Bygga eget blinkerssystem

Berätta om dina pågående projekt.
JensHaglof

Re: Bygga eget blinkerssystem

Inlägg av JensHaglof »

Ok tack, skall prova att byta ut saker!

Bara för att jag är nyfiken, vad kan det vara för orsak till att blinket ändras av att jag håller handen 1 mm över batteriboxen? Är det ett magnetfält som handen påverkar?
Användarvisningsbild
El-Björn

Inlägg av El-Björn »

Det kan vara så att du får in störningar från omgivningen via din kropp. Ett test för att se om det påverkar är att sätta en kondensator på matningen så nära kretsen som möjligt, alltså över pinne 14 till 7.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ingångarna på 40xx-seriens kretsar (och även 74HCxx/74HCTxx osv) har väldigt hög impedans och är de inte ordentligt anslutna (t.ex. pga glapp eller att nån ingång råkar vara missad när man kopplar) så tar de emot störningar på det sättet.

Även kallad religiös koppling eftersom den påverkas av handpåläggning :D
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Ok tack! Där ser man... Då vet jag att jag inte har en övernaturlig förmåga. :D

Jag bytte till 9V batteriet (och dubblade motståndet till 2.2 kOhm) och då försvann problemet. Så det verkar vara batteriboxen. Kanske trådarna är för tunna för kopplingsdäckets hål? Fast jag får ta i lite för att trycka i dom. Hmm... Men det spelar ingen roll, antar att 9V + 2.2 kOhm är samma som 4,5V + 1kOhm? Jag skall ju bara testa ljusstyrkan.

Jag skrev ut en kåpa i genomskinlig plast igår. Eller försökte - jag fick inte utskriften att fastna på plattan. Tog hela dagen. Den skrev ut halvvägs - sedan lossnade den. Typ 10 misslyckade utskrifter, provade så många inställningar. Men efter jobbet idag så vet jag vad jag skall prova. Igår så rengorde jag plattan med isopropanol. Ikväll skall jag prova vanligt diskmedel och vatten, brukar fungera. Man får ha tålamod när det gäller 3D skrivare alltså.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det finns nog en hel del 3D-skrivartips i 3D-trådarna. Jag har förstått att dina bekymmer är inte unika.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett tips är väl att skarva "övriga" kablar med t.ex. sockerbitar till den typ av stela kablar som passar i kopplingsdäck. Eller om du har grejer för att löda så helt enkelt löd fast en bit lämplig tråd/kabel i änden på de som inte är jättebra för kopplingsdäck.

En tumregel är väl att alla "mjuka" ledare med flera kardeler ("trådar") är inte jättebra för kopplingsdäcken. Förutom risken för glapp så kan också enstaka av dessa kardeler ("trådar") gå av och ramla in i kopplingsdäcket. Vet inte hur de brukar se ut invändigt men har en känsla att det kan skapa elände om detta händer. I bästa fall att ett "hål" eller en ihopkopplad rad blir svår att använda pga skräp invändig. I sämsta fall kanske lösa saker kan kortsluta mellan rader?
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Bra tips!

Jag skall införskaffa några sockerbitar. Skall införskaffa lödningsutrustning också, men det blir i ett senare skede.
HUGGBÄVERN skrev: 7 januari 2025, 16:59:13 Det finns nog en hel del 3D-skrivartips i 3D-trådarna. Jag har förstått att dina bekymmer är inte unika.
Tack för tips! Om jag inte löser det med tvål och vatten så skall jag fråga där!
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Lyckades skriva ut en kåpa. Men är inte riktigt nöjd med resultatet. Vill sprida ut ljuset mer. Nu ser man två distinkta lysdioder i mitten. Aluminiumfolie i botten vore ju bra om det inte vore så att det är strömförande.

Har ni några förslag?
Bild

Ps. bilden ser inte alls ut som det ser ut i verkligheten. I verkligheten så är lysdioderna orangea och allt är mycket svagare. I kanten av kåpan är det knappt något ljus.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

En fördel med att samla alla tankar kring ditt projekt i den här tråden är att du kan slippa besvara massa frågor som är besvarade tidigare i denna tråden och att när du en gång är färdig har all info samlad.
Vill du splittra upp det lite kan det vara en idé att du länkar till de olika delprojekten kanske i ditt första inlägg eller så.

Jag tröttnade på att starta trådar med mina (oavslutade) projekt att jag numera samlar dem i två trådar. Kolla också tråden med snubbarna som bygger en radiostation. De är ”all over the place” men de har gjort tråden till den mest besökta och uppskattade.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Ok. Ja det låter som en bra ide.

Jag tänkte att jag håller tråden enkel, tänkte att den skulle bli rörig att följa om jag frågar om allt ifrån himmel och jord och att det är bättre att bara posta saker som rör blinkers:en. Men jag skall hålla mig till denna då i fortsättningen. Det är mest för er skull, men om ni tycker att det är bra att ha det samlat så blir det ju lättare! :)

Jag har för övrigt en design klar, i alla fall ett första utkast. Tänker mig remmar, sådana man har på sin ryggsäck. Dessa sätter jag sådana klämmor så man kan justera längden på dem, blir lite one size fits all. Det jag inte har med är powerbank:en. Den får väl vara i boxen där kretskortet sitter. Boxen vet jag inte hur den kommer se ut än, nu är det bara en fyrkant, kommer försöka hitta på en snygg design. Hur jag skall dra sladdarna får jag se. Jag antar att jag får ha lysdioderna parallellt kopplade. Då behöver jag en sladd med två ledare. Om det inte finns ett bättre sätt. I min tråd om att göra elektroniken vattentät så fick jag ett förslag med en sladd med 15 ledare. Får se vad jag får för svar där.

Bild
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

En fråga:

Om jag har 2 lysdioder per lampa, då blir batteritiden hälften så lång som om jag har 1 per lampa, eller hur? Dock om jag har ett dubbelt så starkt motstånd när jag har 2 per lampa så blir det lika eller hur?

Dvs en lysdiod med 1 kOhm motstånd drar lika mycket ström som två lysdioder med ett 2 kOhm motstånd?

Eller hur funkar det?

Säg 5V batteri och 1 kOhm = 5 mA. Fördelat på en lysdiod - 5 mA per lysdiod.

5V / 2 kOhm = 2,5 mA. Fördelat på två lysdioder - 1,25 mA per lysdiod.

Kan ju inte stämma, två måste ju dra mer än en.

Eller är det bara så att om jag har två lysdioder så tar de halva strömmen var.

5V / 1kOhm = 5 mA. En lysdiod förbrukar 5 mA. Två lysdioder - 2,5 mA per lysdiod?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Nja …. Sitter dioderna i serie eller parallellt?

Vad menar du med ”dubbelt så starkt motstånd”? Dubbla effekten (W) eller dubbla resistansen (Ohm)?
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Jag antar parallellt, annars blir spänningsfallet för stort?

Jag menar dubbla resistansen.
JensHaglof

Inlägg av JensHaglof »

Bild

Typ vad jag menar, tror jag. Mitt första el-schema ritat för övrigt. Yay! :)

Eller spelar det någon roll hur många lysdioder man har för hur mycket ström kretsen drar? Har jag ett 1 kOhm motstånd så drar kretsen 0,5 mA oavsett hur många dioder jag har? Dvs har jag 4 dioder så drar de 0,125 mA var. Har jag 2 dioder drar de 0,25 mA var? Eller hur funkar det?

Är det motståndet som avgör hur mycket kretsen drar? Och antalet dioder påverkar bara hur starkt varje diod lyser. Tex om jag har 100 dioder så ser man knappt att de lyser. (De drar 0,005 mA var) Har jag 1 så lyser den starkt. (Den drar 0,5 mA) Tänker jag rätt nu?
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Spänningsfall över lysdioder varierar en del, varför i fallen du ritat, kommer en diod att dra mer ström än andra och dels får du lite blandade ljusstyrkor, dels riskerar du att en diod brinner upp och så går nästa med.

Tror det säkert har nämnts - ett motstånd per lysdiod.
80DFDAE0-5A08-4095-91CD-E0D67DC07A57.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar