Lesing av smart elmätare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
limpan4all

Re: Lesing av smart elmätare

Inlägg av limpan4all »

Det är ett brott mot ellagen att inte tillgängliggöra en port för slutkunden att ansluta till sedan 1/1-2025
"
2018:1426
1. Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2020 i fråga om 17 § och i övrigt den 1 september 2018.
2. Kraven i 25-28, 30 och 31 §§ behöver dock inte vara uppfyllda förrän vid ingången av mätåret 2025.
"

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -1999-716/

Vad detta innebär för dig är dock en helt annan sak.
Men det kommer att bli viten (böter) för din elleverantör. Men dessa kommer knappast komma dig till del. Du såsom kund kommer i slutände få betala dessa böter via din elräkning. Staten påstås vara till för folket men skyddar mest folkets herrar...
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Men behöver man inte fortfarande be om det från elbolaget? Även om den fysiska porten inte är plomberad, så kan själva funktionen också behöva "aktiveras" (förhoppningsvis på distans, om så är fallet).
Garmen

Inlägg av Garmen »

HAN porten är normalt inaktiverad så man måste kontakta sitt elbolag för att få den aktiverad.
Beroende på bolag så är det visst lite olika hur kontakten sker, via websida eller telefon.
Men aktiveringen sker "på distans".
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Kollade nu, stämmer bra det. Man kan aktivera och samtidigt beställa Kamstrups HAN-modul (för 399 kr), eller bara aktivera om man köpt en annan modul (gratis förmodar jag).
Kamstrup-modulen verkar (endast?) avsedd för att ha en extern display, jag vill ju hämta in data för värme/hem-automation via något enkelt standard-gränssnitt (enklast möjliga).
Någon som har förslag på sådana HAN-moduler som passar till Kamstrup?
Kamstrup HAN-modul.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Garmen

Inlägg av Garmen »

Trådskaparen har ju olika mätare till försäljning.
https://www.amsleser.no/home
Användarvisningsbild
JohnGalt

Inlägg av JohnGalt »

Jag hade ju trott att det skulle finnas ett större utbud nu, och jag vill helst ha ett trådat enkelt gränssnitt, allra helst RS232/422 eller liknande.
Jag ser nu att porten kan öppnas på olika sätt beroende på vilket interface man har. Helt otroligt att man kan krångla till en trivial funktion så! :tumner:

"Skövde Energi har möjligheten att öppna upp HAN-porten till både RJ45/ HAN-NVE (Norsk standard) och RJ12/P1 (Holländsk standard). RJ12/P1 levererar en väldigt liten mängd ström, en del realtidsmätare på marknaden behöver extra strömförsörjning.
Vilken port din tredjepartsprodukt har avgör vilken port vi behöver öppna i din elmätare."
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

RJ12 är ju ett enkelt seriellt gränssnit.
Borde vara det du vill ha.
Galvaniskt isolerat i mätaren, bara att dra iväg en kabel.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Denna standard är inte helt standardiserad, jag har jobbat i flera år nu med att koppla upp våra debiteringsmätare, och varje fabrikat och nätägare gör på sitt vis tyvärr.
Men en HAN-port ska finnas, och den behöver i regel aktiveras av nätägaren.

Sen behöver du interfacea dig mot den, gränssnitt finns det lite olika av.
Den enklaste är kanske denna: https://energyintelligence.se/shop/prod ... b-adapter/
Då får du den som en com-port i datorn och OBIS-data kommer i klartext.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag begärde aktivering via min nätägares websida.

Det var när jag tänkte installera laddbox och laddboxföretaget sa att "begär aktivering redan nu, för det brukar ta flera veckor, uppåt en månad att få det gjort.

Så jag klickade i det där sent på söndagkväll, och när jag kom till jobbet måndag morgon hade jag ett email att "nu har vi aktiverat din port" :D
davidi

Inlägg av davidi »

Här är det Ellevio som är nätleverantör. De har en funktion på "mina sidor" där man aktiverar funktionen. Det gick ögonblickligen helt utan väntetid.
Skriv svar