Direktstart 4 kw motor säkringarna går

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
säter

Re: Direktstart 4 kw motor säkringarna går

Inlägg av säter »

Palle500 skrev: 20 mars 2025, 18:43:44 Om du även lägger på lasten och kör Y-koppling så ser du om detta fungerar.
Mycket bra förslag.
Passa på nu när motorn är Y-kopplad.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Prins Valiant skrev: 19 mars 2025, 22:19:46 Märkströmmen vid 400V D är 9,2 Amp. Man kan räkna med att de flesta asynkronmotorer har en startström på ca 4ggr märkströmmen, i dit fall 9,2x 4 = drygt 36 Amp. Detta är relativt kortvarigt tills motorn nått full fart, men en 16 Amp säkring håller inte så många sekunder vid 36 amp belastning.
Njae, nog ska väl tröga proppar hålla en timme vid dubbel last? Dvs 16A trög bör tåla 32A under en timme.

Med andra ord: Se till att alla inblandade proppar är tröga (snigelsymbol) och försök undvika automatsäkringar.

Jag är inte säker på vad som gäller för uttag, men för fast anslutna motorer så får man sen 90-talet dimensionera kabel efter motorskydd istället för som tidigare endast efter säkringarna. Så med andra ord, ifall du har 2,5mm2 framdraget och avsäkrat 16A idag så lär du få sätta motorskydd vid elcentralen, ställa motorskyddet på max 16A, och säkra upp till större säkringar.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Före det jag skrev inlägget vat jag inne i tabellerna och kontrollerade utlösningskurvorna för en trög 16 Amp Diazed-säkring. 36 Amp ger ca 4 sek.
Kollade nu även Ifö, dessa håller något längre.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Gem genom diazed håller ännu längre.. :D
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Prins Valiant skrev: 19 mars 2025, 22:19:46

Med andra ord: Se till att alla inblandade proppar är tröga (snigelsymbol) och försök undvika automatsäkringar.

Tröga säkringar kallas nuförtiden för gG. Snigelsymbolen är föråldrad.
Håller för 35A i 10 sekunder.
Startströmmen för asynkromotor i denna storleken är typiskt 6-10 gånger normalströmmen.
Användarvisningsbild
DennisCA

Inlägg av DennisCA »

FormerMazda skrev: 20 mars 2025, 14:34:21 Startström är inte att leka med som du upptäckt.
Y/D-start är ett minimum på en så stor motor, lång kabel kan hjälpa lite med, men det är inte rätt. ;)

Jordfelsbrytaren kan lösa om den är på gränsen redan och motorn läcker lite.
Eller så läcker motorn mycket och är direkt farlig att använda. Detta kräver lite kunskap att mäta fram.

Så här bakom skärmen är det svårt att råda, men om lösningen för att kunna använda den är att gå förbi JFB så kan inte rådet vara annat än att byta den.
Nåja jag har inga problem att direktstarta en 4kw trefasmotor där jag bor (drev en stor spånfläkt). Lokala elnätets kvalité har förmodligen betydelse.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag har en gammal kompressor hemma som följde huset. Nåt hemmabygge med rätt stor motor på.
Litar inte på den riktigt oavsett, men har funkat i nödfall.
Direktstart med lite remslir innan kompressorn börjar röra på sig, men har funkat som sagt.

Den står i min bod, boden matades med en helt felaktig kabel, 3g1,5 med jordfläta typ. Cirka 20m. Avsäkrat 16A..

Sen nu har jag byggt om en del och grävt ner ny kabel, så nu är det 5g10 från mätarsäkringarna hela vägen ut till bodens central.
Fortfarande avsäkrat 16A.

Nu går det inte starta den längre, skjuter alltid ett par mätarsäkringar om man försöker.
Så genom att ha bytt kabel kan jag inte längre direktstarta den. Kommer kräva en Y/D-start. Men det kommer jag inte kosta på den, den skulle ha skrotats för längesen, så det var nog lika bra. :)
ziw

Inlägg av ziw »

Gissar att 4 Kw räcker till en bandsåg med svängmassor att dra igång.
En asynkronmotor fungerar som en kortsluten transformator i startögonblicket med hög startström.
Y/D start, mjukstartare eller frekvensomriktare är ungefär samma pengar.
Jag föreslår frekvensomriktare.
grottan

Inlägg av grottan »

Glöm inte att komplettera motorn med ett bra motorskydd, tappar du en fas kommer motorn bli skrot utan ett bra och korrekt inställt motorskydd.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

En vanlig kapslad Y/D omkopplare borde vara det billigaste. Exempel på en sådan: https://www.elbutik.se/product.html/y/d ... 0v-kapslad , 339 kr
Ett motorskydd är inte så viktigt på en motor som används med vad man kallar för övervakad drift. D.v.s maskinisten är i maskinens närhet när den används och märker ifall den exempelvis tappar en fas. Den körs aldrig oövervakad.
Skriv svar