Äldre gopro kameror vs nya

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Gitters

Äldre gopro kameror vs nya

Inlägg av Gitters »

Nya Gopro kameror(tex 12) har en massa fina funktioner, displayer på båda sidorna, 4k inspelning etc. Men dom har också ett ganska högt pris, en ny Gopro kostar drygt 4000kr på många ställen. En actionkamera som man sätter fast på bilen under en Folkrace tävling tex utsätts ju för en del risker. Jag har börjat prova att använda äldre modeller, bla Gopro 3-4. Dessa har vidvinkel och 1080p 60fps framför allt. Åtminstone Hero 3 +silver och black. Dom äldre 3-4 modellerna går ofta att hitta under 500kr. En snabb titt på forumen visar också att Gopro har en hel del problem med sina nyare kameror också.

Det är ganska svårt att se skillnad på 1080p och 4k, jag lyckas inte även när jag tittar på min 52" 4k-tv. Vid inzoomning kan jag se lite skillnad. Bildstabiliseringen är bra på nyare Gopro, på 3-4 modellerna finns ingen alls. Det är däremot ganska lätt att stabilisera i efterhand i program som Dacinci Resolve.

Är det fler som tänker på samma sätt och använder äldre gopro kameror?

Bild
larky
Kontakt:

Re: Äldre gopro kameror vs nya

Inlägg av larky »

Har en hero 4 silver och en 8 black, skillnaden ligger ligger nog delvis i bildstabiliseringen om kameran rör sig. Stillastående kamera är det inte gigantisk skillnad.
4 silver använde jag nyligen för en helårs timelape utomhus, funkade bra.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har en gammal en Hero 4 svart tror jag i någon kartong i förrådet, användes till drönare när det begav sig för många år sedan nu.

Bilstabiliseringen hos nyare modeller, för att inte nämna de senaste, är uppe i en sanslös nivå som tex inga mobiler alls kan mäta sig med.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Jag får känslan att tekniken liksom har planat ut lite, bildstabiliseringen har blivit bättre men upplösning, bildkvalitet och batteriförbrukning är ganska oförändrad dom senaste 10 åren.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En fundering. Hur stor skillnad är det med bildstabilisering vid rörliga bilder? T.ex en video från folkrace.
Att bildstabilisera vid stillbilder förstår jag, men vid video!
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har en ännu äldre gopro, den supportas inte längre av mjukvarorna :/
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet att min gamla GoPro ofta har problem med USB interfacet till datorn, detta verkar bero på firmware problem, men i nödfall går det ju att ta ur minneskortet och tanka över direkt från det.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Det är väl bara att kolla in nån youtube-video där en action kamera används.
I de allra flesta fallen är det en gopro. Men även dji och insta360 har ungefär lika bra kameror.
Klassiskt att folk säger de ska byta till en av de när de tröttnat på att gopron överhettar och stänger av sej.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har en Akaso Brave 7 som jag är mycket nöjd med. Den har dubbla skärmar, WIFI, Bra bildstabilisering 4K m.m. Kostar bara drygt 2000 kr. Det finns en billigare variant Brave 7 LE men den är sämre och prisskillnaden är ganska liten.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Titta på någon video med en gopro 13 som använder den senaste versionen av stabilisering. Det finns dom som satt fast den dikt an mot ett cykelstyre och gått offroad och man tror dom åker på en rak asfalterad väg, eller än bättre se en som har en på en hund i full fart, var typ första jag såg orkade inte leta:

Finns ialf ingen mobil som klarat i närheten av det samma vilket jag tror är en av anledningarna till företaget fortfarande finns kvar. Finns även många knockoff kopior numera som använder samma sensorer och dylikt men tror inte någon annan har denna extrema stabilisering.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Jag kom över en Gopro Hero 3 Black billigt, men knapparna fungerade inte. Det var enkelt fixat när man väl hittat en torxskruvmejsel som passade. Plastfronten lossnar enkelt om man lirkar lite, sedan skruvar man loss dom fyra skruvarna i hörnen så att man kan få ut kretskortet. Det finns 2st fjädrade kontakter som ger vika med åren(Gopro Hero 3 är trots allt 13år gammal). Dessa tvättade jag av med 5-56 och böjde försiktigt ut med en skruvmejsel, därefter fungerar dom fint igen :D

Bild

Efter detta uppstod problemet att den förra ägarens WiFi password inte gick att återställa, jag lyckades efter att ha updaterat Wifi firmware som tur var. Men det var lite lurigt, WiFi standard lösen är inte "goprohero" som det är i instruktionen, utan "beahero123". Varför vet jag inte, men i .ini filen man lägger över till SD-kortet för att uppgradera firmware, så står lösenordet bla.

Bild

https://community.gopro.com/s/article/H ... en_US#wifi

Batteriet är i princip slut, men det får man nog räkna med efter 12år. Jag har provat att beställa ett nytt(finns fortfarande i lager), inte säkert att det är mycket bättre dock om det har legat i lager sedan 2013 :lol:
danwi

Inlägg av danwi »

Jag har en Hero 4 och en hundsele. Den är inte i närheten av stabiliseringen i Hero 13-filmen två inlägg upp. Det är enorm skillnad - med 4:an blir filmen i princip helt oanvändbar när hunden springer.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Ja, bildstabiliseringen är verkligen ett måste.. Ett tag användes det någon slags gyro/gimbal stabiliserad hållare, men idag tror jag man gör det i mjukvara istället. Det går däremot utmärkt att stabilisera en Gopro 4 video i tex Davinci Resolve.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ja Gopro 4 har ingen bild stabilisering överhuvudtaget så det blir därefter vid vibrationer och rörlelser.

Men nästa Gopro 5 var den första som hade stabilisering och även om den var långt ifrån det bästa så gjorde den sitt jobb helt ok så länge det inte var för kraftiga vibrationer eller rörelser.

Sedan kom då Gopro 7 med första gen HyperSmooth som satte en ny standard och som var natt och dag mot tidigare, men det blev ändå förbättrad och är nu uppe i Hypersmooth 3 i Gopro 13 som är helt sanslöst bra, fattar inte hur det fungerar när kameran tittar typ nästan rakt upp men visar ändå 4k 60fps rakt fram.
Senast redigerad av Henry 13 februari 2025, 21:53:23, redigerad totalt 1 gång.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Ja, den är verkligen imponerande. Särskild att den nu även kan låsa på horisonten, även om man snurrar kameran så får man en stabil video. Jag gissar att man har väldigt vid vinkel på kamerorna.
Skriv svar