Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Re: Volvo 850 kombi - också underhåll och mera reparationer
Ja, typ alla brytarlösa system som inte är eftermarknad har väl beröringsfri sensor.
Sidospår: Det finns en del bilar där elektroniken sitter inbyggd i fördelaren. Det verkar dumt - visserligen blir den kanske inte så jättevarm, men det verkar ändå dumt att värma upp elektronik med värmen från motorblocket.
Sidospår: Det finns en del bilar där elektroniken sitter inbyggd i fördelaren. Det verkar dumt - visserligen blir den kanske inte så jättevarm, men det verkar ändå dumt att värma upp elektronik med värmen från motorblocket.
Jag bytte tändkablarna igår till NGK. Nu har bilen utvecklat tändproblem, cylinder misfire på 2-5 får jag. Jag märker dock inte bilen hackar till, eller jo det har hänt två gånger men felkoder skapas trots man kört utan märkbara hackningar. Jag misstänker NGK kablarna är inte kompatibla.
Men har fått tipset att kolla så kabeln från tändspolen inte ligger för nära LMM.
Men har fått tipset att kolla så kabeln från tändspolen inte ligger för nära LMM.
Det är väl högst sannolikt tändproblem, men i princip kan de felkoderna också bero på problem med insprutningen och/eller kompression eller liknande.
Har den räknare i livedata via OBD2, eller är det endast felkod ja/nej per cylinder så att säga? Om den har räknare som man kan visa som graf i Torque så kan det väl vara bra att se vad som får räknarna att räkna upp.
Är 1 cylindern närmast fördelaren? I så fall är det kanske så enkelt att kablarna har "avstörning" = inbyggd resistans, medan bilen vill ha kablar utan avstörning = ren koppar? Antar att de inte tillverkar kabel med olika resistans för att kompensera för olika kabellängd, så cylindern med kortast kabel får säkert bäst gnista.
(Jag har aldrig riktigt förstått detta med avstörning, om man får tändstörningar så bör man väl snarast montera jordfläta till motorhuven, ungefär...)
Har den räknare i livedata via OBD2, eller är det endast felkod ja/nej per cylinder så att säga? Om den har räknare som man kan visa som graf i Torque så kan det väl vara bra att se vad som får räknarna att räkna upp.
Är 1 cylindern närmast fördelaren? I så fall är det kanske så enkelt att kablarna har "avstörning" = inbyggd resistans, medan bilen vill ha kablar utan avstörning = ren koppar? Antar att de inte tillverkar kabel med olika resistans för att kompensera för olika kabellängd, så cylindern med kortast kabel får säkert bäst gnista.
(Jag har aldrig riktigt förstått detta med avstörning, om man får tändstörningar så bör man väl snarast montera jordfläta till motorhuven, ungefär...)
Den har live odb2 data men nån graf får jag inte fram, den visar bara enkla saker vid live som rpm, fart, odo, bränslenivå typ. Misstänker de här kablarna är inte lika bra avstörda som originalen, eller är annorlunda på något annat vis.
Cylinder 1 är den som är längst bort från fördelaren på denna och är den som inte rapporterar problem. Jag märker ju inte att den hackat till nåt då felkoderna uppkommit, så ett förslag jag fått är att det kan vara att kablarna får bilens mjukvara att tro det inte funkar som det ska.
Att den ska kunna störa mot LMM har jag också läst. Jag har inte provat lägga tillbaka kablarna ännu, men jag ska prova byta tillbaka endast kabeln mellan fördelaren och spolen och se om det gör något, samt se till den inte ligger nära LMM eller LMM kabeln. Om inte det hjälper får jag byta alla kablar.
Cylinder 1 är den som är längst bort från fördelaren på denna och är den som inte rapporterar problem. Jag märker ju inte att den hackat till nåt då felkoderna uppkommit, så ett förslag jag fått är att det kan vara att kablarna får bilens mjukvara att tro det inte funkar som det ska.
Att den ska kunna störa mot LMM har jag också läst. Jag har inte provat lägga tillbaka kablarna ännu, men jag ska prova byta tillbaka endast kabeln mellan fördelaren och spolen och se om det gör något, samt se till den inte ligger nära LMM eller LMM kabeln. Om inte det hjälper får jag byta alla kablar.
Jag har tyvärr inget tips i nuläget, jag har fått byta rotor 2-3gånger under kanske 10år. Sist så föll den isär sönderbränd vid motståndet som sitter inbakad i rotorarmen. Sen har jag haft överslag i tändkablar vid motor blocket, men det har ju då avhjälpts med nya kablar. Just nu har jag dock problem med väldigt dålig värme i kupén, blåst rent tenpsensor. Så antagligen tätt i värmepaketet…
V70 -99
V70 -99
Jag har nu arbetat mig igenom problemet på ett empiriskt sätt idag.
1. Tändspolekabeln låg an mot LMM. Jag flyttade kabeln så den inte låg emot. Nollade felkoderna, åkte på testtur 8km.
Resultat: Ingen skillnad, samma sorts felkoder tillbaka efter turen.
2. Jag bytte ut tändspolekabeln mot den gamla men lämnade de övriga kablarna. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
3. Nu bytte jag ut alla tändkablar mot de gamla igen. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
Resultat: Yes! Inga felkoder efter denna tur!
Allt tillbaka som det var då:

De nya kablarna var litet längre och sladdrigare, de gamla har väl blivit styva med åldern men de följer en visst rutt som gör det enklare att få dom att ligga snyggare.

1. Tändspolekabeln låg an mot LMM. Jag flyttade kabeln så den inte låg emot. Nollade felkoderna, åkte på testtur 8km.
2. Jag bytte ut tändspolekabeln mot den gamla men lämnade de övriga kablarna. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
3. Nu bytte jag ut alla tändkablar mot de gamla igen. Nollade felkoderna, åkte på samma testtur igen.
Resultat: Yes! Inga felkoder efter denna tur!
Allt tillbaka som det var då:

De nya kablarna var litet längre och sladdrigare, de gamla har väl blivit styva med åldern men de följer en visst rutt som gör det enklare att få dom att ligga snyggare.

Intressant att du har den varianten på -99. 99 verkar allmänt vara ett övergångsår; jag har en V70 som har elektroniskt gasspjäll och separata tändspolar för varje cylinder, men den har klassiskt oljefilter med metallskal istället för den nyare varianten med en plastburk som man byter en filterinsats i.sc3 skrev: ↑25 december 2024, 11:39:51 Jag har tyvärr inget tips i nuläget, jag har fått byta rotor 2-3gånger under kanske 10år. Sist så föll den isär sönderbränd vid motståndet som sitter inbakad i rotorarmen. Sen har jag haft överslag i tändkablar vid motor blocket, men det har ju då avhjälpts med nya kablar. Just nu har jag dock problem med väldigt dålig värme i kupén, blåst rent tenpsensor. Så antagligen tätt i värmepaketet…
V70 -99
Inte helt 100% säker men jag tror att när börvärdet/reglagen för kupétemperatur står på max så ska spjällen öppna max oavsett vad tempsensorn tycker. Detta lär också gälla om man ställer funktionsväljaren på defrost (rakt uppåt).
Om du ändå har dålig värme så kan det nog vara läge att försöka spola ur hela kylvätskesystemet, och byta till fräsch kylarvätske-vatten-blandning.
Dålig värme är ju ett tecken på att motorns kylning inte fungerar bra, och speciellt på vintern när eventuella "ojämnheter"i vätskan kan ge lokala isproppar som stoppar flödet helt, så verkar det rätt akut att spola igenom systemet (ifall du använder bilen mer än typ resor som tar tre minuter).
P.S. sorry att jag antagligen är Captain Obvious men köp rejält med samma kylarvätska (glykol) så att du har extra ifall du behöver fylla på, och märk på dunken (färdigblandad eller koncentrerat) med vilken bil den tillhör. Om du köper på Biltema så se till att du får samma artikelnummer på alla dunkar ifall du behöver mer än en dunk.
Allmänt verkar det som att det viktigaste är att man inte blandar olika sorters kylarvätska/glykol. Sen ska det väl också vara "rätt" vätska för en viss bil, men det är troligtvis bättre att ha en enda sort som är något "fel" än att t.ex. blanda 80% "rätt" och 20% "fel". OBS också att även om nån slags tumregel är att grön = den sort som var vanligast förr, och andra färger = "den andra sorten som är vanligast på nyare bilar" så är färgen ingen garanti. Olika tillverkare kan ha olika färg för samma vätska.
Nu är jag ännu mer Captain Obvious, men förutom att först spola igenom genom att lossa nedre kylarslang och sen t.ex. lossa någon av de tunnare slangarna för kupévärmen och spola in åt båda hållen där man lossat, så ifall vattnet inte såg helt rent ut när du tömde ur, så kan det vara bra att sätta ihop allt och fylla i med lite maskindiskmedel ihop med kranvatten och varmköra motorn, och tömma, och upprepa till det man tömmer ur är helt rent, och sen lämpligtvis köra en till gång med rent vatten, innan man till slut byter till riktig kylarvätska.
Nackdelen med allt detta är att det blir väldigt mycket vätska att lämna på miljöåtervinning, eftersom man inte vill släppa ut kylarvätska varken i avlopp eller direkt i naturen. Det är kanske ingen fara efter att man spolat igenom nån gång, men det känns ändå som en bra idé att undvika kylarvätska i naturen för det är riktigt djurplågeri ifall djur får i sig vätskan. Typ om jag fattat rätt så lider de ett bra tag innan de dör.
Volvon bestämde sig att inte starta idag. Motorn går runt men vill inte starta.
-Kollat bränslereläet och pumpen de går båda
-Även reläet som finns längre fram som lär ge ström åt spridarna. Jag tror spridarna funkar för det luktar bensin efter ett tag.
-Gnista får jag också.
Fan vad konstigt. Jag misstänker "lawnmower syndrome" som det kallas, men tycker inte jag gjort nåt som ska orsaka det, det är alltså då man startar motorn och stänger den igen för snabbt.
Motorn startade nästan efter en massa försök. Nu har jag bort stiften och låter motorn lufta sig, ska prova dutta i motorolja i cylindrarna och se om det funkar sen ikväll.
-Kollat bränslereläet och pumpen de går båda
-Även reläet som finns längre fram som lär ge ström åt spridarna. Jag tror spridarna funkar för det luktar bensin efter ett tag.
-Gnista får jag också.
Fan vad konstigt. Jag misstänker "lawnmower syndrome" som det kallas, men tycker inte jag gjort nåt som ska orsaka det, det är alltså då man startar motorn och stänger den igen för snabbt.
Motorn startade nästan efter en massa försök. Nu har jag bort stiften och låter motorn lufta sig, ska prova dutta i motorolja i cylindrarna och se om det funkar sen ikväll.
Det kanske är ventillyftarna som har pumpat upp sig?
Det är vanligt om man har kört motorn bara lite grann och ska återstarta.
Verkar motorn kompressionslös?
Det är vanligt om man har kört motorn bara lite grann och ska återstarta.
Verkar motorn kompressionslös?
Jag har inte gjort det, har alltid haft det i bakhuvudet tack vare denna tråd. Jag fick igång bilen till sist, jag lade lite motorolja i cylindrarna, har läst det hjälper att få upp kompressionen.
Men det verkar som jag har ett oljeläckage. Oljenivån verkade låg och sen såg jag detta:

Verkar vara på högersidan så just nu misstänker jag kamaxeltätningarna på den sidan. Jag misstänker i sin tur att vevhusventilationen inte funkar så bra som jag hade trott. Jag får väl va glad det var den tätningen i så fall.
Vågar inte köra volvon nu, som tur är har jag fixat yarisen så jag får börja köra den.
Men det verkar som jag har ett oljeläckage. Oljenivån verkade låg och sen såg jag detta:

Verkar vara på högersidan så just nu misstänker jag kamaxeltätningarna på den sidan. Jag misstänker i sin tur att vevhusventilationen inte funkar så bra som jag hade trott. Jag får väl va glad det var den tätningen i så fall.
Vågar inte köra volvon nu, som tur är har jag fixat yarisen så jag får börja köra den.
Igår plockade jag bort insuget och andra delar. Jag kollade kamremmen först ifall det läcker bakom dreven men det ser ju ganska bra ut tycker jag

Men när jag börjar slippa åt vevhusventilationen ser jag först majonnäs vid kopplingen till insuget:

Det verkar som oljeläckaget har sin början runt själva oljefällan, typ där de går in till vevhuset igen. Den nedre kopplingen satt löst, jag kunde enkelt dra av den utan att skruva ut dem, glömt att skruva åt tillräckligt hårt?

Mera majonnäs

Fällan borta

Baksidan av oljefällan

Det verkar också vått runt oljestickan men jag kan inte säga om det är för det läcker där också, eller om det är för det rinner ner på den ovanifrån. Men jag ska köpa en ny tätning till oljestickan, oljefälla + kopplingar. Detta med majonnäsen verkar svårt att slippa undan på dessa bilar i vintertid så det låter inte jätteovanligt.
Jag tänker det blir att plocka bort kamremmen också igen, samt drevet. Misstänker nu läckage från vevaxeltätningen som finns där. Filtret är också en möjlighet men det känns som om det är mindre jobb att bara byta tätningen (och filtret) nu när jag håller på än att tvätta bort all olja från motorn, plocka ihop allt igen, fylla på mera olja och provköra motorn och sen reparera det som behövs.

Men när jag börjar slippa åt vevhusventilationen ser jag först majonnäs vid kopplingen till insuget:

Det verkar som oljeläckaget har sin början runt själva oljefällan, typ där de går in till vevhuset igen. Den nedre kopplingen satt löst, jag kunde enkelt dra av den utan att skruva ut dem, glömt att skruva åt tillräckligt hårt?

Mera majonnäs

Fällan borta

Baksidan av oljefällan

Det verkar också vått runt oljestickan men jag kan inte säga om det är för det läcker där också, eller om det är för det rinner ner på den ovanifrån. Men jag ska köpa en ny tätning till oljestickan, oljefälla + kopplingar. Detta med majonnäsen verkar svårt att slippa undan på dessa bilar i vintertid så det låter inte jätteovanligt.
Jag tänker det blir att plocka bort kamremmen också igen, samt drevet. Misstänker nu läckage från vevaxeltätningen som finns där. Filtret är också en möjlighet men det känns som om det är mindre jobb att bara byta tätningen (och filtret) nu när jag håller på än att tvätta bort all olja från motorn, plocka ihop allt igen, fylla på mera olja och provköra motorn och sen reparera det som behövs.
Jag har nog aldrig sett tecken på vatten/fukt i oljan på nån av mina snarlika Volvo, men å andra sidan har jag aldrig haft något oljeläckage (förutom på den som jag parkerade efter att den sannolikt fick dålig topplockspackning som gör att kompressionen läcker ut i oljan - det är iaf enda förklaringen jag kan komma på varför den trycker ut flera liter olja genom övertrycksskyddet i oljepåfyllningslocket när den körts några minuter...).
Det jag läst och fått höra från Volvo forum var att vatten i vevhusventilationen på vintern är typ universiellt i dessa bilar på vintern. Man behöver endast oroa sig om man ser majonnäsen vid oljekorken. I nyare modeller drar dom visst kylvätska längs slangarna för att minska på detta.
Motorn är ihopplockad igen. Jag funderar över om jag feldiagnoserat grundproblemet. Jag har inte bytt tätning på vevaxeln eller oljepumpspackningarna eller nåt. Jag har bara rengjort och monterat igen, denna gång har jag sett till alla slangklämmor sitter ordentligt.
Jag har nu tittat på sidan av motorn och bestämde mig att jag nu inte ska börja på med detta, för det enda jag ser här är gammal smuts från tidigare då jag köpte bilen, det har inte blivit värre sen dess. Så jag började tvivla på att jag har ett läckage här.
Sedan tappade jag oljan ur bilen och det kom ju en massa olja ändå, säkert 5 liter, så det verkar inte ha varit så lite olja i bilen trots allt.
Men jag bytte olja och sen körde jag bilen en 50km på en handelsresa och jag ser inget läckage under bilen ännu. Jag kommer hålla koll på detta förstås.
Motorn är ihopplockad igen. Jag funderar över om jag feldiagnoserat grundproblemet. Jag har inte bytt tätning på vevaxeln eller oljepumpspackningarna eller nåt. Jag har bara rengjort och monterat igen, denna gång har jag sett till alla slangklämmor sitter ordentligt.
Jag har nu tittat på sidan av motorn och bestämde mig att jag nu inte ska börja på med detta, för det enda jag ser här är gammal smuts från tidigare då jag köpte bilen, det har inte blivit värre sen dess. Så jag började tvivla på att jag har ett läckage här.
Sedan tappade jag oljan ur bilen och det kom ju en massa olja ändå, säkert 5 liter, så det verkar inte ha varit så lite olja i bilen trots allt.
Men jag bytte olja och sen körde jag bilen en 50km på en handelsresa och jag ser inget läckage under bilen ännu. Jag kommer hålla koll på detta förstås.
Det påminner mig om att jag läst att det är lätt att tro att en bil drar mycket olja om man just köpt den och oljenivån sjunker efter en längre resa (till exempel hemresa efter att ha köpt bilen). Men orsaken är att man "kokar ur" vatten som kommit in i oljan.
Men när detta händer är det förstås inga synliga spår av oljeläckage.
Men när detta händer är det förstås inga synliga spår av oljeläckage.