Jag har en "apparat" där det står att ingående ström ska vara 9V 300mA och har en trafo som ger 9V 400mA. Kan värdet på trafon (400mA) vara högre än på apparaten (300mA) eller ska det vara tvärt om?
Vill inte färstöra apparaten

Mvh Thomas
Tack Mikael, för ett snabbt svar. Thomasadent skrev: ↑12 mars 2025, 13:11:43 Det går bra. Strömmen ska vara samma eller högre
. Specen på en nätdel anger vilken spänning den ger, 9V i ditt fall.
300mA betyder hur mycket ström den kan ge. Är inget anslutet ger den förstås 0mA oavsett hur mycket den kan ge.
Så om ursprungsnätdelen var på 9V och 300mA kan du absolut använda en märkt 9V och 400mA (såvida inte det är nån riktigt dum konstruktion som typ laddar ett batteri direkt och förlitar sig på begränsning av max-strömmen ut från nätdelen. Det är som tur väldigt ovanligt).
MVH: Mikael
Här verkar råda förvirrad info. För mig är en trafo AC, men för en del är trafo ett nätaggregat. Så jag repeterar Huggbäverns fråga, AC eller DC? Växelspänning eller likriktad spänning?
Ovanligt ja, men det förekommer absolut, mest på enklare små grejer, typ tandborstladdare osv.adent skrev: ↑12 mars 2025, 13:11:43 Så om ursprungsnätdelen var på 9V och 300mA kan du absolut använda en märkt 9V och 400mA (såvida inte det är nån riktigt dum konstruktion som typ laddar ett batteri direkt och förlitar sig på begränsning av max-strömmen ut från nätdelen. Det är som tur väldigt ovanligt).