Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Hej,
Har en urgammal bastu från när huset byggdes 1971. En Husqvarna (fast alla märk-skyltar säger Bacho). Aggregatet är på 7.5kW och drivs med 380V 3-fas. Styrningen till aggregatet är original (också HQ/Bacho) och sitter monterat i rummet utanför. Det innehåller lite enkel elektronik för mätning av temperatur i bastun och en rejäl kontaktor.
Denna styrning börjar dock gå mig på nerverna. Varje gång aggregatet ska värma så slår kontaktorn till med ett dån som får oförberedda personer att hoppa till. Detta sker ungefär en gång i minuten när bastun är varm. Dessutom verkar det vara något glapp i elektroniken så ibland slår kontaktorn till och från ett antal gånger i rad och låter som en mindre kulspruta. Dessutom surrar den rätt högt när den är dragen.
Detta måste åtgärdas på något vis. Den uppenbara lösningen är förstås att byta kontaktorn mot en modernare typ som inte låter så fasligt illa. Men det är en halvmesyr tycker jag och det bästa vore förstås att få det helt tyst.
Så jag sneglar förstås på solid state reläer. De borde lösa mina problem ljudlöst. Tyvärr med ett värmeproblem p.g.a. spänningsfallet i dem. De flesta (alla?) verkar ligga på ett spänningsfall på ca 1.5V vilket skulle ge 11.5A * 1.5V * 3 = 51.75W värme som måste kylas bort.
Här brister min erfarenhet totalt. Jag kan inte riktigt greppa om detta är något man kyler bort bara genom att montera dem mot en rejäl metallplåt i botten av inkapslingen, eller om det måste till rejäla kylflänsar och ventilationshål i inkapslingen.
Någon med erfarenhet av liknande lösningar som kan guida mig? Eller avråda mig från att ens gå denna vägen och istället fega ur och köpa en ny kontaktor.
Till saken hör också att jag överväger att uppdatera den daterade elektroniken som sitter där idag mot en smart uppkopplad mikroprocesorbaserad historia, med pekskärm, och som kan kopplas upp mot mitt hemautomationssystem. Då blir SSR ännu intressantare p.g.a. den urenkla styrningen med 3-30VDC.
Har en urgammal bastu från när huset byggdes 1971. En Husqvarna (fast alla märk-skyltar säger Bacho). Aggregatet är på 7.5kW och drivs med 380V 3-fas. Styrningen till aggregatet är original (också HQ/Bacho) och sitter monterat i rummet utanför. Det innehåller lite enkel elektronik för mätning av temperatur i bastun och en rejäl kontaktor.
Denna styrning börjar dock gå mig på nerverna. Varje gång aggregatet ska värma så slår kontaktorn till med ett dån som får oförberedda personer att hoppa till. Detta sker ungefär en gång i minuten när bastun är varm. Dessutom verkar det vara något glapp i elektroniken så ibland slår kontaktorn till och från ett antal gånger i rad och låter som en mindre kulspruta. Dessutom surrar den rätt högt när den är dragen.
Detta måste åtgärdas på något vis. Den uppenbara lösningen är förstås att byta kontaktorn mot en modernare typ som inte låter så fasligt illa. Men det är en halvmesyr tycker jag och det bästa vore förstås att få det helt tyst.
Så jag sneglar förstås på solid state reläer. De borde lösa mina problem ljudlöst. Tyvärr med ett värmeproblem p.g.a. spänningsfallet i dem. De flesta (alla?) verkar ligga på ett spänningsfall på ca 1.5V vilket skulle ge 11.5A * 1.5V * 3 = 51.75W värme som måste kylas bort.
Här brister min erfarenhet totalt. Jag kan inte riktigt greppa om detta är något man kyler bort bara genom att montera dem mot en rejäl metallplåt i botten av inkapslingen, eller om det måste till rejäla kylflänsar och ventilationshål i inkapslingen.
Någon med erfarenhet av liknande lösningar som kan guida mig? Eller avråda mig från att ens gå denna vägen och istället fega ur och köpa en ny kontaktor.
Till saken hör också att jag överväger att uppdatera den daterade elektroniken som sitter där idag mot en smart uppkopplad mikroprocesorbaserad historia, med pekskärm, och som kan kopplas upp mot mitt hemautomationssystem. Då blir SSR ännu intressantare p.g.a. den urenkla styrningen med 3-30VDC.
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
kollar du på kylflänsar så ser du specar ex 2 grader per w
50w ger då rumstemperatur + 100 grader
men 1 grad perw ger 50
eller kanske då 50+20= 70 grader
vettigt är tre mindre kylflänsar en för var ssr och försök hålla kylflänsarnas temperatur under 70 grader
vid normal drift kommer temperaturen vara lägre då dom inte är på hela tiden
50w ger då rumstemperatur + 100 grader
men 1 grad perw ger 50
eller kanske då 50+20= 70 grader
vettigt är tre mindre kylflänsar en för var ssr och försök hålla kylflänsarnas temperatur under 70 grader
vid normal drift kommer temperaturen vara lägre då dom inte är på hela tiden
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Jag får nog räkna som om de är på hela tiden. Det tar ca 30 minuter att värma upp bastun och på den tiden gissar jag att de små kylflänsar vi pratar om här har hunnit toppa sin temperatur för länge sedan. Efter det kanske duty cycle är 50% ungefär.
Men ok, jag gissar att jag får planera för kylflänsar om jag väljer att gå på SSR. Då är nästa problem att hitta några som får plats.
Det är inte supertrångt i kapslingen, men de flänsar jag hittar är nog på håret för stora (eller rättare sagt för höga). De verkar alla vara 50mm breda och ungefär lika höga. I botten på inkapslingen finns det hyfsat med plats, och det finns t.o.m. en befintlig plåt att skruva i. Men när de blir så höga börjar det bli risk för att de tar i den display jag tänkt montera, och den nuvarande kopplingsplinten (som jag hoppas kunna behålla).
Det bästa vore nog om jag kan hitta en modell med 3-fas som har inkluderad kylfläns och kan monteras där kontaktorn sitter idag.
Bifogar en bild på hur nuvarande inkapsling ser ut. Det är ju inte alltid lätt att hänga med när någon som sett saker i verkligheten ska beskriva dem i text
Måtten är i bästa fall ungefärliga, och i sämsta, ganska fel. Jag hade inget vettigt att mäta med så det blev för stor plastlinjal och ögonmått.
EDIT: Även om det inte ser ut som det på bilden så är det ganska gott om plats under kopplingsplinten. Ca 50mm.
Men ok, jag gissar att jag får planera för kylflänsar om jag väljer att gå på SSR. Då är nästa problem att hitta några som får plats.
Det är inte supertrångt i kapslingen, men de flänsar jag hittar är nog på håret för stora (eller rättare sagt för höga). De verkar alla vara 50mm breda och ungefär lika höga. I botten på inkapslingen finns det hyfsat med plats, och det finns t.o.m. en befintlig plåt att skruva i. Men när de blir så höga börjar det bli risk för att de tar i den display jag tänkt montera, och den nuvarande kopplingsplinten (som jag hoppas kunna behålla).
Det bästa vore nog om jag kan hitta en modell med 3-fas som har inkluderad kylfläns och kan monteras där kontaktorn sitter idag.
Bifogar en bild på hur nuvarande inkapsling ser ut. Det är ju inte alltid lätt att hänga med när någon som sett saker i verkligheten ska beskriva dem i text

Måtten är i bästa fall ungefärliga, och i sämsta, ganska fel. Jag hade inget vettigt att mäta med så det blev för stor plastlinjal och ögonmått.
EDIT: Även om det inte ser ut som det på bilden så är det ganska gott om plats under kopplingsplinten. Ca 50mm.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Jag inser att ett sätt att spara plats vore att bara styra två av de tre faserna. En fas kan ju rent tekniskt vara spänningssatt hela tiden.
Det hade öppnat upp för att potentiellt kunna klämma in två stycken relä "rygg mot rygg" där kontaktorn sitter. Det borde gå att fräsa till någon kylfläns som skruvas mellan dem och sedan "breder ut sig" upp under kopplingsplinten.
Men magkänslan säger mig att man bara inte gör så. Och jag vill verkligen inte bygga något jag inte kan stå för i efterhand.
Det hade öppnat upp för att potentiellt kunna klämma in två stycken relä "rygg mot rygg" där kontaktorn sitter. Det borde gå att fräsa till någon kylfläns som skruvas mellan dem och sedan "breder ut sig" upp under kopplingsplinten.
Men magkänslan säger mig att man bara inte gör så. Och jag vill verkligen inte bygga något jag inte kan stå för i efterhand.
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Jo i vissa maskiner gör man så, men då har man en huvudkontaktor som bryter alla tre faserna vid av/på samt ev. överhettningsskydd.
Men då är inte nollan ansluten tillmittpunkten på elementet.
Men då är inte nollan ansluten tillmittpunkten på elementet.
-
- Inlägg: 7008
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Kylflänsarna ska sitta utvändigt. Med flänsarna vertikalt så att luft kan stiga upp efter mellanrummet mellan flänsarna. Det tar då med sig värmen. Flänsarna bör också skyddsjordas.
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Min gissning är att det är 380/400-volts element i bastuaggregatet.
Om du bara kopplar in en fas så får du, i så fall, ingen värme alls.
Om du kopplar in två faser får du full effekt i ett element och ca 1/4 effekt i två.
Att stänga in kylflänsar, som kanske blir för små, i den lilla lådan, utan ventilation är nog ingen bra idé.
Jag skulle nog satsa på att sätta kylfrlänsar och SSR-er på utsidan. Alternativt en större låda. Med ventilation.
Mindmapper:
/π
Om du bara kopplar in en fas så får du, i så fall, ingen värme alls.
Om du kopplar in två faser får du full effekt i ett element och ca 1/4 effekt i två.
Att stänga in kylflänsar, som kanske blir för små, i den lilla lådan, utan ventilation är nog ingen bra idé.
Jag skulle nog satsa på att sätta kylfrlänsar och SSR-er på utsidan. Alternativt en större låda. Med ventilation.
Mindmapper:

/π
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Kylflänsar på utsidan kommer i.s.f. att sätta stopp för planer på SSR. Men ventilation i botten och toppen av kapslingen kan nog gå att genomföra.
Men jag kanske missar något annat för magkänslan säger som sagt att det är fel
Ja, det är precis vad jag menade med mitt inlägg. Jag behöver ju rent tekniskt inte bryta en av faserna alls för att helt stänga av värmen. Så jag klarar mig egentligen med enbart två SSRer och slipper dessutom ca 15W värme att ta hand om. Men det innebär också att det finns spänning i aggregatet trots att bastub är av. Ser egentligen inga problem med det. Aggregatet är skyddsjordat och att något arbete skulle utföras utan att säkringarna är av är otänkbart.Om du bara kopplar in en fas så får du, i så fall, ingen värme alls.
Om du kopplar in två faser får du full effekt i ett element och ca 1/4 effekt i två.
Men jag kanske missar något annat för magkänslan säger som sagt att det är fel

Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Har du funderat på om det går att lyfta ut kontaktorn lite och montera den på något ljudisolerande? Det löser ju inte ev styrning från annan elektronik, men kanske kan vara en quickfix.
Vad gäller en fas fram hela tiden, när du flyttar kanske den nya ägaren inte förstår hur det är gjort och att den hela tiden har spänning fast den är "avstängd".
Vad gäller en fas fram hela tiden, när du flyttar kanske den nya ägaren inte förstår hur det är gjort och att den hela tiden har spänning fast den är "avstängd".
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Hur fungerar eventuellt överhettningsskydd?
Bryter du bara två faser med SSR och en SSR går i kortslutning kommer du ha konstant effekt på ett element.
Bryter du bara två faser med SSR och en SSR går i kortslutning kommer du ha konstant effekt på ett element.
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Precis samt om du får ett jordfel i ett element så kommer det värma hela tiden.
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
man har samma bekymmer med säkerheten i en kontaktor, kan bränna ihop två kontakter och ha ett element igång
kollade inte så bra, man behöver bara 2 ssr
och då minskar man förlusteffekten med
skulle nog ändå vilja ha en kontaktor för att kunna slå av allt
speciellt om man vill ha fjärrstyrning
men ha ssr för termostaten
kollade inte så bra, man behöver bara 2 ssr
och då minskar man förlusteffekten med
skulle nog ändå vilja ha en kontaktor för att kunna slå av allt
speciellt om man vill ha fjärrstyrning
men ha ssr för termostaten
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Använd bättre komponenter. Istället för att köpa en komplett SSR som är tänkt för folk som inte förstår elektronik, så använd separata TRIAC:ar.
Jag har ingen aning om vilka komponenter som typiskt används idag, men minns att BT139 var ett bra val en gång i tiden. Enligt databladet har den ett spänningsfall på max 1,6V, typiskt 1,2V, vid 20A. Ditt aggregat drar lite mindre ström, så det blir kanske lite lägre spänningfall. Men även med dessa max 1,6V och de 11A som ditt aggregat lär dra så blir det under 18W per triac.
Kombinera med t.ex. MOC 3040 optokopplare med triac-utgång och inbyggd nollgenomgångsmojäng.
Behåll originalkontaktorn som katastrofskydd och huvudbrytare; byt ev till en som surrar mindre om surret är störande.
Triac:arna kan ju antingen styras med befintlig elektronik något modifierad, eller nog mer lämpligt med något nybygge.
Kan också rekommendera jordfelsbrytare eftersom jordfel kan ge överström och typiskt så går triac:ar sönder så att de leder konstant, antingen i ena eller båda riktningarna, så resultatet kan bli att en del av aggregatet går konstant med högre effekt än specat medan resten slår av/på termostatstyrt så att det är svårt att upptäcka ett sånt fel, som ger lokal överhettning i aggregatet. För denna typ av fel så lär väl en 300mA JFB duga; den löser garanterat ut vid kortis till jord i nåt värmelelement, men har klart mindre risk att "okynnes"-utlösa.
Du kan ju ordna nån kapsling där luft kan cirkulera genom öppningar förbi kylfläns men ändå isolera resten av elektroniken från damm osv, t.ex. genom att först ta en metallkapsling där du skruvar triac:ar på insidan av kapslingen och flänsar på dess utsida, och sen sätter allt detta i en ventilerad plastkapsling. Använd lämpligtvis plastkapsling avsedd för elinstallationer, med sån plast som självslocknar istället för brinner för fullt om den blir för varm.
Min minimala erfarenhet från en elpatronstyrning säger att enklast är nog att bara behålla originalkapslingen och låta den husera kontaktorn och anslutningarna, och sen lägga till en till kapsling där du har dina kompletterande delar strax invid. Eller så köp en ny kapsling som är markant större än vad du tror du behöver. Det går alltid åt extra plats för kopplingsplintar, kabeldragning och annat jox.
Jag har ingen aning om vilka komponenter som typiskt används idag, men minns att BT139 var ett bra val en gång i tiden. Enligt databladet har den ett spänningsfall på max 1,6V, typiskt 1,2V, vid 20A. Ditt aggregat drar lite mindre ström, så det blir kanske lite lägre spänningfall. Men även med dessa max 1,6V och de 11A som ditt aggregat lär dra så blir det under 18W per triac.
Kombinera med t.ex. MOC 3040 optokopplare med triac-utgång och inbyggd nollgenomgångsmojäng.
Behåll originalkontaktorn som katastrofskydd och huvudbrytare; byt ev till en som surrar mindre om surret är störande.
Triac:arna kan ju antingen styras med befintlig elektronik något modifierad, eller nog mer lämpligt med något nybygge.
Kan också rekommendera jordfelsbrytare eftersom jordfel kan ge överström och typiskt så går triac:ar sönder så att de leder konstant, antingen i ena eller båda riktningarna, så resultatet kan bli att en del av aggregatet går konstant med högre effekt än specat medan resten slår av/på termostatstyrt så att det är svårt att upptäcka ett sånt fel, som ger lokal överhettning i aggregatet. För denna typ av fel så lär väl en 300mA JFB duga; den löser garanterat ut vid kortis till jord i nåt värmelelement, men har klart mindre risk att "okynnes"-utlösa.
Du kan ju ordna nån kapsling där luft kan cirkulera genom öppningar förbi kylfläns men ändå isolera resten av elektroniken från damm osv, t.ex. genom att först ta en metallkapsling där du skruvar triac:ar på insidan av kapslingen och flänsar på dess utsida, och sen sätter allt detta i en ventilerad plastkapsling. Använd lämpligtvis plastkapsling avsedd för elinstallationer, med sån plast som självslocknar istället för brinner för fullt om den blir för varm.
Min minimala erfarenhet från en elpatronstyrning säger att enklast är nog att bara behålla originalkapslingen och låta den husera kontaktorn och anslutningarna, och sen lägga till en till kapsling där du har dina kompletterande delar strax invid. Eller så köp en ny kapsling som är markant större än vad du tror du behöver. Det går alltid åt extra plats för kopplingsplintar, kabeldragning och annat jox.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styra 7.5kW bastu med SSR, kylning?
Tack alla, blev en del att fundera på nu. Grymt forum.
Eftersom jag måste marinera de "tråkiga" bitarna lite till innan jag bestämmer något så började jag i den "roliga" änden istället. Beställde en sån här för styrningen.
https://www.amazon.se/gp/product/B0DCZG ... UTF8&psc=1
Eftersom jag måste marinera de "tråkiga" bitarna lite till innan jag bestämmer något så började jag i den "roliga" änden istället. Beställde en sån här för styrningen.
https://www.amazon.se/gp/product/B0DCZG ... UTF8&psc=1