två nya då.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Vattenpumpen byttes för några dar sen. Ger ej samma kvalitétskänsla, plastimpeller. Jag tänker jag ska prova ta isär den gamla pumpen, som om det går att byta lager och ev. tätningar så kan jag ha den som backup. Den är Saab original.

Bild

Igår plockade jag ut servopumpen också ur saaben. Det bara åker ur mera delar hela tiden. Kanske jag borde plocka generatorn också... Så slipper man åt att rengöra lite bättre. Nog så man funderar på att ta bort vevaxeln och byta tätning där bak när man håller på...

Jag beslutade mig i förrgår att inte börja plocka isär styrväxeln annars. Jag vill lokalisera med säkerhet var det läcker olja först. Så vad jag tänker göra nu när jag plockat ur servopumpen, rengjort alla delar och slangar, är att plocka ihop allting igen på bänken och driva pumpen med en passlig motor.

Så kan jag testa styrväxeln för läckage direkt på bänken.

Finns det nåt som tar på smuts och gammal ingrodd skit bättre än kallavfettning annars? Provat asfalts och tjärborttagare och det funkar väl ungefär lika bra. Ska gnuggas bra i båda fallen.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kuggstångsstyrningar med servo är sälölan kul att hålla på med :/ brukar sitta överjävligt till också.

Om du bestämmer dej för att byta vevaxeltätningen, gå inte i fällan att byta till en enkel/billig.

Jag hade ju ett haveri av en billig (som förra ägaren monterat) på min ena 9-5, och det formligen RANN motorolja från bilen, läckte ca 2 liter när jag körde hem, alltså på ~5 mil..

Original kostar ~4-500:-, pirat av "bättre" modell kostar 2-300, medans en generell packbox i rätt storlek kostar typ 60:-, det var en sådan som satt i min bil :(

Eftersom original är tillverkade av elring så valde jag att köpa en elring av exakt samma modell som saab monterade och köpte den från nåt tyskt företag som sålde just tätningar (inte specifikt till bilar), kostade 200:- inkl frakt..
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

"läckte ca 2 liter när jag körde hem, alltså på ~5 mil.."
Det är då man behöver ett uppsamlingskärl och metod att filtrera och återvinna oljan :) :)

Sidospår: Jag förstår förstås varför motorer är byggda som de är, men man kan tycka att det är en dålig konstruktion med en enda tätning som dessutom om jag fattat rätt sitter invid ett glidlager med trycksatt olja. Det hade väl varit bättre med dubbla packningar?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Oljan spreds under hela underredet, så det fungerade väl som rostskydd :)

..Dock körde jag ju inte omkring sådär utan bytte tätningen.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Oljeläck fungerar också som bra sätt att säkerställa att inga bultar/muttrar fastnat. Ett litet minimalt läck på ventilkåpans packning ser till att hela motorn är lagom insmord, så att det till och med går att lossa avgasgrenröret utan problem :mrgreen:
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jag har åtminstone inget läckage på kuggstången, torrt som fasiken där, kunde jag förmodligen lägga fett på tänderna. Om jag har något läckage i styrväxeln är det på pinjonghuset, nånstans och det kan demonteras utan att man plockar isär kuggstången. Men det får jag se efter jag testat systemet i bänk. Är övertygad det läcker i nån slang eller koppling också.

Det som tar mest tid här är nog att rengöra, det går åt så mycket trasor.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Ofta läcker det ju i själva presskopplingen om det är sådana där rör med påpressade slangar.

Men även gummi blir ju dåligt, så att köra i bänk med rengjorda grejer är nog bra om man har möjlighet.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Jo det ska bli intressant, ska snickra ihop lite hållare och bara skruva fast allt i bänken. Hittade en passlig 1400rpm 0,75kw motor i motorhyllan i förrådet sm jag tror blir bra, remskiva svarvar jag förmodligen av faner.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Se till att bänkköra med de gamla slangarna och rören bara.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

OK nu har jag monterat styrväxeln, pumpen och behållaren på bänken, höjde upp behållaren så det skulle vara ungefär som i bilen. Sen fyllde jag på med Bemi 06162 vätska. Den var dock inte gul men grönaktig (eller kanske blå). Hmmm nåja.

Har en 1400rpm motor som driver pumpen.

Bild

Inga läckage här ännu vad jag kan se, men jag klippte bort några cent av slangarna så det kanske gjort nånting.

Bild

Rotationsriktningen på motorns remskiva
Bild

Motorn inkopplad och en liten knopp på växeln så det ska bli lättare att snurra på den
Bild

Och snart efter jag fyllt på vätskan och luftat systemet, så här har jag väl läckaget...
Bild

Ser inget läckage vid pumpen eller slangkopplingarna, jag kommer låta det stå ett tag nu. En sak jag märker att trots pumpen är igång känns det inte nåt lättare att få styrväxeln att flytta på sig. Men kanske det är normalt. Rotationsriktningen borde vara korrekt.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Om det bara är den tätningen ser det ju lättbytt ut iaf, om man räknar bort allt jobb med att få loss grejerna som du redan gjort.
Användarvisningsbild
jihe

Inlägg av jihe »

Det borde ju vara trycksatt där eftersom det läcker? Med lite tur kanske trycket kan hjälpa till att trycka ut packboxen om man kör den utan låsring? Fast å andra sidan ser splinesen grövre ut än tätytan, så kanske riskabelt att byta utifrån? Om skillnaden inte är så stor kanske man kan skydda packboxen med krympslang över splinesen och tvinga över den utan skador?
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

Den där delen längst ute benämns bara som ett dammskydd enligt ritningen, så den är sannolikt inte vad som tätar. Under den ska finnas en hydraultätning. Sen har det också flera teflonringar på själva ventilen som jag förstår har nån tätande funktion.
Skriv svar