Passar min transformator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Bubsi

Passar min transformator

Inlägg av Bubsi »

Hej på er.
Jag har en "apparat" där det står att ingående ström ska vara 9V 300mA och har en trafo som ger 9V 400mA. Kan värdet på trafon (400mA) vara högre än på apparaten (300mA) eller ska det vara tvärt om?
Vill inte färstöra apparaten :D
Mvh Thomas
Användarvisningsbild
adent
Kontakt:

Re: Passar min transformator

Inlägg av adent »

Det går bra. Strömmen ska vara samma eller högre

. Specen på en nätdel anger vilken spänning den ger, 9V i ditt fall.
300mA betyder hur mycket ström den kan ge. Är inget anslutet ger den förstås 0mA oavsett hur mycket den kan ge.

Så om ursprungsnätdelen var på 9V och 300mA kan du absolut använda en märkt 9V och 400mA (såvida inte det är nån riktigt dum konstruktion som typ laddar ett batteri direkt och förlitar sig på begränsning av max-strömmen ut från nätdelen. Det är som tur väldigt ovanligt).

MVH: Mikael
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

AC eller DC?
Bubsi

Inlägg av Bubsi »

adent skrev: 12 mars 2025, 13:11:43 Det går bra. Strömmen ska vara samma eller högre

. Specen på en nätdel anger vilken spänning den ger, 9V i ditt fall.
300mA betyder hur mycket ström den kan ge. Är inget anslutet ger den förstås 0mA oavsett hur mycket den kan ge.

Så om ursprungsnätdelen var på 9V och 300mA kan du absolut använda en märkt 9V och 400mA (såvida inte det är nån riktigt dum konstruktion som typ laddar ett batteri direkt och förlitar sig på begränsning av max-strömmen ut från nätdelen. Det är som tur väldigt ovanligt).

MVH: Mikael
Tack Mikael, för ett snabbt svar. Thomas :tumupp: 8)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Passa på polariteten. Är den fel blir apparaten skrot absolut omedelbart. Se vad det står på nätdelarna innan Du kopplar in den nya.
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

HUGGBÄVERN skrev: 12 mars 2025, 14:02:32 AC eller DC?
Här verkar råda förvirrad info. För mig är en trafo AC, men för en del är trafo ett nätaggregat. Så jag repeterar Huggbäverns fråga, AC eller DC? Växelspänning eller likriktad spänning?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns en rad apparater (min MIDI-synt t ex), som matas med en extern transformator men har en intern likriktare/filter som gör om AC (i mitt fall 9VAC) till en eller flera likspänningar (i mitt fall +9V och -9V).

Som Prinsen skriver, "transformator" kan vara nästan vad somhelst, därav min, och nu också Prins Valiants fråga.

PS. Vi fattas en mycket viktig information.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

För mig är också en transformator (trafo) en enhet som lämnar ut AC.
Sitter det en likriktare efter transformatorn är det någon typ av DC som kommer på utgången från likriktaren. Och då är det någon annan typ av matningsdon.

Det här är ju ett elektronikforum och då borde vi försöka att använda rätt benämningar på apparater och annat. Sedan är det en annan sak att de nybörjare som kommer hit inte har rätt på allt och måste få en chans att lära sig. Man kanske inte ens vet skillnaden mellan växelspänning (AC) och likspänning DC.

Det är ju också inte helt ovanligt att man felaktigt säger transformator åt det mesta som ansluts till vägguttaget och ger ut någon form av spänning. Men visst borde vi försöka att få till språkbruket så att det blir rätt?
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Det är väl inte fullständigt galet att säga transformator, om det faktiskt är en transformator, även om det dessutom innehåller likriktare och kanske kondensator. Men naturligtvis bäst med benämningar som inte kan missförstås.

När jag sökte i mina gömmor med "väggvårtor" och andra nätadaptrar, så var det en väldigt liten minoritet som hade AC ut. Det var sådana jag sökte då som kandidater till att använda för nätspänningsmätning med ESP32.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

adent skrev: 12 mars 2025, 13:11:43 Så om ursprungsnätdelen var på 9V och 300mA kan du absolut använda en märkt 9V och 400mA (såvida inte det är nån riktigt dum konstruktion som typ laddar ett batteri direkt och förlitar sig på begränsning av max-strömmen ut från nätdelen. Det är som tur väldigt ovanligt).
Ovanligt ja, men det förekommer absolut, mest på enklare små grejer, typ tandborstladdare osv.
opampen

Inlägg av opampen »

Det förekomer tre varianter kan man säga, där alla har en trafo: 1: Den som enbart ger ut en växelspänning utan likriktning, kan vara 9-24V. 2: En som likriktar spänningen (glättad alltså bara en filterkonding ingen stabb.) är vanligt förekommande.3: Samma som 2 likriktare men även en inbyggd spänningsregulator som stabbar spänningen för en stabil och brum fri utspänning. Den senare varianten är inte så vanlig men har ett ex. som jag fick från Ericson. En väggvårta 24V. DC 500 mA.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En transformator som likriktar. Skärp er! Nu pratar ni någon form av nätaggregat och det finns massor. Switchade och icke switchade är några typer. Stabiliserade och icke stabiliserade, m.fl.

Det finns väl några huvudtyper av transformatorer.
* enfas med primär och sekundärlindning
* spartransformator (har bara primärlindning). Man tar alltså ut spänningen på samma lindning som man matar in spänningen på. Har alltså ingen isolation.
* trefastransformatorer.

Sedan finns det andra varianter som t.ex sugtransformator m.fl.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Transformator

En av de viktiga egenskaperna för en transformator är att den kan överföra växelspänning men ej likspänning. Det rimmar alltså dåligt med att en transformator kan ge ut likspänning.

Med detta sagt kommer ingen att kunna övertyga mig att en transformator kan ge ut likspänning. Då är det per definition något annat.
Skriv svar