Klas-Kennys skrivaräventyr

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Klas-Kennys skrivaräventyr

Inlägg av Klas-Kenny »

Efter att ha haft 3D-skrivare i sådär 10 år, men enbart skrivit ut i PLA på så gott som original, enkla skrivare, så tänkte jag börja experimentera med lite annat. :D
Dels prestandaförbättringar och dels nya material.

Har idag en Creality Ender 3.
Relativt orörd hittills. Mest moddat den för att få den att gå tystare, med 32bit tyst drivkort och Noctua-fläktar runt om. Enda riktiga funktionsrelaterade moddarna är en bättre extruder med dubbel drivning samt CR-touch som inte var med original.

De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en inkapsling till den, baserat på två Ikea LACK-bord.
Principen är hämtad här:
https://www.thingiverse.com/thing:3358985
Har dock gjort några småjusteringar för att passa mig, typ justerat gångjärnen till de skruvar jag hade hemma, andra handtag med mera.

Så här blev det.
20250105_201310.jpg
20250105_201413.jpg
Tillfällig hållare för filament, TUSH.
Lutar åt att köpa en Polydryer och ställa där istället.
20250105_201423.jpg
Monterade en liten kabelkanal på baksidan för att leda ned kablar utan att synas genom fönstret på baksidan.
Kan även ana belysningskontrollern som jag skrev om i Dina mini-projekt!
20250105_201621.jpg
Är särskilt nöjd med mina handtag som har inbyggd magnet för att hålla stängd, utan att ta någon plats i dörrhålet då det är på gränsen att få i och ur skrivaren.
(ber om ursäkt för oputsade fönster, nackdel med akrylplast att det suger åt sig damm och småskräp)
20250105_201349.jpg
Magnet fastskruvad inuti handtaget, som tar tag i en svart montageskruv inskruvad i bordet.
20250105_201337.jpg

På att-göra listan står just nu:
  • Raspberry Pi - Klipper
  • Fästa upp kablar under bordet - blir efter eller i samband med montage av Raspberry Pi.
  • Dubbla Z-skruvar/motorer
  • Bättre hotend/extruder
  • Filament-tork - Troligen Polydryer (gillar konceptet med både tork och fuktfri lagring i ett)
  • Justerbara fötter till LACK-borden, har lite ojämnt golv.
  • Skriva ut i ABS
På kanske-någon-gång-listan står:
  • Riktiga linjärlager på X och Y-axel
  • Stabilisera gantry med snedsträvor (finns färdiga att köpa men vet inte hur mycket nytta det egentligen gör, där är ju inga vidare krafter i den riktningen)
  • Uppvärmning av kammare
  • Flytta ut styrkort ifrån kammare
  • Luftfilter med aktivt kol för att ta bort ångor
  • Prova andra filament

Funderar nu främst kring extruder, någon som har några bra tips?
Väger mellan om man ska sikta på bowden eller direct-drive.

Baksidan med direct-drive är ju vikt, vilket gör att det kan vara svårt att köra lika fort.
Men samtidigt verkar vissa mena på att man inte kan få upp farten på extrudern tillräckligt med bowden, om man nu vill köra fort. :humm:
Inser att mjuka filament är att glömma med bowden, men det är inte högst prioriterat. Vill gärna ha hastighet och utskriftskvalité.

Vill gärna hålla den tyst, men nu med kapslingen så är nog fläktljud ett mindre problem. Så kan nog ha något vassare än Noctua-fläktarna på extrudern.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Klas-Kenny 6 januari 2025, 08:25:00, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Klas-Kennys skrivaräventyr

Inlägg av MNorrgren »

Kul projekt, snyggt och bra blev det ju också!! Grymt jobbat!

Jag ska använda en LDO Orbiter 2.0 på min nya skrivare. Den är kanske inte den starkaste där finns, men den väger ju så otroligt lite, jämfört med många andra så det är ju en fördel, speciellt om man vill ha upp farten lite. Dock verkar den ändå stå sig rätt bra i tester jämfört med många andra! Att köra bowden, nja, jag är inte imponerad av det. Dels är det som du säger, att köra fort med det är inte så bra, det blir inget riktigt bra av det. Dels märker du det på att svårt att få upp bra fart och tryck på filamentet, du gapar mycket kraft helt enkelt, samtidigt märker du det också på retract, det är en sån fördröjning så det blir svårt att köra fort och du får mindre bra utskrifter.

Jag ska faktiskt köra med dubbla motorer på extrudern, om det behövs! En uppe på skrivaren samt en utanför så det blir en bowden hybrid!
Välj hellre en lätt motor och extruder och kör direkt drive. Titta runt på de nya snabba skrivarna, tror inte det är någon av dem som kör med bowden längre.

Försök att lätta upp så mycket som möjligt. Ha alla fläktar borta från extrudern, ha exempelvis kylfläkt för själva utskriften kopplad via en slang. Så du har fläkten utanför skrivaren så att säga, Cpapslang och centrifugalfläkt. Vill du köra riktigt lätt så kör med vattenkyld extruder och hotend - dyrt dock!!
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor

Inlägg av Wirewrap »

Hur får man dubbla motorer att gå i takt?
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ska inte stjäla tråden men jag har ett styrkort som har 8 kanaler. 2 på x resp 2 på y. 2 st kanaler på z samt två kanaler till extrudern. Gör samma med extruder som jag gör med x, y samt z där jag också ska ha dubbla motorer. Hur det går i praktiken, ingen aning men får testa helt enkelt!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Ja du har nog rätt i att direkt-driven är det bästa överlag.

Att försöka få bort vikt på andra sätt är ju en god idé, det hade jag inte tänkt på.
Har inte tänkt på att fläktarna faktiskt kan gå att komma undan.

Har sett vattenkylda extruders, inklusive i din tråd och funderat på vad det ska vara bra för, men vikt är klart en bra grej där.
Verkar ju inte behöva bli extremt dyrt för den delen. Vattenkyld hotend verkar inte direkt dyrare än de luftkylda. Och verkar kunna hitta kombinerad reservoar, kylare och pump för kring tusenlappen. :humm:

Och slang till att kyla utskriften ska jag absolut undersöka!

För övrigt varit och köpt en RPi idag och installerat MainsailOS och fått ihop en konfiguration som *borde* fungera. Ska prova så fort nuvarande utskrift är färdig. :)
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja, det är ju lite hur mycket pyssel och ork man har, samt hur mycket pengar man vill lägga på det.

Här är en vattenkyld variant, kostar helt ok. Jag upptäckte den efter jag beställt min egendesignade… suck!

Exteuder
https://amzn.eu/d/9xJusDO

Cpap-slang
https://a.aliexpress.com/_EGsUKVQ
Snabbare här:
https://amzn.eu/d/iQ76ftp

Fläkt
https://amzn.eu/d/hPwqGfL
https://amzn.eu/d/eGlCer4

Radiator
https://amzn.eu/d/cnC6yxV

Pump
https://amzn.eu/d/2N7xaVg

Lite grejor till ok vettiga priser
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MNorrgren: Tack för länkarna! Vore trevligt att hitta ett färdigt printhuvud med både hotend och extruder, slippa bygga ihop allt för mycket själv. Just den extrudern verkar väldigt anpassad för bowden, med vattenanslutningarna uppåt blir det ju svårt att få plats med en extruder precis där.
Sneglade på Creality Sprite Pro, som tillsammans med Crealitys eget vattenkylningskit för drygt en tusenlapp kan fås vattenkylt. Men de tillsammans blir väl ca. 2500:-, kanske lite väl bra...

Har nu fått igång Klipper. Gick oväntat smidigt.

Måste säga att det är ett fantastiskt lyft i användarvänlighet jämfört med Marlin+Octoprint som jag använt tidigare. :)
Bara den saken gör det väl värt att gå över till vill jag påstå.

Prestandamässigt har jag inte kunnat utgöra någon större skillnad ännu. Kalibrerade Pressure Advance vilket gör hörn något bättre än tidigare.
Men den stora skillnaden i prestanda bör komma med Input Shaping. Har beställt en accelerometer så att jag ska kunna kalibrera detta.

En glad överraskning var att min gamla kamera som jag hade till en Raspberry Pi av första genenerationen är kompatibel med den 4 jag köpte nu. Så den ska åka på skrivaren också. Har beställt en längre flexkabel till den, så att Pi'n kan sitta utanför kapslingen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Att inte få upp hastigheten i bowden vet jag inte, jag kör 93mm/s i min Creality pro och dubbla i infill i många fall och det är inga problem, snabbare klarar visst dock inte 32-bitars kortet av.

Problemet är mer att matningen hackar ibland då motorn kuggar över och är alltså inte tillräckligt stark, detta även vid 260C hotend. Skall man upp bra högre flöde än det så är det förstås andra grejer men skulle nog tro bowden ändå kan funka en bit upp. Vill själv kunna skriva ut snabbt och således har jag ingen direktdrivning då det lägger på så mycket vikt och för att kompensera för det måste man har kraftigare motorer eller dra ned hastigheten en hel del osv.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Henry skrev: 6 januari 2025, 22:25:22 Problemet är mer att matningen hackar ibland då motorn kuggar över och är alltså inte tillräckligt stark
Det skulle ju i och för sig kunna vara en direkt konsekvens av bowden, går ju trögare att trycka filament genom en böjd slang än rakt ut i hotend.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vi större flöde sannolikt ja men kan även vara hastigheten som sådan då inte nozzle är tillräckligt stor för flödet som uppkommer vid den hastigheten, det är även orange markerat vid den hastigheten i Cura. Men bowden är i teflon så bör inte skapa större friktion och sedan skall den förstås vara så lite böjd som möjligt och böjd så som filamentet naturligt rullas ut från rullen, märkte att det gjorde skillnad en gång.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Intressant att höra olika upplevelser. Säkert stort beroende på vilken skrivare och setup man har. Den jag testat med Bowden… nja, inte imponerad! Men finns ju de som fungerar väl och riktigt bra. Kul!

Henry, du märker inte av att du måste ha så mycket retract på filamentet? Tappar du mycket i hastigheten då?

Det är ganska dyra och många pengar att bygga om så pass mycket. Men, det är ju lite vad man har för krav. Kan lägga hur mycket som helst på det! Frågan är om det är lönt att bygga vattenkylt, om det är så pass dyrt?! Kanske istället satsa på en lite häftigare luftkyld variant med en lättare och bättre extruder?

Men, att byta till en separat fläkt med slang, den är inte helt fel. Så enkelt att reglera luftflödet också!

En accelerometer måste jag också investera i, så smidigt det verkar! Och ett så pass mycket bättre resultat med en så pass billig och enkel åtgärd.

Du har bytt till klipper sa du? Det blev så pass mycket bättre i och med bytet? Jag ska köra klipper sen också på min, så är lite nyfiken! Var det svårt att göra setupen i det? Vad har du för styrkort?
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Att köra fort är lite överskattat också, eftersom många filament tappar i styrka om det går för fort i alla fall.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Well jo men så sant, får ju vara rimligt! Dock känner jag att komma upp i kanske 300-500mm/s i hastighet på skrivaren vore trevligt på enkla saker där inte det ställs några större krav på styrka eller allt för stor precision! Just nu kan jag köra i kanske 50mm/s, sedan blir det ganska tråkig kvalitet! Måste ner till 30mm/s ibland, vilket är drygt!!
Att skriva högre sedan är ju inget alternativ i verkligheten. Kul att testa men inte att använda! Men en liten förbättring vore kul!

Att köra med vattenkylning är väl för min del främst att kunna köra högre temperatur i värmeblocket och kunna köra lite mer exotiska filament.

Nä förlåt, nu blir det annat prat här från mig än jag borde. Fel tråd!

Ska bli mycket intressant att följa din uppgradering av skrivaren i alla fall!
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

MNorrgren skrev: 7 januari 2025, 12:05:06 Du har bytt till klipper sa du? Det blev så pass mycket bättre i och med bytet? Jag ska köra klipper sen också på min, så är lite nyfiken! Var det svårt att göra setupen i det? Vad har du för styrkort?
Kan ännu inte säga någon stor prestandaförbättring pga. Klipper.
Något bättre hörnor efter att ha ställt in Pressure Advance (i princip att den slutar trycka på med extrudern strax innan den kommer fram till ett hörn, för att undvika att det överextruderas i hörnen) är det konkreta jag sett.

Har inte gjort några större jämförelser, men känslan är att skrivaren redan nu fungerar lite bättre på högre fart också.
Har mestadels kör 50mm/s innan, ibland 75mm/s på okritiska saker. Har kört ett par utskrifter på 75mm/s nu och har ännu inte upplevt att det blir försämrat resultat på samma sätt som innan. Sen hade Klipper betydligt högre defaulthastighet vid förflyttning och snabbare acceleration, vilket snabbar upp utskrifterna och verkar fungera utan att påverka något märkbart negativt (mer än att skrivaren låter lite mera). Men det kanske fungerat lika bra i Marlin med de inställningarna.

Som sagt, den stora skillnaden i prestanda bör kunna komma med input shaping, som kräver kalibrering med accelerometer. För att kunna köra snabbare utan att skrivaren självsvänger mekaniskt.

MEN, användarvänligheten är helt annat. Ett modernt webbgränssnitt där man kan göra allt, justera all tänkbar konfiguration som annars kräver omkompilering av Marlin, bed-leveling med begripliga resultat, responsiv styrning av skrivaren, finjustering av tex Z-offset on-the-fly, med mera.
Det finns många inställningar och finesser, men helt standard gick den minst lika bra som tidigare med Marlin. Men finns då saker att göra för ytterligare förbättring om man vill. Så jag tycker absolut inte att man behöver vara rädd för Klipper ens som nybörjare.
Och vill man inte styra via separat dator går det ju koppla grafisk display till Raspberryn och få väldigt fint grafiskt interface direkt på skrivaren. Monterar kanske en liten touchscreen någon gång.
(Jag har den monokroma originaldisplayen kvar, som också funkar med Klipper. Upplever faktiskt även den lite mera tydlig och lättanvänd än med Marlin, men en sån enkel display med en encoder som enda interface blir ju aldrig något under av användarvänlighet).

Kör med nästan original drivkort till min printer, men av nyare version än då jag köpte skrivaren. Så har STM32-processor mm. "Creality V4.2.7 Silent Board".
Fanns gott om guider på Youtube mm. att sätta upp det hela för just det kortet och denna skrivaren.

I allmänhet skulle jag säga att för den absoluta nybörjaren kanske det är lite pyssel att få igång Klipper, jämfört med att köra färdig mjukvara som kom förinstallerad på skrivaren dvs. göra "ingenting".
MEN jämfört med att konfigurera, bygga och installera Marlin, tycker jag att Klipper var enklare att få igång. Så gör man något special där det inte finns färdig mjukvara att bara lägga på skrivaren så skulle jag föredra Klipper framför Marlin även i det hänseendet.

Så här ser min dashboard ut just nu:
(Kameran ligger under bordet just nu, inte monterat den riktigt ännu....)
MainSail Dashboard.jpg
Och såhär kan jag se resultatet av bed-levelingen. Trevligt att få en uppfattning av hur ojämn bädden är, så att man kan justera den så rak som möjligt.
Mainsail Heightmap.jpg
Och man kan kolla på sina uppladdade gkod-filer grafiskt, den ritar ut hur de kommer att skrivas ut. Trevligt om man har filer uppladdade men är osäker på exakt vad det är.
Kan även följa i realtid hur skrivaren skriver ut dem om man nu vill det. Detta är vad min skrivare pysslar med exakt just nu. :D
Mainsail GcodeView.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Henry, du märker inte av att du måste ha så mycket retract på filamentet? Tappar du mycket i hastigheten då?
Nej det tycker jag väl inte, jag har visst 4 mm retract ser jag nu men det var mer bara för att det blev lite trådigt med PETG en gång i tiden med mindre om jag inte minns fel och jag har bara kört med det sedan dess och funkar helt perfekt. Hade jag kunnat minska? Inte alls omöjligt men det går snabbt ändå så jag har inte brytt mig. Den är också lite fin-tunad i det mesta på gränsen att platt motorn släpper steg, så snabba rörelser vilket faktiskt snabbar upp tiderna ordentligt.

Skrev tex precis ut en ny turbo mutter "skruvmejsel", som jag visade i bildtråden härförleden, men ville ha lite bättre yta så jag testade och skrev ut en likadan men i 0.04 mm steg mot 0.16 vilket jag inte vet om jag testat förr och visste inte om den var stabil nog att klara.

Den tog rätt exakt 8h och då hade jag dragit upp hastigheten till 150% så 93 + 50% = 139,5 men utskriften blev perfekt och det blev så tunna skikt att det inte går att känna lagren med nageln ens se dom och den känns också något helt annat kan jag säga riktigt härligt mjuk på något vis att hålla i nästan som sammet eller nåt, svårt att förklara.
Skriv svar