Nu har jag gjort nästan alla justeringarna servicemanualen säger att man ska göra, enligt folk på AK så är det absolut viktigaste optokopplarvärdet då maskinen tydligen blir väldigt varm om det är fel.
Jag använde ett vanligt gammalt fluke 77 för mätningarna, och det vsiade sej snabbt vara typ omöjligt att hålla testpinnarna på plats samtidigt som man justerade, och krokodilklämmorna till testpinnarna fck inte plats.. Så jag fick slöjda ihop en mätkabel med långa testpinnar med krokar..
testkabel.jpg
Då gick det lättare, och den kabeln lär jag garanterat använda igen. (Undrar f.ö var jag fått de där banankontakterna från, kändes enormt gamla, förnicklad mässing och bakelit typ, och en mycket udda kosntruktion.)
Dessa justeringar gjorde jag iaf:
"B power supply voltage", ska vara 54V +-0,2V, var 54,6V, efter justering 54,01V
"Photo coupler voltage", ska vara 1,2V +-0,1V, var 1,03V, efter justering 1,20V
"Equalizer DC offset L", ska vara 0V +-300mV, var -0,94V, efter justering 0,08V (svårjusterad)
"Equalizer DC offset R", ska vara 0V +-300mV, var -0,43V, efter justering 0,02V (svårjusterad)
"Main amp DC offset L", ska vara 0V +-10mV, var -0,43V, efter justering 0,00V (både rough/fine-potar)
"Main amp DC offset R", ska vara 0V +-10mV, var -0,51V, efter justering 0,00V (både rough/fine-potar)
"Main amp loading current L", ska vara 20mV, var 82mV, efter justering 20mV
"Main amp loading current R", ska vara 20mV, var 80mV, efter justering 20mV
Man får dessutom göra om justeringar när man justerat annat osv, men det är ju ok.
De två som jag kallar "svårjusterade" var svårjusterade just för att bara man petade på poten rörde det sej typ 0,2V, så det tog många försök innan jag var hyfsat nära,
även om toleransen är rätt stor så vill man ju alltid ställa så exakt man kan, men det gick inte här, på main amp DC offset fanns det ju grov/finjustering så där var det enklare.
En kul sak var ju att det där "högfrekventa" ljudet man ofta kan höra försvann helt när man justerade in nåt av värdena, jag tror det var "main amp DC offset"
Sen finns det tre justeringar, eller ja kontroller iaf (det står inte hur man justerar) man ska göra med oscilloscope, vilket iofs inte är nåt problem då jag har högvis med scopes, men i manualen står det lite varningar..
"Since AC mains is connected directly to the control p.c board, be particulary careful against electric shock
Visst, så är det ju alltid.. men sen..
"Use floating inputs for waveform measuring purposes, if the oscilloscope body is grounded the measuring circiut will be in danger of being short circuit, in this case however, do not touch the oscilloscope body by hand since the voltage applied to the oscilloscope could possibly result in an electric shock"
Ouch, känns inte så kul, jag äger fövisso ett så kallat TV-oscilloscope avsett för heta chassin (som var vanligt på TV förr) så det skulle nog vara lämpligt, men hmm.. mja.. får se.
Ett annat problem är att det inte är testpinnar utan man ska mäta över komponenter som sitter dåligt till.
Så jag skippar det för tillfället, tyvärr.
..När man justerade in EQ-bordet så var fick jag öppna "huven" på den med, vilket var bra för det var en del tjära där med, men inte innuti, men iaf, där kan man se switcharna, jag trodde ju det var encoders och flatkabel från själva rattstängerna, alltså här:
selectors.jpg
..Det var det INTE, det där är nån slags slangar med tråd i, som MEKANISKT för över rörelsen till switcharna som sitter inkapslade i EQ-board-lådan (som i sin tur är inkapslad med koppar), känns tämligen påkostat, antar det är gjort så för att slippa ha kablar med lågnivåsignal som kan ta upp störningar ?
Så här ser det ut där..
eqboard.jpg
..Och apropå det så spelade jag musik i nån timma efter jag hade satt ihop den för att testa hur den funkar varm (och känna om det luktar gammal fimp, och den luktar MYCKET mindre nu!), medans jag försökte laga en annan hifipryl, återkommer nog till de problemen i annan tråd.. iaf, efter att jag spelat ett tag så testade jag igenom knappar och rattar igen.
Tyvärr hittade jag lite sprak. dels loudnesspoten som sprakar liiite lite, det gjorde den ju från början med, men efter att jag dragit den fram och tillbaka typ 30gg upphörde det.. tillfälligt tydligen.
Vad som var värre är att det sprakar lite när man trycker både "main direct" och "disc", det är inte hela världen, för det är bara lite men ändå störande, då är det mycket värre att det även sprakar till när man byter ingång, framförallt mellan phono och dess grannar, det är så lite att jag kan leva med det, men ändå störande :/ ..Frågan är ju om man kan få in nån smörja i de där switcharna, och om man vågar göra det.
I övrigt fungerar den kanon, jag har testat alla ingångar också utom phono pga avsaknad av skivspelare, även LED'en i "listening level monitor" blinkar som den ska, men det kräver att man hissar volymen lite, och de små högtalarna jag kopplat in på labbänken tål knappast de 200W stärkaren kan leverera så man får vara försiktig.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.