Livslängd på kolvkompressorer

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gitters

Livslängd på kolvkompressorer

Inlägg av Gitters »

Här och var kan man hitta gamla kolvkompressorer från Atlas Copco, dom är ganska dyra nya(en LE2 ligger nog runt 20-30 000kr med liten tank och ingen kyltork). Därför tittar jag lite på dom begagnade. Frågan är, hur länge håller en kompressor? En del av dom som finns ute till försäljning är 20-30 år gamla och har kanske gått mer än 50 000 timmar. Håller kompressorn längre än så underförutsättning att den fått sin service?

Om man hittar en som är inkopplad så kan man ju prova hur snabbt den bygger upp tryck t.ex.

Bild
Akai

Re: Livslängd på kolvkompressorer

Inlägg av Akai »

Jag skulle påstå att de är nästintill outslitliga. Om olja, filter mm byts som det ska. Sen kan man såklart ha otur och något händer..

Fördelen med dessa är att de brukar vara väldigt tysta om man jämför med tex biltema.

Jag testkörde en Atlas åt en kompis och den var nästintill ljudlös. Otroligt tyst.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Gitters skrev: 25 januari 2025, 10:48:08 En del av dom som finns ute till försäljning är 20-30 år gamla och har kanske gått mer än 50 000 timmar. Håller kompressorn längre än så underförutsättning att den fått sin service?
Jag har en LE-11 där jag fick ramlagerhaveri.
Själv skyller jag detta på att den har varit körd på syntetolja.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Är det något som går att laga, eller är det för dyrt att få fixat?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev: 25 januari 2025, 16:50:40
Gitters skrev: 25 januari 2025, 10:48:08 En del av dom som finns ute till försäljning är 20-30 år gamla och har kanske gått mer än 50 000 timmar. Håller kompressorn längre än så underförutsättning att den fått sin service?
Jag har en LE-11 där jag fick ramlagerhaveri.
Själv skyller jag detta på att den har varit körd på syntetolja.
Nja, snarare för lite olja, eller fel viskositet.
Syntetolja med samma viskositet som mineral, är alltid bättre.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Atlas Copco verkar ha både mineral och syntetisk, men den syntetisk ska tydligen vara bättre. Jag funderar på slitage tex, ger en LE 2 från 1985 med 70 000 timmar fortfarande 200 liter per minut, eller blir dom tröttare med ökande ålder?

Bild

https://www.atlascopco.com/sv-se/compre ... ressor-oil
Akai

Inlägg av Akai »

Det man ska tänka främst på är att kontrollera eventuellt rostangrepp i botten på tanken,
Saknas kyltork kan det finnas risk för fukt med rost som följd. Särskilt om det är äldre maskiner.

Man vill ogärna ha en tank som spricker med tryck i.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Gitters skrev: 25 januari 2025, 18:06:18 Är det något som går att laga, eller är det för dyrt att få fixat?
Jag bytte lagren, det var vanliga spårkullager.
Vad som var värre var att elmotorn tog mycket stryk, så jag bytte den också.
Elmotorn saknar lagring i ena änden, så havererar ramlagret då blir man helt utan lagring där.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

TomasL skrev: 25 januari 2025, 18:45:36 Syntetolja med samma viskositet som mineral, är alltid bättre.
"Oljepumpen" på en sådan är en klättrande ring som drar med sig oljan.
Jag misstänker att syntetoljan har för dålig vidhäftning.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Akai skrev: 25 januari 2025, 20:44:53 Det man ska tänka främst på är att kontrollera eventuellt rostangrepp i botten på tanken,
Saknas kyltork kan det finnas risk för fukt med rost som följd. Särskilt om det är äldre maskiner.

Man vill ogärna ha en tank som spricker med tryck i.
Jag funderade lite på detta, på dom maskiner jag har tittat på så sitter tryckluftstanken mellan kompressorn och kem/kyl-torken, med en automatisk dränering i botten. Jag antar att man har målat tanken på insidan, men på arbetsplatser är tankarna besiktningspliktiga om dom överstiger 1000 bar x liter, dvs dom flesta tankar.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

säter skrev: 25 januari 2025, 21:16:43
TomasL skrev: 25 januari 2025, 18:45:36 Syntetolja med samma viskositet som mineral, är alltid bättre.
"Oljepumpen" på en sådan är en klättrande ring som drar med sig oljan.
Jag misstänker att syntetoljan har för dålig vidhäftning.
Nä, troligen inte, Synteten har alla egenskaper som mineral har, plus högre filmhållfastihet.
Så syntet är bättre i alla lägen.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag hade en garagekompressor som det låg vatten i botten på tanken. Den rostade till slut igenom och det läckte.
Hellre så än nåt annat. Vinkelslipade isär tanken och det var fullt med gropar i plåten i botten. Tog väl en 20 år, minst.
Gitters

Inlägg av Gitters »

Det är nog vanligt med verkstadskompressorer, många av kompressorerna som säljs på tex biltema har inte någon automatisk dränering och det är lätt att man glömmer göra det själv. På industrikompressorerna brukar det sitta en magnetventil som öppnar och blåser ut botten på tanken regelbundet. Atlas Copco har nivåstyrd avtappning, på en kompressor som inte går så mycket är det smidigt, annars är en stor del av kompressorns gångtid lagd på bottenblåsning av tanken.

Bild
Fortran
EF Sponsor

Inlägg av Fortran »

Jag har kopplat min dränering via tidrelä på motornkontaktorn så den tömmer några sekunder varje gång kompressorn startar.
hawkan

Inlägg av hawkan »

Jag drog slutsatsen efter det, rätt eller fel, att tanken är gjord för att rosta igenom snarare än att spricka.
Skriv svar