Jag har ältat det lite nu och detta är nog vägen jag kommer att i.a.f. testa. Problemet med de färdiga noname-SSRer som går att köpa för överkomliga summor verkar vara att man aldrig kan vara säker på vad som sitter i dem. I de flesta fall verkar TRIACen vara kraftigt underdimensionerad jämfört med vad som står på etiketten.MiaM skrev: ↑1 december 2024, 21:00:44 Använd bättre komponenter. Istället för att köpa en komplett SSR som är tänkt för folk som inte förstår elektronik, så använd separata TRIAC:ar.
Jag har ingen aning om vilka komponenter som typiskt används idag, men minns att BT139 var ett bra val en gång i tiden. Enligt databladet har den ett spänningsfall på max 1,6V, typiskt 1,2V, vid 20A. Ditt aggregat drar lite mindre ström, så det blir kanske lite lägre spänningfall. Men även med dessa max 1,6V och de 11A som ditt aggregat lär dra så blir det under 18W per triac.
Kombinera med t.ex. MOC 3040 optokopplare med triac-utgång och inbyggd nollgenomgångsmojäng.
Att bygga egna SSRer med TRIAC + MOCxxxx verkar ju vara relativt enkelt. Då vet man exakt vilka komponenter som används och specen på dessa. Det kommer också spara en hel del plats.
Hur ska man tänka när man köper TRIACs till detta? Kommer en specad för 16A fungera lika bra för mina 11.5A som om jag väljer en på 25A (eller t.o.m. ännu högre) eller vinner man något på att överdimensionera?
BT139 verkar "bara" specad till 16A.
EDIT: Läste lite datablad och inser att max spänning för MOC304x är specad till 400V. Det ställer väl till det när jag ska styra en trefas-last där toppspänningen mellan två faser blir betydligt högre? Eller tänker jag fel?