Dels prestandaförbättringar och dels nya material.
Har idag en Creality Ender 3.
Relativt orörd hittills. Mest moddat den för att få den att gå tystare, med 32bit tyst drivkort och Noctua-fläktar runt om. Enda riktiga funktionsrelaterade moddarna är en bättre extruder med dubbel drivning samt CR-touch som inte var med original.
De senaste dagarna har jag roat mig med att bygga en inkapsling till den, baserat på två Ikea LACK-bord.
Principen är hämtad här:
https://www.thingiverse.com/thing:3358985
Har dock gjort några småjusteringar för att passa mig, typ justerat gångjärnen till de skruvar jag hade hemma, andra handtag med mera.
Så här blev det. Tillfällig hållare för filament, TUSH.
Lutar åt att köpa en Polydryer och ställa där istället. Monterade en liten kabelkanal på baksidan för att leda ned kablar utan att synas genom fönstret på baksidan.
Kan även ana belysningskontrollern som jag skrev om i Dina mini-projekt! Är särskilt nöjd med mina handtag som har inbyggd magnet för att hålla stängd, utan att ta någon plats i dörrhålet då det är på gränsen att få i och ur skrivaren.
(ber om ursäkt för oputsade fönster, nackdel med akrylplast att det suger åt sig damm och småskräp) Magnet fastskruvad inuti handtaget, som tar tag i en svart montageskruv inskruvad i bordet.
På att-göra listan står just nu:
- Raspberry Pi - Klipper
- Fästa upp kablar under bordet - blir efter eller i samband med montage av Raspberry Pi.
- Dubbla Z-skruvar/motorer
- Bättre hotend/extruder
- Filament-tork - Troligen Polydryer (gillar konceptet med både tork och fuktfri lagring i ett)
- Justerbara fötter till LACK-borden, har lite ojämnt golv.
- Skriva ut i ABS
- Riktiga linjärlager på X och Y-axel
- Stabilisera gantry med snedsträvor (finns färdiga att köpa men vet inte hur mycket nytta det egentligen gör, där är ju inga vidare krafter i den riktningen)
- Uppvärmning av kammare
- Flytta ut styrkort ifrån kammare
- Luftfilter med aktivt kol för att ta bort ångor
- Prova andra filament
Funderar nu främst kring extruder, någon som har några bra tips?
Väger mellan om man ska sikta på bowden eller direct-drive.
Baksidan med direct-drive är ju vikt, vilket gör att det kan vara svårt att köra lika fort.
Men samtidigt verkar vissa mena på att man inte kan få upp farten på extrudern tillräckligt med bowden, om man nu vill köra fort.

Inser att mjuka filament är att glömma med bowden, men det är inte högst prioriterat. Vill gärna ha hastighet och utskriftskvalité.
Vill gärna hålla den tyst, men nu med kapslingen så är nog fläktljud ett mindre problem. Så kan nog ha något vassare än Noctua-fläktarna på extrudern.