ElmotorFråga

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: ElmotorFråga

Inlägg av 4kTRB »

Där kommer känslan in att det faktisk förhåller sig slikt.
Du kan mycket väl ha rätt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

MiaM skrev: 7 december 2024, 00:14:03
4kTRB skrev: 6 december 2024, 22:25:18 Funderade lite på det där med att motorn är konstruerad för att snurra primärt åt ett håll och kikade på bilderna som jag presenterade tidigt i tråden. Där är kolet vinklat emot
ankaret och det måste väl betyda att det slits mindre om det roterar korrekt ?
Jag kan väldigt lite om tvättmaskiner, men tror att de typiskt snurrar en stund åt ena hållet, pausar och sen snurrar åt andra hållet, och gör detta växelvis under tvättprogrammet. Orsaken torde vara att säkerställa att all tvätt verkningen "rörs om".
Det är både fram/back körning under tvätt för att som du säger "röra om" och få bättre tvättresultat.

Sedan har du också fram/back sekvens innan centrifugering. Det är väl för att fördela tvätten jämnare i trumman. Tror att de mäter obalansen och avbryter centrifugeringen vid för mycket obalans. På vår Samsung verkar det vara så. I och med att de vänder rotationsriktningen lossnar tvätten och ramlar ner för en ny fördelning i trumman.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fick mig att tänka på ett exempel ur en bok som jag har "An Introduction to Ordinary Differential Equations" av James C. Robinson.
Där finns en "simple-minded model of a washing maschine" så jag sökte på modell av tvättmaskin och hittade en aningen mer komplex modell
https://moorepants.github.io/resonance/ ... chine.html
Skriv svar