Här och var kan man hitta gamla kolvkompressorer från Atlas Copco, dom är ganska dyra nya(en LE2 ligger nog runt 20-30 000kr med liten tank och ingen kyltork). Därför tittar jag lite på dom begagnade. Frågan är, hur länge håller en kompressor? En del av dom som finns ute till försäljning är 20-30 år gamla och har kanske gått mer än 50 000 timmar. Håller kompressorn längre än så underförutsättning att den fått sin service?
Om man hittar en som är inkopplad så kan man ju prova hur snabbt den bygger upp tryck t.ex.
Gitters skrev: ↑25 januari 2025, 10:48:08
En del av dom som finns ute till försäljning är 20-30 år gamla och har kanske gått mer än 50 000 timmar. Håller kompressorn längre än så underförutsättning att den fått sin service?
Jag har en LE-11 där jag fick ramlagerhaveri.
Själv skyller jag detta på att den har varit körd på syntetolja.
Gitters skrev: ↑25 januari 2025, 10:48:08
En del av dom som finns ute till försäljning är 20-30 år gamla och har kanske gått mer än 50 000 timmar. Håller kompressorn längre än så underförutsättning att den fått sin service?
Jag har en LE-11 där jag fick ramlagerhaveri.
Själv skyller jag detta på att den har varit körd på syntetolja.
Nja, snarare för lite olja, eller fel viskositet.
Syntetolja med samma viskositet som mineral, är alltid bättre.
Atlas Copco verkar ha både mineral och syntetisk, men den syntetisk ska tydligen vara bättre. Jag funderar på slitage tex, ger en LE 2 från 1985 med 70 000 timmar fortfarande 200 liter per minut, eller blir dom tröttare med ökande ålder?
Det man ska tänka främst på är att kontrollera eventuellt rostangrepp i botten på tanken,
Saknas kyltork kan det finnas risk för fukt med rost som följd. Särskilt om det är äldre maskiner.
Man vill ogärna ha en tank som spricker med tryck i.
Gitters skrev: ↑25 januari 2025, 18:06:18
Är det något som går att laga, eller är det för dyrt att få fixat?
Jag bytte lagren, det var vanliga spårkullager.
Vad som var värre var att elmotorn tog mycket stryk, så jag bytte den också.
Elmotorn saknar lagring i ena änden, så havererar ramlagret då blir man helt utan lagring där.
Akai skrev: ↑25 januari 2025, 20:44:53
Det man ska tänka främst på är att kontrollera eventuellt rostangrepp i botten på tanken,
Saknas kyltork kan det finnas risk för fukt med rost som följd. Särskilt om det är äldre maskiner.
Man vill ogärna ha en tank som spricker med tryck i.
Jag funderade lite på detta, på dom maskiner jag har tittat på så sitter tryckluftstanken mellan kompressorn och kem/kyl-torken, med en automatisk dränering i botten. Jag antar att man har målat tanken på insidan, men på arbetsplatser är tankarna besiktningspliktiga om dom överstiger 1000 bar x liter, dvs dom flesta tankar.
Jag hade en garagekompressor som det låg vatten i botten på tanken. Den rostade till slut igenom och det läckte.
Hellre så än nåt annat. Vinkelslipade isär tanken och det var fullt med gropar i plåten i botten. Tog väl en 20 år, minst.
Det är nog vanligt med verkstadskompressorer, många av kompressorerna som säljs på tex biltema har inte någon automatisk dränering och det är lätt att man glömmer göra det själv. På industrikompressorerna brukar det sitta en magnetventil som öppnar och blåser ut botten på tanken regelbundet. Atlas Copco har nivåstyrd avtappning, på en kompressor som inte går så mycket är det smidigt, annars är en stor del av kompressorns gångtid lagd på bottenblåsning av tanken.