Hjälp med kopplingsschema (Enkelt?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
diib

Hjälp med kopplingsschema (Enkelt?)

Inlägg av diib »

Hej!
Jag är helt ny här och jag hoppas och tror att jag kan få lite hjälp och tips ifrån er som kan.
Personligen är jag helt okunnig, men försöker lära mig, så förklara gärna så enkelt så att ett litet barn skulle förstå :)

På bilden från vänster - Liten 12v motor, regulator med 4 portar, Av och på-knapp (med belysning), nätaggregatkontakt (Med tillhörande kabel som inte syns på bilden)
481684001_1896650821105756_1259501597614474470_n.jpg
Det jag vill försöka få till är att motorn går igång när jag klickar på av- och påknappen så lampan tänder sig och sedan kunna justera hastigheten på motorn med regulatorn. Skulle även vilja ha en till liten knapp som vänder motorns riktning, som jag tror heter polvändare? (Eller om man kan utföra detta med de som redan finns)

Jag har tyvärr bara köpt saker som jag tror fungerar ihop och jag har fått den att snurra tidigare osv med lampan rätt men inte mer än så
Jag är VÄLDIGT öppen för all typ av hjälp vad gäller typ av motor, regulator kretskort (Ingen aning om jag säger rätt?) om man behöver något annat, hur man kopplar, vad man behöver osv osv osv osv, jag är som sagt helt grön

Tack så mycket på förhand om någon får lust och ork att hjälpa mig :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av diib 28 februari 2025, 17:31:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
pi314

Re: Hjälp med kopplingsschema (Enkelt?)

Inlägg av pi314 »

Om regulatorn har variabel utspänning så är den inte idealisk för att variera varvtalet på en DC-motor.

Det görs bäst med en PWM (pulsbreddmodlerad) regulator.

diib

Inlägg av diib »

Tack så mycket för svar :)

Skulle du möjligen kunna rekommendera något alternativ för mig att köpa? :)

Vet du hur man kopplar in allt så skulle jag vara evigt tacksam för hjälp
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

DEn här sköter ju om både sprutt på morn och riktning: https://www.electrokit.com/dc-motorstyr ... olar-ek027
Användarvisningsbild
pi314

Inlägg av pi314 »

Data på motorn.

Spännng: 12 volt
Effekt: ?
Ström: ?

Sök på "PWM" på Amazon, Banggood eller Temu så finns det en hel del.

Om det räcker med 3 ampere (med lite marginal), så skulle kanske den här fungera.
https://www.amazon.se/Controller-Regula ... r_1_3_sspa

En tvåpolig omkopplare kan användas för att vända rotationsriktning. En del PWM-styrningar, som dom ovan, har inbyggd reversering.

Exakt hur man kopplar beror på vilken PWM man har.

Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

För att kunna rita i trådar på Din bild behövs mer information om komponenterna. Det finns ingen standard som säger vad de olika anslutningspunkterna har för funktion.

Utan att ha sett undersidan av regulatorn är det omöjligt att säga vad det är för typ av reglering. Där kan finnas vad som helst. Har Du en länk till sidan där Du köpt den? Följde det med någon lapp som beskriver den? Bifoga då ett foto av denna.

För att vända riktningen behöver Du en tvåpolig tvåläges omkopplare. Eventuellt en med mittläge där båda polerna är från. Hur som helst, det är mycket obra att växla riktning medan motorn är igång.

De streckade komponenterna, motstånd och kondensator, kan vara bra för att skydda regulatorn om det inte redan finns i denna. Motorn alstrar kortvariga höga spänninga som kan förstöra halvledare. T.ex. 4.7 ohm 0.1 µF skulle kunna vara lagom. Inga garantier för att regulatorn håller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
diib

Inlägg av diib »

Tack så oerhört mycket för era svar!!!

Jag ska iväg nu, men imorgon ska jag sätta mig och gå igenom alla komponenter med länkar och bättre kort så det går att se, tack åter igen för er hjälp!
Garmen

Inlägg av Garmen »

Regulatorn är väl av PWM typ?
Och torde väl vara gångbar i denna tillämpning.
https://www.amazon.se/Hastighet-Control ... B07P5CRWJP
Skriv svar